Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Lur

Produkter
(logga in för att koppla)

microo

Aktiv medlem
Vilken telefon är bäst med bilder?
Min kära Nokia N95 gav upp i fredags, har en tillfällig nöd telefon just nu men vill ha tipps på vilken telefon jag skall använda, och gärna varför Ipone eller Android Vilka program skall man skaffa vilka tipps har ni ihop med foto och mobil?
Micke

Om det är en kameramobil du letar efter då finns det bara en som är värd namnet idag och det är Nokia N8, inget klår den än så länge.
Jag kör med en Android, en HTC Desire HD och kameran i den är helt värdelös. Den går överhuvudtaget inte ens använda till flumbilder och dumfoton. Mobilen i sig är annars bra och snabb men ska du fota med den så skaffa hellre något annat.
iPhone användarna kommer att säga att deras mobil är bäst i universum, men om du tror på den sagan så lär du nog tro på Tomten också..

/ Magnus

Ang. om du bör välja Apples OS eller Goggles Android kommer nog sluta i en lång diskussion ;)

Själv köpte jag en HTC Desire i april och är fortfarande nöjd med den, men.. den har för lite internt minne till appar. Iofs något som den nyare HTC Desire HD inte har, intern minne ligger för den på ca 1,5GB mot ~0,5GB (minus det som operativsystemet tar).

En kompis valde för en månad sen att hellre köpa iPhone4 och jag kan säga att Apples Retinaskärm är överlägsen något jag sett hos någon Androidtelefon.
Apple har även fördel till deras synkprogram, funkar mer sömlöst även om jag bara provat HTCs "motsvarighet".

Antalet appar till Apples OS är uppe i ca 250 000 - 300 000 och Android Market har ca 100 000 - 150 000. Vill dock påpeka att de flesta användbara appar finns i systemem, typ AngryBirds ;)

Ta en titt förbi Swedroid.se även om de skulle kunna anses vara partiska (no shit :p)

Ang. om du bör välja Apples OS eller Goggles Android kommer nog sluta i en lång diskussion ;)

Helt ok med en lång diskunion om det handlar om fotoaspekten konkreta appar som underlättar för fotografen, portfolieprogram, möjlighet till visning synknig mot kamera, redigering och Gps tagning
Öppen även för andra operativsystem!

Vilka appar använder ni främst för foto
Och ja en kamera för skissbilder behöver jag

/M

Min kära Nokia N95 gav upp i fredags, har en tillfällig nöd telefon just nu men vill ha tipps på vilken telefon jag skall använda, och gärna varför Ipone eller Android Vilka program skall man skaffa vilka tipps har ni ihop med foto och mobil?
Micke

jag gick också nyligen ifrån min nu döda N95. Nästan alla andra telefoner är sämre när det gäller kameran. N8 testade jag och den är bättre än N95 var. Dock köpte jag en E52 och den kameran är KASS - lika dålig som en Äjfön.

jag gick också nyligen ifrån min nu döda N95. Nästan alla andra telefoner är sämre när det gäller kameran. N8 testade jag och den är bättre än N95 var. Dock köpte jag en E52 och den kameran är KASS - lika dålig som en Äjfön.

Symbian 3 käns lite väl isolerat, finns det några intresanta appar till det? (fotorelaterat?)

Jag kör själv med en HTC Desire och är väldigt nöjd med den. Det som dock drar ner betyget lite är; kameran som inte är bäst i världen om man säger så (den fungerar dock alldeles utmärkt tillsammans med appen Vignette), interna lagringsminnet som är något klent (dock kan man lagra de flesta appar på minneskortet), batteritiden är i snålaste laget (behöver ladda varje natt).

Kameran i iPhone 4 är något bättre än i HTC Desire. Men om du ska ha en mobil med en bra kamera så är det inte mycket annat att välja på än Nokia N8 (vet dock inte hur det är med fotoappar till den).

Att hitta en telefon som man gillar och som dessutom har bra kamera verkar för svårt så jag struntade helt i kamera-parametern när jag beställde ny mobil igår. Jag tar med min Ixus 100 istället så har jag en bra kamera när det behöver fotas. Jag förhandsbeställde en Desire Z, verkar lysande + tangentbord vilket jag ser som stor bonus.

