Annons

Ny Laptop

Produkter
(logga in för att koppla)
Sålänge du stannar på 4GB RAM så kommer skillnaden inte att bli så stor som man tror. Dessutom skulle jag nog personligen ha väldigt svårt att köpa en maskin som inte har en SSD-disk som systemenhet i dagens läge.

Faktum är att din nuvarande maskin troligen skulle upplevas som betydligt kvickare om du köpte mer RAM och bytte ut disken mot en SSD. (Om du vill spara lite pengar dvs).

Hmmm...... det är väl bara att slanta upp då.
Min jobbdator kan jag inte göra något med, den kommer färdig och punkt slut :)
Den nya som jag kommer att få, kan jag inte ens instalera program i själv, utan de godkännda programmen kan jag bara hämta på vår server.
Därav behöver jag en privat.

Hmmm...... det är väl bara att slanta upp då.
Min jobbdator kan jag inte göra något med, den kommer färdig och punkt slut :)
Den nya som jag kommer att få, kan jag inte ens instalera program i själv, utan de godkännda programmen kan jag bara hämta på vår server.
Därav behöver jag en privat.

Aha!

Jag läsde det som "datorn jag jobbar på", just eftersom du framlade det som att _du_ tänkte köpa en ny. :)

Du har helt rätt. Men varför skall man då satsa på Thunderbolt som är snabbare än USB 3 när det ändå är diskarna som begränsar.

Min kortläsare (USB 3) har blivit mer än 3 ggr så snabb som den gamla som har USB 2.

Det viktigaste är inte om man ska ha Thunderbolt eller USB3, jag tycker det är viktigare att ha firewire 800.
Då kör du diskar och minneskortsläsare snabbt och bekvämt och de portabla diskarna klarar sig utan extra ström. Det är få PC laptops som levereras med firewire 800 vilket jag tycker är riktigt tråkigt. Thunderbolt kommer säkert att bli stort men det är nog inte förrän ssd diskarna blir lite billigare och det är nog därför det inte erbjuds i någon större utsträckning USB3 på ssd. Som kund blir man lite lurad när de skriver supersnabb överföring på dessa vanliga diskar med USB3, precis lika lurad som om de hade erbjudit det samma på Thunderbolt.

Det är få PC laptops som levereras med firewire 800 vilket jag tycker är riktigt tråkigt.

En av anledningarna till att så få bärbara datorer har 6/9-pins FW-portar är denna: Apple satte spänningsmatningen i en FW till 30 volt(!) när de konstruerade bussen.

När såg någon senast en laptop med >=30V batteripack? ;) Visst finns det step-up omvandlare, men de skulle dra väldigt mycket ström.

Det viktigaste är inte om man ska ha Thunderbolt eller USB3, jag tycker det är viktigare att ha firewire 800.
Då kör du diskar och minneskortsläsare snabbt och bekvämt och de portabla diskarna klarar sig utan extra ström. Det är få PC laptops som levereras med firewire 800 vilket jag tycker är riktigt tråkigt. Thunderbolt kommer säkert att bli stort men det är nog inte förrän ssd diskarna blir lite billigare och det är nog därför det inte erbjuds i någon större utsträckning USB3 på ssd. Som kund blir man lite lurad när de skriver supersnabb överföring på dessa vanliga diskar med USB3, precis lika lurad som om de hade erbjudit det samma på Thunderbolt.

Lurad, jag vet inte det. På pappret så är det 10 ggr snabbare än USB 2 och det stämmer nog.
Det är dom enheter som använder USB 3 som slöar ner. En SSD disk blir väl lika snabb i en Thunderbolt enhet som i en USB 3 enhet.

Frirewire har funnits i många år men aldrig blivit så stort som USB. Jag har aldrig använt någon Firewire-enhet, men de flesta av min 10 USB-kontakter är upptagna.
Så personligen struntar jag i om min nästa Laptop har Firewire eller Thunderbolt, men den skall ha flera USB 3-portar.

Lurad, jag vet inte det. På pappret så är det 10 ggr snabbare än USB 2 och det stämmer nog.
Det är dom enheter som använder USB 3 som slöar ner. En SSD disk blir väl lika snabb i en Thunderbolt enhet som i en USB 3 enhet.

Frirewire har funnits i många år men aldrig blivit så stort som USB. Jag har aldrig använt någon Firewire-enhet, men de flesta av min 10 USB-kontakter är upptagna.
Så personligen struntar jag i om min nästa Laptop har Firewire eller Thunderbolt, men den skall ha flera USB 3-portar.

I en perfekt värld så skulle alla köra med Thunderbolt. Ingen hade behövt bekymra sig om hastigheten och alla enheter hade kunnat pluggas in i samma gränsnitt. Tyvärr så blir ju USB3 långsamt i och med att diskarna blir snabbare för varje dag som går medans Thunderbolt är redan i starten dubbelt så snabbt, och med en sluthastighet på 10 gånger snabbare. Det känns lite mer framtidssäkrat med Thunderbolt men alla gör vi ju ett val här livet, ibland dåliga, ibland bra. Sånt är livet :)

I en perfekt värld så skulle alla köra med Thunderbolt. Ingen hade behövt bekymra sig om hastigheten och alla enheter hade kunnat pluggas in i samma gränsnitt. Tyvärr så blir ju USB3 långsamt i och med att diskarna blir snabbare för varje dag som går medans Thunderbolt är redan i starten dubbelt så snabbt, och med en sluthastighet på 10 gånger snabbare. Det känns lite mer framtidssäkrat med Thunderbolt men alla gör vi ju ett val här livet, ibland dåliga, ibland bra. Sånt är livet :)
Det lär nog dröja (om det ens kommer) innan vi får möss, tangentbord, webbkameror, högtalare kortläsare mm med Thunderbolt. Men varför idag satsa på en laptop som bara har USB 2?
Jag skulle aldrig göra det.

Ytterligare ett skäl till USB 3: Nikon D800 har USB3. Det vore väl pinsamt att ha en dator som är "slöare" än kameran

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto