Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Mac + Skärm för 20.000:-?

Produkter
(logga in för att koppla)
Börjar bli mer och mer inne på Mini, just för att kunna köpa en schysst skärm. Vilka minnen använde du? Känner bara till Corsairs Mac-serie.

Man sparar ungefär 1500 spänn på att uppgradera själv (Apple kan allt vara lite snikna).

Hade jag varit dig så hade jag hållit mig ifrån Corsair. Bättre att du köper Crucial eller Kingston, mycket bättre.

http://eu.crucial.com/eur/en

Vilket minne använde du? Tillverkare alltså.

Vet du något om deras Apples Fusion Drive? Tydligen någon hybrid mellan vanlig och flashlagring för ökad hastighet.

Är inne på Fusion Drive eftersom man då får 1TB hårddisk istället för bara 256GB.

Nej.

Det är ingen hybrid, det är tiering. Suveränt lösning, tekniken annars vanligast i servermiljöer. Riktigt snabbt.

http://arstechnica.com/information-...le-fusion-drive-wait-what-how-does-this-work/
http://tekinerd.com/2012/10/apple-fusion-drive-at-last-a-true-tiered-drive/

Jag förstår inte varför du inte satsar på en Imac? Då har du en bra skärm samt en bra dator.

Skärmarna som sitter i iMac är medelmåttiga. För redigering av bilder rekommenderar jag en skärm från Eizo eller NEC som har betydligt större färgrymd och som dessutom går att kalibrera. Skärmen i en iMac har en färgrymd motsvarande ca 72 procent av aRGB. Dvs det är en sRGB skärm. Eizo eller NEC visar runt 98 procent av aRGB. Därför är en macMini och en riktig skärm att föredra och det blir dessutom inte dyrare.

Jag snurrar också tankar om att uppgradera min iMac men skall absolut invänta det som händer nu i september. Mycket rykten och jag skall iaf se vad Apple gör med både Mini och iMacs uppställning innan jag trycker på köpknappen :) Försening även med Intels produkter enligt uppgifter som lär påverka releaser framöver...

Mvh,

Johannes

Jag kör Mac Mini Server med dubbla SSD, 16GB RAM, bilder på USB3 disk.
OSX plus program på den ena SSD och LR katalog previews, scratch etc på den andra SSD.

Server går att få från 10 papp om man vill komplettera med minne, SSD etc själv eller 15 med 16GB+ 1 SSD 256GB. Enda anledningen att köra Server istället för vanlig Mini är att den har "plats" för dubbla diskar. Men då finns ingen DVD spelare...

Enda anledningen att köra Server istället för vanlig Mini är att den har "plats" för dubbla diskar. Men då finns ingen DVD spelare...

Den inbyggda DVD-spelaren försvann från alla Mac Mini-modeller redan 2011. :) Vanliga modellen har alltså också plats för dubbla diskar. Dock medföljer ingen kabel till den andra diskplatsen om man köper en modell med bara en disk, men det går att köpa extra från t.ex. iFixit.

Jag snurrar också tankar om att uppgradera min iMac men skall absolut invänta det som händer nu i september. Mycket rykten och jag skall iaf se vad Apple gör med både Mini och iMacs uppställning innan jag trycker på köpknappen :) Försening även med Intels produkter enligt uppgifter som lär påverka releaser framöver...

Mvh,

Johannes

Nu ska vi inte kapa den här tråden och göra om det till spekulationer för kommande apple-releaser, men med tanke på att Intels nästa generation processorer (Broadwell) är försenade till Q1 2015 (minst) så tvivlar jag på att vi får se en refresh på Mini i närtid. Eventuellt en liten bump på klockfrekvens som man gjorde med laptops i somras men det är nog tyvärr allt.

Eftersom jag inte kunde vänta så har jag nu bokat en Mac Mini i7 m. 1TB SATA och 4GB RAM (som jag själv uppgraderar till 16GB) som hämtas idag. Är rätt säker på att det kommer räcka. Nu är det svåra dock skärm, köper helst i butik men f*n vad dåliga handlarna är på att ha Eizo och Nec hemma. Har någon tips på butiker som säljer dessa, och faktiskt har de i butik? I stockholm då.

Är främst intresserade av de billigare i 5-6kkr klassen. Eller har ni något annat att rekommendera? Har smygkikat lite på Dell U2713H, synpunkter?

Dell eller LG

Hej!

Jag har en LG 27ea83 som blev vald till årets skärm för foto av TIPA förra året.
Jag är överlag nöjd men lyckas inte riktigt kalibrera den med min x-rite display 2.

(Finns det någon som har samma skärm?)

Annars har jag bara hört gott om Dell (nästan iallafall)

/www.crelle.se

Eftersom jag inte kunde vänta så har jag nu bokat en Mac Mini i7 m. 1TB SATA och 4GB RAM (som jag själv uppgraderar till 16GB) som hämtas idag. Är rätt säker på att det kommer räcka. Nu är det svåra dock skärm, köper helst i butik men f*n vad dåliga handlarna är på att ha Eizo och Nec hemma. Har någon tips på butiker som säljer dessa, och faktiskt har de i butik? I stockholm då.

Är främst intresserade av de billigare i 5-6kkr klassen. Eller har ni något annat att rekommendera? Har smygkikat lite på Dell U2713H, synpunkter?

Hoppas det blir bra, vet du vilken i7-processor som sitter i datorn? Dom skärmar jag blivit rekommenderad som fotoskärm, har varit snygga att titta på men usla att redigera med, eftersom framförallt dom mörka partierna blir grötiga.

Det finns miljarder skärmar där ute med olika inställningar, det viktiga är att bilden fungerar hos mottagaren - om man inte sysslar med tryck - .

Min Dell Ultra åkte i soppåsen efter en vecka, jag redigerar på ganska billiga HD-skärmar med mycket midrange och tittar på tex min retinaskärm som referens.

/Ulf

Nu är det svåra dock skärm, köper helst i butik men f*n vad dåliga handlarna är på att ha Eizo och Nec hemma. Har någon tips på butiker som säljer dessa, och faktiskt har de i butik? I stockholm då.

Kameradokotorn och Scandinavian har nog både Eizo och NEC på lager. Köpte själv min NEC över disk hos Kameradoktorn. En Multisync 24 tum (sRGB skärm) för runt 7 om jag inte minns fel.

Jag köpte också min Nec hos kameradoktorn fast jag fick beställa eftersom jag inte bor i Stockholm. Trevliga var dom och hjälpte mig välja.

Vad jag läste mig till när jag läste om olika märken var att Dell kunde vara jävligt prisvärda men man fick vara beredd på att skicka tillbaka skärmen fem gånger innan man fick en som inte led av diverse medfödda besvär. Kvalitén är alltså väldigt ojämn.

Obs, ingen egen erfarenhet utan bara vad jag läst.

Mvh / Johannes

Nu blev det en Mac Mini i7 1TB 16GB RAM, en skärm från Asus som fick skapligt betyg i DigitalFoto för ca 4500:-, får hoppas att den inte gör mig besviken efter kalibrering och profilering! Behöver man ha prylarna snabbt och om snåljåpen inom en tittar fram så får man kompromissa, men jag tror definitivt att jag kommer att vara nöjd. Tack för all hjälp hörni!

P.S. Hittade en schysst mus som jag kan rekommendera, Qpad OM-75, riktigt trevlig!

En fundering kvarstår dock.. Har två st 1TB hårddiskar som är speglade (RAID), vad händer om jag kopplar in dessa i den nya Minin?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar