Annons

Ny liten laptop.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Min Thinkpad ska pensioneras och jag behöver hjälp att hitta ersättaren, som jag hoppas ska duga ett par âr.
Inte större skärm än 15"
WLAN, BT o allt sânt i frân början.
Bra batteritid.
Skärmen hyfsat läsbar utomhus.
Snabb nog för lite bildfixande, inget tungt.
Hyfsat stryktâlig.

Ja, Macbook / Powerbook är tänkbara.

Utvecklingen gâr ju sâ snabbt o nya modeller kommer hela tiden, de jag tittade pâ i vintras finns ju inte längre.
 
En kompis som är väldigt macintresserad sa att dom skulle antagligen komma med nya Macbook's 9 juni. Det är ju intressant att vänta tills dess, ska jag göra iallafall.

Och då blir ju samtidigt dom nuvarande Macbook'sen billigare iochmed att det kommer ny modell.
 
Nja, det talas mest om att de nya Macbookarna ska komma "tredje kvartalet", troligen i augusti-september. Men då blir det förhoppningsvis både ny generation processorer och bättre skärmar (liknande Macbook Pro).
 
Har du tittat på Thinkpad X300? Verkar väldigt fin tycker jag. Jag kör själv lilla X61s och tycker den är toppen.
 
det talas även om att apple helt ska skippa plasten som är i macbook och köra samma aluminium som macbook pro (vilket är vad de gjorde med imac senast)

personligen ska jag ha en sån 13" när de kommer samt en ny extern skärm
 
Jag är ju numera Mac anv. Men vill du köra Win så kan jag rekommendera dig Sony TZ31 som är uppföljaren till TX serien. Jag har en TX2 på jobbet och den fungerar bra till enklare bildarbete. Jag skulle inte kalla en dator bärbar som väger >2kg.
Den har varit med mig på samtliga resor, till och från jobbet varje dag i 2,5år utan problem.
Ett plus till är ju att det är LED skärm!

http://www2.dustin.se/pd_5010129908.aspx

Cheers // Martin
 
HP Compaq TC4400

Jag har en HP TC4400. Skärmen är endast 12", men samtidigt är det en tablet-pc, vilket gör att jag kan skriva och redigera med penna direkt på skärmen. Behöver alltså inget extra ritbord kopplat.

WLAN, BT osv. Batteritiden är jag jättenöjd med. Klarar ett antal timmar på standard, och jag har även ett extra som kopplas på, som ger mig en batteritid på ca 8-9 timmar totalt, beroende på vad jag gör naturligtvis...

Nackdel: Ingen CD/DVD-romläsare. Har två externa istället. En som står hemma vid dockan, samt en mindre lite långsammare som följer med på resor och utflykter..

Kan klart rekommenderas, även om priset kanske är högre än du tänkt dig. Ligger omkring 15000 kr inkl moms..

// Johan
 
Tack för tipsen.
Priset är inte sâ viktigt, jag vill bara inte köpa nâgot som jag sedan retar mig pâ för att det är segt eller dâlig batteritid t ex.
Att vänta till September kan nog gâ, det lâter ju som om nya Macbook blir intressant.
Det är ju inga bekymmer att ha en omgâng XP installerat för o hantera sânt som inte gâr i MacOS
 
Spana in LG P300.

Det är en ny, modern 13.3" laptop med bra fart (Intels Core 2 Duo 2.4GHz eller 2.5GHz beroende på modellval), bra grafikkort och LED-belyst mellanblank skärm (som t ex Macbook saknar) och HDMI/VGA-utgång för att kunna kopplas till moderna högupplösta skärmar.

Min är den "klena" modellen, med en Intel Penryn 2.4GHz duo core cpu, 250GB disk, 3GB internminne och ett nVidia 8400G grafikkort. Ingen intern DVD-brännare, man får istället med en som kopplas in via USB, men det är snarare en fördel än en nackdel för mig då laptopen väger blott 1.6kg och kostar hälften av vad en X300 gör.

Har självklart WLAN, BT, tre USB-portar etc och tyst och stabil.