Om det är en kameramobil du letar efter då finns det bara en som är värd namnet idag och det är Nokia N8, inget klår den än så länge.
Jag kör med en Android, en HTC Desire HD och kameran i den är helt värdelös. Den går överhuvudtaget inte ens använda till flumbilder och dumfoton. Mobilen i sig är annars bra och snabb men ska du fota med den så skaffa hellre något annat.
iPhone användarna kommer att säga att deras mobil är bäst i universum, men om du tror på den sagan så lär du nog tro på Tomten också..

/ Magnus

IPhone har en medioker kamera, ingen blixt. Så nu har iphone-användaren sagt sitt.

Det är väl så att det mesta i kompaktkamera-väg är bättre än den bästa telefon.Inte så kul att ha två prylar i fickan, men det kanske är den bästa lösningen.

Symbian 3 käns lite väl isolerat, finns det några intresanta appar till det? (fotorelaterat?)

Det finns allt jag behöver iaf - men problemet med N8 är den är en eländig touchmobil och därför går helt bort för mig iaf. Det är poppulärt att skälla på Symbian i alla sammanhang, men jag sätter det ett krav på en mobil (idag iaf) då jag uppskattar batteritid, stabilitet och säkerhet. Om två år är det säkert inte längre nödvändigt.

Appar är något som blir mer och mer onödigt då mobila webtjänster gör att man kan göra allt på ett bra sätt i webläsaren - läs de detaljerade analyser om varför Windows Phone 7 kommer att floppa. OSet kommer i framtiden få mindre och mindre betydelse - och tänk vad skönt för tjänsteutvecklarna att bara behöva utveckla emot ett gränssnitt istället för emot Windows Phone 7, Symbian, Android och iOS (appels konstighet inte Ciscos med samma akronym). Många kommer att säga emot nu, men det finns riktiga orsaker till varför utveckling är dömd att gå dithän och sen spelar det inte så stor roll vad folk säger, det går ditåt ändå. Hårdvaran får mindre och mindre betydelse, sedan minskar betydelsen av OS då hårdvaran och mjukvarans ENDA uppgift är att presentera datat och applikationerna som är skapade som webtjänster eller webapplikationer. Gör hårdvaran det på ett batterisnålt och pålitligt sätt så är det en bra hårdvara, gör den det dåligt så är det en sämre hårdvara, men skillnaderna i funktion mellan olika OS/hårdvarukombinationer minskar - folk i allmänhet bryr sig inte - de vill ha funktionerna och struntar (helt riktigt) i tekniken - den skall bara leverera!

BTW:
Jag har en kompakt och en mobil i fickan alltid. Trist, men det kommer väl snart en bra kamera med inbygd mobil som duger - då köper jag den istället.

IPhone har en medioker kamera, ingen blixt. Så nu har iphone-användaren sagt sitt.

Det är väl så att det mesta i kompaktkamera-väg är bättre än den bästa telefon.Inte så kul att ha två prylar i fickan, men det kanske är den bästa lösningen.

Min iPhone har blixt? Har jag en piratversion?

Tekniskt sett har iPhonen väl ingen blixt, utan det är samma kassa LED belysning som finns på HTC Desire mobilerna. Nokia N8 har däremot en Xenon blixt vilken fungerar riktigt bra på den mobilen.
När jag valde mobil så prioriterade jag dock ned kameran i den eftersom jag redan har en bra systemare. Då blev mobilkameran mindre viktig, hade jag inte haft den så hade jag helt klart köpt Nokia N8.

/ Magnus

Min kära Nokia N95 gav upp i fredags...
Om man redan är van vid Symbian och tycker att foto är telefonens viktigaste egenskap finns det ingen större anledning att inte köpa Nokia N8.

För den som är bortskämd av bättre smartphones (Iphone, android) tycks det dock vara väldigt frustrerande att använda N8.

För iPhone tycker jag Hipstamatic är kul. Kostar som en GB-glass + att man kan köpa nya "objektiv, filmtyper, färgfilter" och annat som gör bilderna ännu mer undermåliga, vinjetterade, grovkorninga men väldigt charmiga. Det finns gratis-appar på området också men de jag testat är inte lika roliga.

Man kan lätt koppla bildtagandet tex till en blog hos blogger (wordpress funkar säkert också), och i somras fick finkameran Canon 7D stå tillbaka rätt mycket och semesteralbumet togs nästan uteslutande med Hipstamatic. Bilderna laddas upp (väldigt enkelt) efter varje "session" - gav ett par hundra bilder i ett färdigt album. Till skillnad mot fin-bilderna från 7D'n som jag har en tendens att pilla på i all oändlighet.

Som kamera betraktat är iPhonen usel (4 eller 3GS spelar ingen större roll enligt mig) - även billiga kompakter gör ett bättre jobb. Det gäller allmänt mot nästan vilka mobiler som helst.

I övrigt så har jag ett par appar för skärpedjup, hypefokalavstånd, ljusmätning och annat att leka med (de flesta gratis). Fördelen är att de alltid finns med när jag har riktiga kameran, för telefonen ligger ju alltid i fickan.

Nu kommer säkert nån androidanvändare strax säga att "allt det där finns till android också", och det gör det säkert. Kanske lika bra, kanske bättre, kanske inte. Det bekymrar inte mig, jag gillar iPhonen ändå :)

Var i samma situation för några månader sedan, hade en Nokia N95 som gjort sitt.
Köpte en iPhone4, och den tar riktigt bra kort och bra film också - och då är jag ganska kräsen.
Går iaf inte alls att jämföra med N95:ans supersura bilder.

Däremot så funkar den inte så bra som telefon att ringa i, men det är ju en annan historia ... för första gången stämmer det som Apple säger om luren: "It's not a phone, it's an iPhone!"

Blixten är för övrigt riktigt bra, och fungerar även som en rätt stark ficklampa om man vill.

Senast ändrad:
Förutom kameran (och bildredigeraren) är anslutningsmöjligheterna ett plus på N8an för fotointresserade. Det är rätt fint att veta att man alltid kan plugga systemkameran direkt till mobilen för att eposta, publicera eller ta backup på bilder. Att visa bilder och bildspel (eller film för den delen) på en TV eller projektor via HDMI är inte heller så dumt.

Förutom kameran (och bildredigeraren) är anslutningsmöjligheterna ett plus på N8an för fotointresserade. Det är rätt fint att veta att man alltid kan plugga systemkameran direkt till mobilen för att eposta, publicera eller ta backup på bilder. Att visa bilder och bildspel (eller film för den delen) på en TV eller projektor via HDMI är inte heller så dumt.

Ja en utmärkt funktion som jag letat efter finns den möjligen på någon Andrid?

Ja en utmärkt funktion som jag letat efter finns den möjligen på någon Andrid?

Jag tror det är ganska unikt på mobiler på den europeiska marknaden ännu, men det blir nog betydligt vanligare framöver - att kunna ansluta usb-enheter är grymt använbart och känns ganska självklart ju mer av mediaspelare och laptop-substitut telefonerna blir.

Finns väl ingen mobil i dagsläget som tar bilder som är i toppklass.
Själv har jag haft alla möjliga smartphones och bytte senast till IPhone.
Ångrar jag inte, den absolut bästa jag någonsin haft.

Gillar inte Apple som företag men produkten är suverän.
Grymma appar och suverän användarvänlighet som passar mig perfekt.
Som kamera använder jag den bara för typ snabb uppladdning mot t.ex facebook.
Men jag är totalt fast i iPhoneträsket då den är en underbar smartphone.

Kameran i den täcker mobilkamerabehoven, övrigt är så mycket på plussidan i alla avseenden så kameran får en underordnad betydelse. Det är min subjektiva åsikt.
I fickan kan du ha en Panasonic LX5.

Som vanligt gäller att var och en blir salig på sin övertygelse och det är väl tur det finns fler smartphonetillverkare så utvecklingen påskyndas.

För snabb fotouppladdning trådlöst kan du stoppa ett trådlöst minneskort i jobbkameran :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto