Annons

Ny liten laptop.

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Det går, men det går knappast utmärkt. Att använda ett treknapparssystem med en tvåknapparsmus (för att inte tala om en enknapparsmus) är en kompromiss som begränsar. Det blir inte lika bekvämt.
Precis, det går!
Du skrev tidigare att X windows kräver tre knappar...

Angående X Windows och en musknapp/OS X.
Så är X windows faktiskt installerat som default i OS X Leopard :)
Trots att det levereras med datorer vars standardmus bara har en knapp!

http://developer.apple.com/opensource/tools/X11.html

Gällande dina andra frågor/påståenden får jag återkomma ikväll (ska iväg igen).

/D.
 
Styrplattan på en Mac är riktigt bra. Man bör pröva den innan man säger att den är dålig. De dyrare modellerna har något som kallas Multi Touch. Det är i mitt tycke den bästa styrplattan av alla.
 
PMD skrev:
Nu talar du väl om en lös Apple-mus? En Mighty Mouse? Den har faktiskt tre knappar även om det ser ut som om den bara har en.
Hmmm... Nu lärde jag mig något nytt! Har faktiskt använt den som en gammaldags "dum" mus (en knapp), eftersom det tydligen var defaultinställningen på min dator.

Tack för att du hjälpte mig att hitta "högerklick"! Visst funkade det bra även tidigare, men det här är ännu bättre. Eller "bekvämare", om man vill.
 
Om du proppar en dator med miljoner testversioner/betaversioner och gratisprogram så kommer datorn att krascha.

Mac är säkrare eftersom det inte finns lika mycket virus/malware till den. Men om du får ett virus i macen är det svårt att bil av med eftersom det inte finns antivirusprogram.

Hos DELL kan du "bygga" din egen dator och välja precis så mycket prestanda som du vill ha.
 
PMD skrev:
Om man beskriver något som korkat så kan det vara bra att motivera varför, annars kanske man blir betraktad som, kanske inte korkad, men åtminstone som lite bakom.

När du kom dragandes med sånt som windows"talibaner" slutade gnälla om för flera år sedan och kallade det korkat så var det lite överflödigt att komma med argument. Microsoft siktar på att klara av att leverera motsvarande system i sitt nästa OS, som de lanserar så snart som möjligt för att återhämta sig efter floppen Vista. (de siktar på 2009).
Jag förstår nu att du inte förstått att det inte fungerar som du trott, så jag ber om överseende med "korkadkommentaren".
 
Akerstrom skrev:
När du kom dragandes med sånt som windows"talibaner" slutade gnälla om för flera år sedan och kallade det korkat så var det lite överflödigt att komma med argument.
Sorry, men jag har svårt att kalla det annat än korkat när man tillverkar ett system som är konfigurerat för möss med flera knappar och sen levererar hårdvara för systemet med en mus som bara har en knapp.

Jag vet inte vad du syftar på med windowstalibaner. Det är aldrig överflödigt att komma med argument, så om du har några så är de välkomna.

Microsoft siktar på att klara av att leverera motsvarande system i sitt nästa OS, som de lanserar så snart som möjligt för att återhämta sig efter floppen Vista. (de siktar på 2009).
Motsvarande vad?

Jag förstår nu att du inte förstått att det inte fungerar som du trott, så jag ber om överseende med "korkadkommentaren".
Vad är det du tror att jag inte förstått fungerar som jag trott? Jag tror att du har dragit en förhastad slutsats.
 
danielsfrilansfoto skrev:
Precis, det går!
Du skrev tidigare att X windows kräver tre knappar...
Ja, antingen tre riktiga knappar, eller en eller flera knappar simulerade som man måste göra med en- eller två-knapparsmöss.

Angående X Windows och en musknapp/OS X.
Så är X windows faktiskt installerat som default i OS X Leopard :)
Trots att det levereras med datorer vars standardmus bara har en knapp!
Njae, Mighty Mouse har tre knappar. Bärbara Mac:eek:r har bara en musknapp, så man måste simulera knapp 2 och knapp 3 med diverse tangentkombinationer. Knappast(!) idealiskt.
 