Enda nackdelen för mig är att den inte har en firewire-port, men det är inte så ofta jag tankar in video on the road, så det kommer jag att läsa med ett litet ExpressCard.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010145159

Och, det är helt sant att det kommer nya laptops under sommaren, men då Intels wlan- och grafikkretsar blivit försenade blir dessa fortfarande en kompromiss och kan inte helt bygga på den nya plattformen ("Montevina").
 
Från Windows till Mac

Jag har tidigare varit en inbiten Windows-användare, men i början av det här året tyckte jag att tiden var mogen för att prova Mac. Jag har inte ångrat mig.

Det blev en 15-tums MacBook Pro med 250 GB hårddisk och 4 GB minne. Den kör Photoshop CS3 utan problem. Det var inga problem att föra över mitt gamla Lightroom-bibliotek från PC till Mac, men nu har jag börjat använda Apple Aperture 2 istället. Funkar finfint.

I övrigt använder jag datorn till programmering (php, perl), vanliga "kontorsprogram" (MS Office 2008), webbsurfning och lite musiklyssning. Allt funkar fint.

Jag har även Win XP installerat som jag kör under VMware Fusion. Det funkar klockrent. Har bl.a. använt det för att programmera VB .NET + PostgreSQL i MS Visual Studio.

Så mina personliga erfarenheter av övergången från Windows till Mac har enbart varit goda.
 
Dell XPS M1330 med 13,3 tums skärm och inbyggt trådlöst bredbands modem eller Dell XPS M1530 med 15,4 tums skärm
 
Mânga intressanta förslag.
Nu rycker det i köptarmen. Tur att frugan just slösat bort pengar pâ en soffa sâ det inte klagas pâ mina inköp.
 
fridhamre skrev:
passa dig så du inte blir sovandes på den bara ;)

Jag är 350 mil frân soffan :-(

Men efter konsultation med mina macbook- och macbook-pro-ägande söner lutar det ât att vänta till nästa macbook kommer om det inte blir senare än September.
Fast bâde LG´n o Dell´en var ju intresanta oxâ.
 
Visst mac är snyggt men begränsat. Windows är mycket mer mångsidigt speciellt om du använder kontorsprogram som microsoft office, spelar datorspel, måste dela filer med andra datorer mm.
Vista är inte så tokigt i designen heller.

Jag kanske låter märkespartisk men jag är inte det, bara påvisar skillnaderna mellan windows och mac.
 
Jag spelar inga spel.
Jag behöver kunna köra mina bildbehandlingsprogram, huvudsakligen PS Elements.
Jag gillar XP, är Vista lika bra?
Jag använder en del äldre program, främst för karthantering o liknande.
Filer jag delar är inga konstigheter, bildfiler, musik och office-filer.
Funkar det med adapter för att ansluta grejer med endast serieport till en USB-port?

Efter lite kollande sâ är jag rätt sugen pâ Dellen som nämdes i ett inlägg ovan, känns som bra prylar för priset.
 
Gunnar D skrev:
Efter lite kollande sâ är jag rätt sugen pâ Dellen som nämdes i ett inlägg ovan, känns som bra prylar för priset.
Förutom att Delldatorn har ett slumpmässigt problem med att elektroniken tjuter. Ett högfrekvent pip som framförallt uppstår när processorn jobbar hårt, sk cpu whine.

Många köpare klarar sig undan, andra får skicka både en och två och tre laptops innan de får en utan pip. Nya revisioner av moderkortet har inte hjälpt, inte heller bytet till senaste processorerna, de levererar alltjämt maskiner som piper till köpare.

För min del HELT oacceptabelt,så jag valde bort M1330 trots att den är extremt prisvärd.
 
Jaha, tack för det Dell :-(
Tebax pâ ruta ett igen dâ.
Jag kan inte hâlla pâ o skicka datorn hit o dit, vet ju knappt var jag själv befinner mig oftast.
Nu bestämmer jag mig för o vänta till nya mackarna kommer och sâ fâr vi se hur bra och prisvärda dom är.
 
Viktor N skrev:
Visst mac är snyggt men begränsat. Windows är mycket mer mångsidigt speciellt om du använder kontorsprogram som microsoft office, spelar datorspel, måste dela filer med andra datorer mm.
Vista är inte så tokigt i designen heller.
På en Macintosh kan man köra både OS X och MS Windows. Samtidigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.