Annons

Ny RAW plug-in till PS som klarar K100

Produkter
(logga in för att koppla)
quarc skrev:
Testade nyligen Rawshooter och blev helt såld. Gick från att inte orka fota RAW till att jag nog aldrig kommer att fota något annat :))) SÅ egentligen behöver jag nog inte plug-in till PS....men i vissa specialfall kan det behövas så skall tanka hem och installera. Tack för tipset.

Jag ska nog fråga Peter direkt. Jag är mest nyfiken på varför du säger "Gick från att inte orka fota RAW till att jag nog aldrig kommer att fota något annat".

Alltså vad är det som gör Rawshooter så bra?
(Som sagt jag vet INGET (ännu :) ) om användning av RAW-konverterare.
 
kuva skrev:
Men då uppstår ju frågan: varför då välja en extern RAW-konverterare?

dels so mjoel säger kan det vara en ekonomisk fråga, det kanske inte är värt att skaffa photoshop om man inte håller på mycket.
dessutom kan det vara så att Photoshop inte stödjer det rawformat man har, vilket är fallet med de flesta ny akameror i några månader, sen kör man på med det man har vant sig vid...det finns ett flertal aneldningar. olika design tilltalar olika människor...resultatet är oftast likvärdigt....
 
Re: Lightroom

lunma skrev:
Prova Lightroom Beta 4, finns att hämta hos Adobe. Den kan mycket. Adobe köpte upp företaget som gör Rawshooter. Jag vet inte om den stöder K100D.

/Mats

Jag kör med Lightroom och Pentax RAW (PEF) med min K100D. Funkar bra!
 
Lightroom/Rawshooter

Allt som fanns i Rawshooter Premium (betalversionen) finns i Lightroom förutom det som finns i ACR 3.X. Prova gärna funktionen Recovery för måttligt urbrända högdagrar. Om man har en lite underexponerad bild med nästan urbrända högdagrar och ökar exponeringen så att mellandagrar blir bra får man garanterat "clipping" i ACR. Gör samma sak i Lightroom och avsluta med Recovery, jämför

/Mats
 
ok kalla mig gärna puckad, för nu står det still. jag har laddat hem lightroom och sitte roch leker med några bilder, visst det har en väldigt potential..men nu till min fördummande lilla fråga...

hur sparar jag mina förändringar på bilderna?? eller går vidare med bilden i photoshop??
 
All vår början bliver svår...

Exportera eller öppna direkt i PS. Tänk på var du väljer att placera dina exportmappar. Prova även att skruva på jpeg-filer, man har tillgång till alla rattarna även för jpeg. Lycka till

/Mats

Exportera: File/Export eller Ctrl+Shift+E (PC)
Öppna i PS: Photo/Edit in Photoshop CS2 eller Ctrl+E

/Mats
 
Senast ändrad:
kuva skrev:
Jag ska nog fråga Peter direkt. Jag är mest nyfiken på varför du säger "Gick från att inte orka fota RAW till att jag nog aldrig kommer att fota något annat".

Alltså vad är det som gör Rawshooter så bra?
(Som sagt jag vet INGET (ännu :) ) om användning av RAW-konverterare.

Jag hade en period när jag fotade RAW. Det första problemet med RAW är förstås att man inte kan göra något med bilden innan man konverterat den. Så det första, och oftast enda, man gör med bilden är att konvertera den till JPG (plus lite meck i PS). Problemet jag hade var att jag använda antingen PhotoLab, eller importerade direkt till PS. Båda dessa lösningar krävde en massa tid för varje bild...och om man slöfotat ett gäng bilder som bara skulle dumpas på en CD till någon som ville ha bilderna, eller läggas upp på en WEB-sida så tog det oproportioneligt lång tid. Visst är det bra att ha RAW om man någon gång skall göra något fint med bilden, men 99.9% av alla bilder gör man ju aldrig något med.

Så vad har då Rawshooter gjort för mig?
Jag kanske skall börja med att säga att jag bara kört det i några veckor och inte hunnit fota särkilt många gånger, men intrycket är som följer:
Jag har alla bilderna överskådligt som i PhotoLab, samtidigt som det är väldigt enkelt och snabbt att justra dem. Jag kan välja att ustera en bild och sedan applicera samma justering på alla bilder (om de är tagna på samma plats), eller att individuellt justera bilderna (eller en kombination av båda). Bilderna som arbetas på är bara halvstora så alla förändringar är blixsnabba. Inga fördröjningar här inte. När man känner sig nöjd med en bild så kan man lägga in den för konvertering i bakgrunden, eller som jag gjort hittills så har jag startat konverteringen när jag varit färdig med alla bilder och gått därifrån. Datorn genomför då alla konverteringar du beställt. Det kanske tar 10 minuter, det kanske tar 3 timmar...men det spelar ingen roll för jag sitter inte där och väntar. Jag har hittills konverterat till JPG, men TIFF är ju ett annat alternativ om man vill jobba mer med bilden i PS. Men om man skall detaljjobba med en enstaka bild så kan man nog lika gärna importera RAW-bilden direkt till PS.

Rawshoter fungerar lite annorlunda än andra program så det tog en stund innan jag riktigt fattade vad jag gjorde, och jag har nog en del kvar att lära, men idén tycker jag är strålande. Samma princip som Premiére eller andra videoredigeringsprogram. Det tar helt enkelt för lång tid att sitta och vänta på själva redigeringen, så man talar bara om för programmet hur saker och ting skall redigeras, så gör datorn jobbet när jag är klar.

En del av det jag beskriver kan man givetvis komma runt genom att köpa en snabbare dator (jag kör 'bara' på 2.4 GHz och 1 GB) och kombinera detta med script i PS för att hantera många filer. Men jag tycker Rawshooter gör detta enkelt och smidigt, samt att min 'gamla' dator kan vara med ett tag till :)

Dessutom har jag kollegor som kört Rawshooter under en längre tid och som är helt sålda på konceptet, så jag tror inte jag kommer att tröttna.

Men visst gillar jag den nya RAW-knappen på K10D. Att snabbt och enkelt kunna välja när man skall ta RAW eller inte låter inte dumt alls. Men risken är ju att man kör JPG när man tar en riktig pangbild....och det är ju inte så kul. Bättre är väl antagligen att alltid fota RAW. Konvertera all bilderna till JPG med RAWshoter, och sedan radera alla RAW-filer som inte är tillräckligt bra för att motivera att de finns som RAW. Hur man skall göra den processen enkel och effektiv kräver nog en funderare, framförallt som jag kopierar alla mina bilder till ett par olika RAID-servrar för arkivbeständighet, och man vill ju spara utrymme även på den. Alltså om man bestämmer att några RAW-bilder skall bort, skall de ju bort överallt.

Jag hoppas mitt svar varit till någon ledning.
 
Re: All vår början bliver svår...

lunma skrev:
Exportera eller öppna direkt i PS. Tänk på var du väljer att placera dina exportmappar. Prova även att skruva på jpeg-filer, man har tillgång till alla rattarna även för jpeg. Lycka till

/Mats

Exportera: File/Export eller Ctrl+Shift+E (PC)
Öppna i PS: Photo/Edit in Photoshop CS2 eller Ctrl+E

/Mats

Danke! eller för oss svenskspråkiga, tackar=)
 
Efter alla diskussioner om Lightroom bestämde jag mig för att testa det också. Gick in på siten och försökte ladda ner, men Lightroom stod inte att finna i listan... Testade igen dagen efter, och igen idag....fortfarande funkade det inte. Först tänkte jag att de tillfälligt stoppat programmet för att de funnit något fel på det, men insåg idag att så inte kunde vara fallet, då hade de lagt in ett meddelande någnstans.

Till slut fick jag för mig att testa med Internet Explorer istället (kör Mozilla normalt), och då fungerade det. Riktigt skumt att man inte kan ladda ner ett program med en viss browser, och rätt dåligt också tycker jag. Men om det är någon mer som har problem kan det bero på din browser, testa en annan så kanske det funkar för dig också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.