PMD skrev:
Ja, antingen tre riktiga knappar, eller en eller flera knappar simulerade som man måste göra med en- eller två-knapparsmöss.


Njae, Mighty Mouse har tre knappar. Bärbara Mac:eek:r har bara en musknapp, så man måste simulera knapp 2 och knapp 3 med diverse tangentkombinationer. Knappast(!) idealiskt.

Varför skrev du från början såhär då?:
PMD skrev:
"Tre knappar är helt nödvändigt om man ska köra fönstersystemet X (som de flesta unixar använder)."

Kan väl tillägga att jag i princip alltid använder extern mus.
Hemma använder jag dessutom extern skärm och tangentbord (kör med utökat skrivbord).
PMD skrev:
Säkerhetsmodellen i Windows NT (som alla aktuella versioner bygger på) är väl genomtänkt. Det är en annan sak att det inte har utnyttjas av användargränssnittet i så värst stor utsträckning förrän i Vista. Själva säkerhetstänkandet var det dock aldrig något fel på.
Genomtänkt i jämförelse med vad?
Tidigare versioner av Windows?

Faktum är att i Jämförelse med med tänket och arkitekturen bakom *nix, så är till och med XP, och till stora delar även Vista. Fortfarande efter vad *nix var när W2K lanserades.

Faktum är att Microsoft i jämförelse med *nix, i det närmaste ignorerade säkerhetstänket före SP2 till XP.
I och med SP2 skrevs ju faktiskt stora delar av kodbasen om helt.

Ytterligare förbättringar har sedan skett i Vista.
Så visst har Microsoft förbättrat sig.
Men de är utan tvekan fortfarande efter i både arkitektur och tänk.

För att ta några exempel.
Vid en installation i Nix-världen så kan du inte enbart skapa ett enda konto med fulla rättigheter (super user/root).
Du tvingas att skapa ett "vanligt" konto med kraftigt begränsade möjligheter.
Så har det varit i många år.

I OS X så är visserligen det fösta kontot som skapas ett "admin-konto".
Men det är begränsat.
För att få åtkomst till Root-kontot krävs att du gör vissa specifika åtgärder.
Något som den vanlige användaren inte har någon som helst anledning att göra.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106290-sv

I Nix-världen blir du dessutom ständigt påmind om du kör som Root, och farorna med detta.

I Windows skapas det första kontot med automatik med fulla behörigheter, du blir inte ens tillfrågad om du vill skapa ett mer begränsat konto. Inte heller varnad för riskerna med att köra som Admin.
(Något som jag personligen anser vara totalt bedrövligt).
(Även här är Vista bättre än tidigare, men når inte ända fram i jämförelse mes OS X och *nix).

Sedan så finns det långt fler skillnader.
Ett ytterligare exempel är skillnaden på hur du kan styra åtkomsten till enskilda kataloger och filer.
I *nix världen styrs detta detaljera som default.
Program körs aldrig av användare med högre behörighet än absolut nödvändigt.
Här är Vista på rätt väg, men når dessvärre inte ända fram (fråga om kompatibilitet med äldre mjukvara). RunAs är ett steg på vägen. Men tyvärr inte lika kraftfullt.
För att detaljstyra åtkomst till filer i Windows krävs diverse verktyg, och betydligt mer arbete.

Gällande *nix så har användarna (och tjänsterna/deamons) dessutom strikt begränsade åtkomster till filer och processer för att enbart kunna göra det som behövs. Vare sig mer eller mindre.
Även här börjar Windows närma sig, men är fortfarande inte ikapp de som varit standar i *nix i flera år...

En intressant jämförelse gällande säkerhet (och en del annat) finns här:
http://www.virtualhosting.com/blog/...ta-vs-ubuntu-security-a-15-point-report-card/

PMD skrev:
Det ska bli spännande att se om OS X får behålla sin POSIX-certifiering, med tanka på en del blatanta missar som upptäckts i 10.5 (dvs Leopard).
Förklara gärna vad du menar?

PMD skrev:
Windows NT har alltid varit ett fleranvändarsystem.

Skillnaden finns alltså inte längre.
En sanning med modifikation.
NT 3.51 hade enbart stöd för flera konton.
Dessa kunde inte köras samtidigt.

Sedan borde jag varit tydligare med vad jag tänkte på här.
Det jag syftade på mest av allt är de skillnader jag beskriver ovan.

PMD skrev:
På vilket sätt är det en kopia, och varför är det dåligt?
UAC kräver enbart att du klickar på att godkänna åtgärden.
I OS X, och *nix världen krävs att en användare som inte kör som root (vilket är ovanligt).

UAC varnar dig för att ett program försöker att skriva till "fel" mappar.
I OS X och *NIX-världen är det i praktiken inte möjligt att göra detsamma.
Därför så blir programmerarna "tvingade" att göra rätt från början.

Hade tidigare versioner varit tillräckligt genomtänkta, så hade UAC inte behvöt agera "polis" på denna punkt (skriva filer "var som helst"). Nu krävs UAC:s "polisarbete" för att bevara bakåtkompabilitet.
Det är detta jag syftar på, när jag skriver om att lappa lapptäcken.

PMD skrev:
Nu pratar vi om icke-NT-baserade versioner, och dessa är som sagt knappast aktuella.
Se ovan!

PMD skrev:
Det beror mer på klantiga (eller lata) programmerare än på Windows.
Se ovan (igen)!

PMD skrev:
Det finns sånt som Windows är bättre på och det finns sånt som OS X är bättre på. Det finns, emm, ingen grund för att påstå att ett av dem är överlägset det andra.
Jag tycker att man ska välja det system man trivs bäst med.

Visst, kan hålla med i stort!
Har ju redan skrivit i princip samma sak.
Vad som är bäst är ju olika.
Men det är väldigt tråkigt att så väldigt många har total okunskap om Mac & OS X.
För OS X är faktiskt avsevärt bättre när det gäller säkerhet.

Det finns grundläggande två anledningar till att det i praktiken inte finns några virus till Mac.

1. Färre antal användare (gör det mindre intressant att skriva virus/trojaner).
2. Den grundläggande arkitekturen (som jag skrivit om ovan) gör det betydligt svårare att skriva ett virus som fungerar på OS X.

Sedan är det en rejäl skillnad i stabilitet.
Även jämfört med XP.
Har ju själv kört XP de senaste åren, och tyckt att det varit stabilt.
Men jag läste härom dagen om en person som använt OS X i sex(!) år, och kunde räkna antal "kernel panics"/system crascher på ena handen!
(När det gäller OS X består de nästan alltid i problem med extern hårdvara).
Tror inte att det finns en enda Windowsanvändare i hela världen som upplevt motsvarande stabilitet.

PMD skrev:
Det behöver du nog backa upp med mätningar eller nåt. Har du några exempel?[/B]
Till att börja med, vilken version av Vista ska vi jämföra OS X med?
Vista finns ju i flera versioner.
Dessutom så finns ju dessa olika grundversioner i både 32 bitar, och 64 bitars versioner.
OS X finns bara i 64-bitars versioner.

De flesta (praktiskt taget alla) nya datorer levereras med 64 bitars processorer (alla), men oftast med 32 bitars Vista. Orsaken är den att om du kör 32 bitars applikationer under 64 bitars Vista, så går det saktare, än under 32 bitars Vista.
Denna skillnad finns inte i OS X leopard.
Där får du alltid ut mesta möjliga ur hårdvaran, i förhållande till om det är 32 bitars, eller 64 bitars mjukvara (självklart är det alltid en viss begränsning i sig att en applikation inte är skriven/kompilerad för 64 bitars processor).

/Daniel.
 
På en bärbar Mac använder man inte två eller tre knappar. Man använder ett, två eller tre fingrar på styrplattan. Det är sällan jag klickar med själva knappen.
 
danielsfrilansfoto skrev:
Varför skrev du från början såhär då?:
Därför att det är helt nödvändigt med tre knappar när man använder X.

(Lång drapa om hur usel säkerheten är i Windows jämfört med i unix.)
En del av vad du skrev är riktigt, men min poäng är att det inte finns någon fundamental brist i säkerhetsmodellen i Windows jämfört med i Unix.

Det är mycket bättre att ha priviliegie-attribut som kan sättas på ett användar-id och aktiveras vid behov, än att ha ett enda användar-id som man måste byta till för att kunna utföra vissa sysslor på datorn. Det förra medför t.ex. språbarhet på ett helt annat sätt än om allting "farligt" måste göras via root.

Unix har sina fördelar, men det skapades för att köras på datorer med mycket begränsade reurser. Det tog t.ex. evigheter innan unix fick virtuellt minne med paging.

Förklara gärna vad du menar?
Jag minns inte detaljerna men OS X är inte POSIX-compliant när det gäller trådar. Det måste fixas om inte POSIX-certifieringen (eller vad det heter) inte ska dras tillbaka.

UAC kräver enbart att du klickar på att godkänna åtgärden.
I OS X, och *nix världen krävs att en användare som inte kör som root (vilket är ovanligt).
Va?

UAC varnar dig för att ett program försöker att skriva till "fel" mappar.
I OS X och *NIX-världen är det i praktiken inte möjligt att göra detsamma.
Därför så blir programmerarna "tvingade" att göra rätt från början.
Ur användarens synpunkt ser det likadant ut. Ett administrativt program på OS X popppar upp en autenticeringsruta eftersom det behöver skriva i en skyddad mapp eller göra något annar priviligeriat. Det liknar väldigt mycket hur det går till i Vista.
UAC varnar inte bara för att ett program försöker skriva i "fel" mapp. Man måste faktiskt godkänna åtgärden för att den ska utföras.
OS X är dock lite säkrare här, men omständigare, eftersom det alltid frågar efter lösenord, vilket Vista inte gör.

För OS X är faktiskt avsevärt bättre när det gäller säkerhet.
Nej, "avsevärt bättre" är det inte. Möjligen lite bättre. I praktiken är skillnaden försumbar.

Sedan är det en rejäl skillnad i stabilitet.
Även jämfört med XP.
XP har jag lämnat bakom mig. Jämför jag OS X med Vista så är min erfarenhet att stabiliteten är mycket god hos båda. Ingen är direkt bättre än den andra.

Till att börja med, vilken version av Vista ska vi jämföra OS X med?
Vista finns ju i flera versioner.
Dessutom så finns ju dessa olika grundversioner i både 32 bitar, och 64 bitars versioner.
OS X finns bara i 64-bitars versioner.
OS X-program finns dock både i 32-bits- och 64-bits-versioner.

De flesta (praktiskt taget alla) nya datorer levereras med 64 bitars processorer (alla), men oftast med 32 bitars Vista. Orsaken är den att om du kör 32 bitars applikationer under 64 bitars Vista, så går det saktare, än under 32 bitars Vista.
Denna skillnad finns inte i OS X leopard.
Där får du alltid ut mesta möjliga ur hårdvaran, i förhållande till om det är 32 bitars, eller 64 bitars mjukvara (självklart är det alltid en viss begränsning i sig att en applikation inte är skriven/kompilerad för 64 bitars processor).
Nej, man bör ha god anledning att köra 64-bits-progam under OS X, t.ex. om man behöver mycket stor adressrymd. Ett 32-bitsprogram kan gå snabbare beroende på omständigheterna.
 
PMD skrev:
Därför att det är helt nödvändigt med tre knappar när man använder X.

Du inser väl att du i praktiken motsäger dig själv på den här punkten?
Jodå, jag förstår vad du försöker att säga.
Men ditt första inlägg i frågan fick det att låta som att det är omöjligt att använda X windows med en mus med enbart en knapp....

PMD skrev:

Nej, "avsevärt bättre" är det inte. Möjligen lite bättre. I praktiken är skillnaden försumbar.
I praktiken finns det, bokstavligt talat, tusentals virus, trojaner o.dyl. till Windows.
Till OS X, finns det i praktiken inga/extremt få virus, trojaner o.dyl i det vilda.

Hur du nu kan få den skillnaden till försumbar?
Självklart har den underliggande arkitekturen en starkt bidragande orsak, till den minst sagt, enorma skillnaden.

/Daniel.
 
Senast ändrad:
danielsfrilansfoto skrev:
Du inser väl att du i praktiken motsäger dig själv på den här punkten?
Nej, den som tror det har antingen inte läst ordentligt eller vill missförstå avsiktligt.

Jodå, jag förstår vad du försöker att säga.
Men ditt första inlägg i frågan fick det att låta som att det är omöjligt att använda X windows med en mus med enbart en knapp....
Ja, så är det ju. Om man inte kan generera button 2 events eller button 3 events, så finns det saker i X som man inte kan göra, t.ex. klippa och klistra. Utan det så blir systemet väldigt svårjobbat.

På en Mac med bara en musknapp måste man alltså simulera de extra knapparna med hjälp av skifttangenter. Det här har jag ju redan förklarat, men jag hoppas att det är ordentligt utrett nu.

I praktiken finns det, bokstavligt talat, tusentals virus, trojaner o.dyl. till Windows.
Till OS X, finns det i praktiken inga/extremt få virus, trojaner o.dyl i det vilda.

Hur du nu kan få den skillnaden till försumbar?
Självklart har den underliggande arkitekturen en starkt bidragande orsak, till den minst sagt, enorma skillnaden.
Jag har inga virus eller trojaner i min Windowsdator. Ser man till att använda ett kompetent antivirusprogram och inte klickar ohämmat på allt man ser (vilket man ju inte bör göra på en Mac heller) så är det rätt lugnt.

Det är förstås mycket mer intressant för virus- och trojanmakarna att skriva sådant för ett system som har en stor marknadspenetration. Windows har ungefär 90% medan OS X har under 5% (inte exakta siffror, men det ligger där nånstans). Det är den största anledningen till de många fler virusen för Windows.

Mitt huvudbudskap är att de generella tekniska skillnaderna mellan Windows och OS X inte är något som man ska låta sig styras av vid val av dator. Det finns mycket annat som är viktigare. Det viktigaste är vilket system man trivs bäst med och vilka programvaror som finns för den sortens användning man tänker sig.
 
Jag har både mac och Win.

MacOSX är klart bättre , kladdar mindre.
Jag får hela tiden hålla efter mina 4 Win maskiner, se till att antivirus som slöar ner maskinerna fungerar uppdatera antispionprogram och rensa tempfiler, defragmentera och hålla på att serva winmaskinerna som blir allt segare med tiden man arbetar med dom , dvs lägga ner ganska mycket tid på att få det att fungera optimalt.

Skall man syssla med bilder så föreslår jag en mac utan tvekan, Vista verkar inte ha fått i ordning på problemen med profilhanteringen,(se artikel http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showtopic=14792 ) i mac OS X fungerar detta utan problem och är bla därför ett förstahandsval för fotografer, tryckerier , prepress osv.


Vill man så kan man dessutom köra Vista , XP på en mac, men efter att ha använt MacOSX ett tag så inser man hur bra det är och slänger därför oftast ut Vista eller XP när man har lekt färdigt.
 
Det fiffiga med en Mac är att man kan köra OS X och Windows samtidigt. Man behöver inte boota om för att byta till det andra operativsystemet, utan kan använda det ena medan den andra kör i bakgrunden. (Man installerar Windows i en virtuell maskin med hjälp av programvara som Parallells eller VMware).

Det är väldigt praktiskt att ha Windows tillgängligt med mycket kort varsel även om man nästan aldrig använder det. Ibland dyker det upp något som bara kan köras under Windows.
 
Först av allt!
(För tredje gången) Så har jag inget emot Windows i sig.
För att göra detta riktigt tydligt så kan jag berätta följande:
De senaste åtta månaderna har jag två gånger hjälpt två personer att välja ny bärbar dator.
I båda fallen så rekommenderade jag datorer med Vista!

Alltså! Jag anser att Vista är bra (XP bättre, men det går ju inte att få tag på längre) Men OS X betydligt bättre.
Vad som i slutändan är bäst för olika personer/företag handlar i slutändan om vilken mjukvara de behöver tillgång till, samt några andra aspekter.

PMD skrev:
En del av vad du skrev är riktigt, men min poäng är att det inte finns någon fundamental brist i säkerhetsmodellen i Windows jämfört med i Unix.

Det är mycket bättre att ha priviliegie-attribut som kan sättas på ett användar-id och aktiveras vid behov, än att ha ett enda användar-id som man måste byta till för att kunna utföra vissa sysslor på datorn. Det förra medför t.ex. språbarhet på ett helt annat sätt än om allting "farligt" måste göras via root.

Vad jag försökte att påpeka är den stora, och avgörade skillnader är att i *nix-system så är processer ägda av specifika användare, med behörigheter enbart till det de behöver tillgång.
Vista börjar visserligen närma sig här.
Men pga behovet av bakåtkompatibilitet, så har Microsoft tvingats att kompromissa.
Dessa tvunga kompromisser (som ställer till en hel del problem), hade aldrig behövts om arkitekturen designats rätt från första början.
Nu lever Vistaanvändare med problem med att viss mjukvara inte funkar alls som det ska. Det är inte heller så få som haft allvarliga problem med drivrutiner.

För att ta ett par, självupplevda, exempel från verkligheten, gällande skilladen i säkerhet.

1. Jag har rensat ett antal Windows-maskiner från rejält mycket virus, trojaner m.m.

2. Jag har rensat en *nix-server från hackade hemsidor.

I det första fallet så hade användarna ifråga, varit inloggade som administratörer med fulla rättigheter. Helt utan påpekande från Microsoft ifråga om det olämpliga att göra så. Än värre, ett stort antal program funkar inte i Windows med mindre än att de körs som admin, detta gäller t.o.m. en del (äldre) mjukvara från just Microsoft.

Detta gav virus fritt tillträde i hela systemet.
Virusen drog i sin tur med sig diverse annan skit.
Resultatet var att det enda alternativet var att formatera om datorn, och installer allt från början (tar ju några timmar att göra...)

I det andra fallet så skedde intrånget i ett dåligt uppdaterat CMS (kända hål).
Skillanden här är dock mycket stor.
Inkräktaren kom enbart åt det i systemet som ägdes av den aktuella processens ägare (wwwrun). Detta gjorde i sin tur att inkräktaren ifråga enbart kunde läsa och skriva till de filer där wwwrun har rätt att göra så (flera viktigt filer för Apache är enbart läsbara för wwwrun).
Övriga delar av systemet var helt oåtkommligt (kan tillägga att servern har flera aktiva IDS:er, inget annat var rört över huvud taget).

Som jag skrev ovan, Windows är genom Vista på rätt väg, men inte framme, och förändringarna har ett pris i att många användare får andra problem istället.

Microsoft har en lång väg kvar innan Windows processer kan styras lika detaljerat på ett acceptabelt sätt (jodå, det finns verktyg för att göra mycket av detta, med det är dessvärre inte alls så användbart som är önskvärt).

PMD skrev:
Unix har sina fördelar, men det skapades för att köras på datorer med mycket begränsade reurser. Det tog t.ex. evigheter innan unix fick virtuellt minne med paging.

Det här med paging känns ungefär lika aktuellt som den begränsning på 640K i minneshanteringen som DSO/Windows dragits med tidigare....

För övrigt så är en av *nix fördelar att det är skrivet för att använda systemresurser så effektivt som möjligt.
Mindre och renare kodbas gör att du kan använda resurserna till rätt saker, samtidigt som systemet blir långt mer stabilt.

Det är i sammanhanget rätt intressant att konstatera att Iphone körs på äkta OS X.
Försök att köra Vista i en mobil (eller äkta Xp för den delen).

Generellt så skalar *nix oerhört mycket bättre.
Det används i allt från riktigt små inbäddade system, till riktigt kraftfulla servrar.
Gällande riktigt kraftiga datorer så har Windows praktiskt taget ingenting av marknaden, till skillnad från *nix.

PMD skrev:
Ur användarens synpunkt ser det likadant ut. Ett administrativt program på OS X popppar upp en autenticeringsruta eftersom det behöver skriva i en skyddad mapp eller göra något annar priviligeriat. Det liknar väldigt mycket hur det går till i Vista.
UAC varnar inte bara för att ett program försöker skriva i "fel" mapp. Man måste faktiskt godkänna åtgärden för att den ska utföras.
OS X är dock lite säkrare här, men omständigare, eftersom det alltid frågar efter lösenord, vilket Vista inte gör.[/B]

Nej, jag vet att UAC varnar för fler saker.
Men en av tankarna bakom UAC, är att programmerarna ska bli bättre på att spara användardata i rätt kataloger.
Hade designen varit genomtänkt från första början, så hade problemet aldrig uppstått.
Ytterligare ett exempel på att användarhanteringen är klart bättre i *nix-världen.

PMD skrev:
Nej, "avsevärt bättre" är det inte. Möjligen lite bättre. I praktiken är skillnaden försumbar.
Se ovan!
Jag föredrar definitivt att otäppta sårbarheter riskerar så lite som någonsin är möjligt i mina system...

PMD skrev:
XP har jag lämnat bakom mig. Jämför jag OS X med Vista så är min erfarenhet att stabiliteten är mycket god hos båda. Ingen är direkt bättre än den andra.
Det är ju rätt intressant att många seriösa IT-konsulter föredrar XP, och "uppgraderar" nya maskiner från Vista till just XP.
(Vi pratar här om personer med många år i yrket, och som lever på att arbeta som konsulter på heltid).
Likså finns det en stor efterfrågan från företag att få nya datorer levererade med XP.
Detta har gjort att bl.a. Dell hittat vägar runt "tvånget" att skeppa nya datorer med VIsta (De skeppas med licenser för både Vista och XP).

PMD skrev:
Nej, man bör ha god anledning att köra 64-bits-progam under OS X, t.ex. om man behöver mycket stor adressrymd. Ett 32-bitsprogram kan gå snabbare beroende på omständigheterna.
Nu surrar du rätt friskt!
Det handlar inte alls bara om minneshantering, utan även om att beräkningar i processorns kärnor går snabbare med 64 bitar än 32...

Ett programs som är skrivet, (och kompilerat) för 64 bitar går alltid snabbare en en 32 bitars dito, så länge det körs på ett OS med 64 bitars stöd.

Det jag skrev om först handlar dock om att i Vista går 32 bitar applikationer saktare under 64-bitars Vista än under 32 bitars Vista.

PMD skrev:
...
Ja, så är det ju. Om man inte kan generera button 2 events eller button 3 events, så finns det saker i X som man inte kan göra, t.ex. klippa och klistra. Utan det så blir systemet väldigt svårjobbat.

På en Mac med bara en musknapp måste man alltså simulera de extra knapparna med hjälp av skifttangenter. Det här har jag ju redan förklarat, men jag hoppas att det är ordentligt utrett nu.
Jodå, som jag skrev tidigare (läste du verkligen vad jag skrev?):
Så förstår jag precis vad du säger, tycker bara att du borde uttryckt dig annorlunda från första början.
Det du skrev först kan ju lätt tolkas som att det är helt kört utan tre knappar på musen...
I likhet med andra debattörer här, så anser jag inte emulering av de andra knapparna var något stort problem alls.
Dessutom så lär de som behöver använda X11 vara medvetna om saken.

PMD skrev:
Jag har inga virus eller trojaner i min Windowsdator. Ser man till att använda ett kompetent antivirusprogram och inte klickar ohämmat på allt man ser (vilket man ju inte bör göra på en Mac heller) så är det rätt lugnt.
Samma sak här!
Men ned en bättre arkitektur (se ovan), så hade problemet garanterat inte varit lika stort.
PMD skrev:
Det är förstås mycket mer intressant för virus- och trojanmakarna att skriva sådant för ett system som har en stor marknadspenetration. Windows har ungefär 90% medan OS X har under 5% (inte exakta siffror, men det ligger där nånstans). Det är den största anledningen till de många fler virusen för Windows.
Återigen verkar du inte ha läst vad jag skrivit tidigare.
Har i annat inlägg påpekat att Windows spridning är en viktig del av problemet.
Men att det skulle vara den viktigaste köper jag absolut inte.
(I så fall borde det historiskt sett ha upptäckts fler brister/skett fler intrång på servrar med Apache, än med servrar med IIS, vilket inte är fallet).

PMD skrev:
Mitt huvudbudskap är att de generella tekniska skillnaderna mellan Windows och OS X inte är något som man ska låta sig styras av vid val av dator. Det finns mycket annat som är viktigare. Det viktigaste är vilket system man trivs bäst med och vilka programvaror som finns för den sortens användning man tänker sig.
Jag håller i stora delar med dig här. (Precis som jag skrivit om ovan).
Men! För väldigt många så existerar bara Windows, trots att det inte alls är det bästa alternativet för just dem.

Är övertygad om att ett stort antal personer, i likhet med mig.
Sätter stort värde i att inte behöva lägga en massa värdefull tid på att hålla efter datorn för att den ska fungera på ett acceptabelt sätt.
Jag föredrar bestämt att ägna min tid åt sådant som är långt mer produktivt.

Nej, nu ska jag ägna mig åt fotografering istället.
Tack för en intressant diskussion :)

/Daniel.
 
Oj, oj, oj, oj och jag som bara ville köpa en ny laptop.
Vilken tur att jag inte undrar över vilken kamera jag behöver till nya laptopen.
Tänk om Apple släpper en DSLR i höst.
 
danielsfrilansfoto skrev:
I det första fallet så hade användarna ifråga, varit inloggade som administratörer med fulla
rättigheter.
Det var väl dumt av dem att göra så?

Än värre, ett stort antal program funkar inte i Windows med mindre än att de körs som admin, detta gäller t.o.m. en del (äldre) mjukvara från just Microsoft.
Det är sällan operativsystemets fel att program är klantigt skrivna.

Det här med paging känns ungefär lika aktuellt som den begränsning på 640K i minneshanteringen som DSO/Windows dragits med tidigare....
Det var bara ett exempel på att unix länge saknade en finess som andra OS hade sen decennier bakåt. unix är inte världens första operativsystem, men tyvärr blev det dominerande under 1980-talet utan att ha många av de finesser som tidigare OS hade.

Det är ju rätt intressant att många seriösa IT-konsulter föredrar XP, och "uppgraderar" nya maskiner från Vista till just XP.
(Vi pratar här om personer med många år i yrket, och som lever på att arbeta som konsulter på heltid).
Jag utvecklar programvara under Vista, OS X och diverse andra unixar. För programutveckling föredrar jag helt klart unix över Windows, men det kan till del bero på gammal vana. Inget av ovan nämnda system är mer svårjobbat än något annat efter att jag har fått konfiguera dem för mina ändamål (i vilket ingår att installera Cygwin på Windows).

Nu surrar du rätt friskt!
Det handlar inte alls bara om minneshantering, utan även om att beräkningar i processorns kärnor går snabbare med 64 bitar än 32...

Ett programs som är skrivet, (och kompilerat) för 64 bitar går alltid snabbare en en 32 bitars dito, så länge det körs på ett OS med 64 bitars stöd.
Nej. Det beror på problemets art och CPUns arkitektur. En 64-bitsmaskin brukar definieras som en som har 64 bitar för att addressera minnet. Den kan trots det ha 32-bitsbuss och vissa interna register kan vara 32-bits. Det medför i så fall att det går åt dubbla antalet minnescykler för att fylla ett 64-bitsregister.

I likhet med andra debattörer här, så anser jag inte emulering av de andra knapparna var något stort problem alls.
Jag tycker att det är skitjobbigt med bara en knapp om systemet behöver tre knappar ibland.

För vanlig OS X-användning räcker det dock med två knappar. Jag tycker fortfarande att det är dumt av Apple att bara ha en musknapp på sina bärbara datorer.

För väldigt många så existerar bara Windows, trots att det inte alls är det bästa alternativet för just dem.
Jag har redan påpekat att jag helst väljer OS X om jag ska köpa en dator för privat bruk, så du behöver inte övertyga mig. Jag tycker dock att Apple-fan-boys ibland är lite väl rabiata när det gäller påståenden om hur överlägset OS X är jämfört med Windows. Det är helt enkelt inte sant generellt. För vissa är Windows bäst och för andra är OS X bäst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.