Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Mark2 N front fokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Lite tradigt, fick nyss min nya Canon 1DMark2 N. jag testade den med mitt 500mm + 1.4xTC och i al-servo, bländare 5.6 så frontfokuserar den med ca 1-2cm. Skärpeormrådet är mindre än 1 cm. Fokuserar korrekt med oneshot. Min gamla Mark2 fokuserar korrekt med al-servo.

Har bla använt mig av "linjalmetoden" och satt upp en massa andra prylar som test mål. Avstånd har varit ca 5-8meter.

Så med min gamla Mark2 i AL-servo så fick jag skarpa bilder på en sköldpadda (fokus på huvudet) men med den nya N ligger skärpan typ 1-2cm framför huvudet, så huvudet blir inte skarpt.


Kameran skall skickas till Infocare för kalibrering. Hoppas de har ett 500mm + 1.4xTC som de kan testa med.

Lite svårt att få en ny då de knappt går att få tag på.

Något irriterande!

Hälsningar

Omar Brännström
 
Fanken vad trist att höra -låt oss hoppas att de kan fixa det fort! Jag sitter i skrivande stund och väntar på budfirman som ska leverera min andra kamera, jag blev så fast när den första kom så jag sålde 20D:n och köpte en MarkII N till. Jag hoppas att min inte frontfokuserar...
 
Tråkigt Omar.

Ngn som vet varför det kan vara så ojämt? Alltså varför en kamera fokuserar rätt och en annan likadan fel...

MVH Niclas, som inte fått grepp om varför det skall vara svårt att få till det rätt i alla hus..
 
Gil_Galad84 skrev:
Undrar faktist det också varför inte alla hus fungerar rätt med AF.
MVH Dan

Ja i dessa dslrdagar så är det mycket prat om detta med felfokus. Inte minst tydligt här i forumet på fs. Det är nästan lite pinsamt att fråga...hehe:)!

MVH Niclas,
 
Vågar inte prova min 10D vill helst inte få reda på hur illa det eventuellt är ställt =(
Men skärpan den levererar räcker långt för mig.

Men man skulle ju samtidigt vilja veta...
Hur gör man om man vill ta reda på det?
om ett objektiv är "rätt" är alla andra man har rätt också då? Eller?
 
Hej

Frågan är om jag skall skicka den på lagning eller man skall begära en ny.

Känns ju dumt att skicka en helt ny kamera på lagning.


hälsningar

Omar
 
I den här tråden framkom ju vad Canons testmetod är och då även tolleranserna ifråga.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=53660&perpage=15&pagenumber=3


Gil_Galad84 skrev:
Undrar faktist det också varför inte alla hus fungerar rätt med AF.
MVH Dan
Autofokus är inget exakt system utan evalueras varje gång du gör en mätning. Så du får egentligen aldrig exakt fokus, bara någorlunda inom ett intervall, så iofs är ganska litet så det oftast fungerar men det krävs ibland en del fintrimming. Både på huset och gluggarna.
 
Tror du får svårt att begära en ny, men du kan ju försöka. Tråkigt att höra att det fortfarande kommer ex med felfokusering.

En annan fråga om N modellen till dig Omar, har du jämfört bildkvaliteten något mellan din gamla och den nya? Jag har läst rykten på en del ställen att det skulle vara skillnad i skärpa och detaljer i ljusa områden. Är det bara rykten eller finns det sanning i det...

Mårten
 
Omar skrev:
Frågan är om jag skall skicka den på lagning eller man skall begära en ny.

Känns ju dumt att skicka en helt ny kamera på lagning.

Canon vill nog justera, det brukar vara så.

Verkar som att man alltid bör kontrollera sina prylar, tyvärr.
 
Hej

Test på Mark2N + 500mm + 1.4xTC på bländare 5.6. Avstånd ca 7 meter.

På batterierna har jag satt fokus på andra batteriet till vänster, men fokus ligger på det tredje till vänster. Avstånd mellan varje batteri är drygt en centimeter. Tänk att man ställer fokus på en fågels öga och vill ha skärpa bak en på fågeln, skärpa i luften framför fågeln gör ingen nytta.
 
Senast ändrad:
Här kommer en bild med Canon 180mm Makro på f/3.5 och al-servo som med de andra.

Här syns inte lika mycket, men den front fokuserar lite ändå och avståndet är ju mycket närmre. Vill hellre ha skärpa vid noll och bakåt. Undrar om Canon kollar sina kameror när de lämnar fabriken? De har bara haft minst 2 år på sig med denna modellen.
 

Bilagor

  • _v6p0174mark2n180mm.jpg
    _v6p0174mark2n180mm.jpg
    44.7 KB · Visningar: 2,931
Marten skrev:
Tror du får svårt att begära en ny, men du kan ju försöka. Tråkigt att höra att det fortfarande kommer ex med felfokusering.

En annan fråga om N modellen till dig Omar, har du jämfört bildkvaliteten något mellan din gamla och den nya? Jag har läst rykten på en del ställen att det skulle vara skillnad i skärpa och detaljer i ljusa områden. Är det bara rykten eller finns det sanning i det...

Mårten

Hej

Jag har inte jämfört kamerorna, förutom hur de fokuserar. Det jag har märkt är att den stora skärmen är ett större lyft än jag trodde.

Jag fotar bara i RAW, men de som fotar i jpg kommer nog få skarpare och bättre bilder med N. Har läst en test att N är bättre på detaljer i ljusa områden.

Finns här, behöver bli medlem, gratis!


http://www.naturescapes.net/phpBB2/viewtopic.php?t=50519

Fotar nog bara JPG

http://www.sportsshooter.com/news/1490

MVH

Omar Brännström
 
En bekant till mig har samma problem som du Omar. Hennes kamera frontfokuserar också och problemet tilltar med avståndet.
 
Hmm, länken som Omar gav visar på en stor skillnad medan Jespers bilder inte visar så stor skillnad.

Vad är din egna uppfattning Jesper?

Mårten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.