Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny lag kan stoppa smygtagna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Om Alliansen vinner i höst blir det tydligen lite begränsningar vad gäller den "konstnärliga friheten".

Läs mer.

Jag har bara ett ord för detta: Äntligen!

(Detta inlägg ska INTE ses som ett allmänpolitiskt ställningstagande.)

En journalistisk regel vid rubriksättning är att rubriken ska ha täckning i texten. Lite tveksamt om den har det här. Visserligen tar reportern smygtagna bilder som exempel, men vad lagförslaget handlar om egentligen är ju bilder tagna vid intima tillfällen som publiceras senare utan vetskap för den som avbildas. Det är en jäkla skillnad, för de bilderna tas inte i smyg utan gemensamt och i samråd mellan "fotograf" och "modell".
Tycker som bland annat Inger Davidsson (KD) säger i inslaget att en sådan publicering skulle kunna gå som sexuellt ofredande, och den lagen finns ju redan. Kanske behöver lagen bara anpassas till dagens värld.

Sexuellt ofredande och kränkning finns redan i lagen som sagt och det enda som behövs är faktiskt ändrad praxis. PUL finns dessutom som torde mer än väl täcka in denna typ av händelser. Exakt varför jurister är så livrädda för att använda de lagar som finns vet jag inte. Men så som jag tolkar det finns redan att allt stöd för lagföra dessa människor.

Integritetslag är på väg och kommer täcka in ytterligare en del.

Detta utspel ser jag mest som ett utspel i KD:s vanliga nymoralistiska politik.

I slutändan tar det ändå inte bort problemet med att bilder finns kvar på nätet. Så förutom att lagföra idioterna kanske man skulle jobba på att förändra vårt förhållningssätt till naket och sex på bild.

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar