Annons

Ny på porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

CissiNyblom

Aktiv medlem
Har ju mest fotat djur (framförallt hästar), samt lite "porträtt" utomhus. Har ingen studio, min kamera är en EOS 10D och mitt bästa objektiv är 70-200/2.8L. Har enbart den inbyggda blixten.

Nu ikväll har jag fotat div barn och ungdomar på en show, dåligt ljus och svårt att komma åt att få bra bilder. En hel del hyfsat blev det trots allt.

Orsaken till mitt inlägg är att jag fotade ett gäng ungdomar efteråt. Trots uruselt ljus (jag fick köra med 1600 och blixt...) så blev de bilderna nåt alldeles extra. Killarna hade enorm utstrålning, med rätt yttre omständigheter blir det nog fantastiska bilder. Bara en känsla jag har.

Kan tänka mig att det hade vart kanon att fota dem i studio, men jag har ju alltså bara ovanstående utrustning. Är det nån som har nån idé om hur man kan gå till väga?

Jag skulle vilja använda bilderna för min egen marknadsföring som fotograf, ev sälja till bildbyrå eller dylikt. Har ett nystartat företag, med F-skattesedel, inte utrymme till att lägga så mycket pengar (knappt något alls).

Naturligtvis måste jag kolla med såväl berörda ungdomar som deras föräldrar att jag får använda bilderna och ev sälja dem.

Vill mest bara bolla lite idéer... nån som har funderingar på hur man går vidare? Eller alternativ till studiofotografering?

Tack på förhand för synpunkter!

Mvh Cissi
 
Kanske är miljön där ungdomarna rör sig mer intressant än studion? Tex på ungdomsgården. Där är de mer sig själva. Bara en tanke.
 
Jag skulle vilja stryka under lita av det Per sa med tanke på att fota ungdomarna i "sin egen" miljö, t.ex ungdomsgården. Jag plåtar själv en del ungdomar under just dessa förutsättningar och på ett sånt här ställe är de sig själva och kan slappna av.

Nu vet jag inte vad det är för typ av porträtt du har tänkt dig... Det kanske inte är just situationsbilder/porträtt

Ett annat alternativ kan vara att hyra ett par studioblixtar en helg och åka till ovanstående plats eller motsvarande. Ställ upp grejjerna och förklara vad du ska ha bilderna till. Sedan lägger du upp alla bilder (om inte annat tillfälligt) till åsyn för ungdomarna. De kommer garanterat att gå loss på detta och du kommer ha fullt upp hela kvällen att inte bara fota de utvalda.

Sedan kan du ju även bära med dig blixtarna och de personerna du pratade om för att ta några bilder enskilt också....

En enkel komplett uppsättning blixtar kostar 500:-/dygn och det kanske det kan vara värt för att få några bra bilder till din portfolio.

En annan grej... En ljusstark normaloptik skulle jag vilja rekommendera. Jag fotar uteslutande med 50/1,4 på ungdomsgården och har endast blixten som upplättning.

mvh /Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.