Annons

Ny Olympus E-410 review

Produkter
(logga in för att koppla)
du menar den på dpreview?

Ibland har inte alla varit glada åt Phil Askeys kamerarecensioner, som t.ex. när Live View kom med Olympus E-330 (Recommended) och om jag inte minns fel, i samband med testet av Pentax K10D, även om ju den kameran också fick betyget Highly Recommended (just), som f.ö. fortsätter att få fler utmärkelser.

Eftersom bildsensorernas storlek inte skiljer sig särskilt mycket åt mellan DX, APS-C och den i E-410, så är det inte heller särskilt mycket att orda om testets brus-jämförelse med de andra 10 Mpix kamerorna. (Jag skulle vilja ha sett E-400 i jämförelse, men akam.no har faktiskt tittat lite på det).

NMOS-sensorn med den nya bildbehandlings-kedjan i TruePIC III är mycket konkurrenskraftiga. Som med allt nytt och komplext, så skulle jag dock tro att det behövs minst ett par firmware-uppdateringar, innan bildkedjans alla åtkomliga användar-inställningar samt underliggande blir optimalt intrimmade. Liknande kan nog även gälla för rå-konverterarna, eftersom Olympus nu har övergått till ett komprimerande men icke-förstörande rå-filformat. De blir därför mindre än ut från min E-300.
 
Kul att läsa mer om den.Testade kameran i butik och blev imponerad av greppet och autofokusen som är riktigt bra. E-410 verkar vara mycket komplett utan några avgörande svagheter.
 
Det enda besvärande verkar vara batteritiden, vilket kanske blir så på en liten kamera med mindre batteri.

Där tror jag E-510 har, tillsammans med IS, den största fördelen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.