ANNONS
Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Glöm spegellöst om du inte vill lägga 40-60 lax för huset. Så mycket kostar det om du vill ha lika bra eller bättre AF som i en D500 som kostar 15-17 lax ny. Undantaget skulle möjligen vara Canon R6 som ligger under 40. Nikons Z-kameror version 2 finns ännu inte att köpa men det är ytterst tveksamt om AF-prestanda når upp till D500´s nivå.

D500 har inte djur/ögon AF men kommer att klara det du vill ändå.
 
Alla som svarat här verkar vara inkörda på SITT märke så därför tänkte jag slå ett slag för Olympus!
Du får en OM-D E-M5 mkIII + en telezoom Panasonic Lumix Vario 45-200/4-5,6 för under 20 papp!! Jag har inte testat denna kombo själv, jag kör just nu enE-M1 mkIII och är helnöjd!! (Har haft E-M5 mkII)
Du har inget lätt val framför dig, du har väl fått lika många "tips" som svarare!! ALLA tycker att just deras är bäst! Och jag är väl inget undantag...
 
Visst menar du tamron 70-180? :)

Har du något tips på bra alternativ då? Ett alternativ vars objektiv passar FF kanske :) snabb autofokus är ett måste också hehe :)
Ja självklart. Förslag är mycket svårare.

Jag har själv både en Olympusutrustning och en Canon R5

Till Olympus finns alldeles utmärkta objektiv till moderata priser och kamerahus som tål det mesta och ger en härlig känsla att arbeta med , när man väl ställt in allt.

Att jag gick ifrån det berodde på att R5 har bättre autofokus och bättre bildfiler, bättre sökare, R5 /R6 ger möjligheter med sin autofokus att ta porträtt av både människor och djur på ett sätt som är häpnadsväckande. Det är en kamera som jag unnar alla att ha men den ryms inte i din kostnadsram.

När det gäller Olympus tycker jag att det är lite osäkert med framtiden. men varför inte botanisera på begagnatmarknaden? En E1mk-II med en pro 12-40 mm samt det utmärkta 40-150mm 2.8 bör du kunna få för tillsammans 20K . Dessutom slipper du få bekymmer med damm på sensorn eftersom deras sensorrengöring är så effektiv. Största nackdelen med m4/3 är att skärpedjupet blir för stort men det finns en hel serie F 1.2- objektiv som hjälper upp. Har du riktig tur kanske du kunde få tag på en E-M1X till riktigt lågt pris. Den har just nu fått en fågelfokusalgoritm som verkar bra.

När det gäller övriga märken har jag ringa erfarenhet men det fina är att det av allt att döma finns mängder med bra kameror nuförtiden. Välj dock en som har bra autofokus samt helst bra ögonautofokus! Lycka till
 
Kika lite på Fuji X-T3 och X-T4, X-T4 är av dessa sidors skapare klassad som bästa APS-C kameran 2020, kameran är fylld med stora räfflade rattar och vred, har 4K video modul av mycket hög klass, är kända för sina stora förbättringar genom FW, som ibland nästan kan ge en ny kamera, ägare av dessa kameror är närmast lyriska över dom fantastiska objektiven som det finns gott om i olika prisklasser, deras Jpeg-bilder lär vara ovanligt bra också. Inom Sony APS-C är det nog A6400 som är mest populär, mera prisvärd och har den fina Realtime autofokus.
 
Tänk på att nyare Sony fr o m A7RII fungerar ganska bra med adapter t ex Sigma MC-11. Vet att A7II skall fungera lite sämre än A7RII men osäker på exakt hur. Kan man tänka sig beg så kan man köpa den ostabiliserade Canon EF 70-200/2,8 L för ca 4500-5500kr. Kan man offra ljusstyrkan och få bildstab kan man köpa en beg Canon EF 70-200/4 L IS för under 5000kr. Varianten utan IS kostar max 3000kr beg. En beg A7RII ligger på 10.000kr. det var black Friday på A7II som i kit med 28-70 gick loss på 8000kr så beg borde det gå att hitta för ett vettigt pris och kanske igen i mellandagarna. Ingen av dessa två har dock ögonautofokus, då behövs gen 3.

Hos Canon finns EOS-RP för ca 12000kr ny med adapter till EF. Finns enstaka beg. Dock den enklaste FF spegellösa men har bra AF. EOS R kostar över budget ny men beg för ca 13.000kr med adapter. Canon RF-EF adapter är ju klockren då det är adapter inom samma märke.

Sedan om du skyndar dig ifall det blir en hård BREXIT kan man göra bra köp hos e-infinity. Dock måste varan vara i Sverige senast 31/12 om det blir en hård BREXIT då den skickas från UK eller moms och tullfritt från Hongkong via UK.
 
Tänk på att nyare Sony fr o m A7RII fungerar ganska bra med adapter t ex Sigma MC-11. Vet att A7II skall fungera lite sämre än A7RII men osäker på exakt hur. Kan man tänka sig beg så kan man köpa den ostabiliserade Canon EF 70-200/2,8 L för ca 4500-5500kr. Kan man offra ljusstyrkan och få bildstab kan man köpa en beg Canon EF 70-200/4 L IS för under 5000kr. Varianten utan IS kostar max 3000kr beg. En beg A7RII ligger på 10.000kr. det var black Friday på A7II som i kit med 28-70 gick loss på 8000kr så beg borde det gå att hitta för ett vettigt pris och kanske igen i mellandagarna. Ingen av dessa två har dock ögonautofokus, då behövs gen 3.

Hos Canon finns EOS-RP för ca 12000kr ny med adapter till EF. Finns enstaka beg. Dock den enklaste FF spegellösa men har bra AF. EOS R kostar över budget ny men beg för ca 13.000kr med adapter. Canon RF-EF adapter är ju klockren då det är adapter inom samma märke.

Sedan om du skyndar dig ifall det blir en hård BREXIT kan man göra bra köp hos e-infinity. Dock måste varan vara i Sverige senast 31/12 om det blir en hård BREXIT då den skickas från UK eller moms och tullfritt från Hongkong via UK.

Jösses.. Verkar som att man får en A7Rll för 12k därifrån 😮
Vet dock inte om jag törs köpa från utlandet då jag är rädd för att få en lika dålig kamera som jag har nu 😂

Fungerar objektiven lika bra på Sony då? Eller är det bättre att satsa på Canon för att komma åt bra objektiv för djurfotografering?

Jag är livrädd för fokusproblem 😂
 
Kika lite på Fuji X-T3 och X-T4, X-T4 är av dessa sidors skapare klassad som bästa APS-C kameran 2020, kameran är fylld med stora räfflade rattar och vred, har 4K video modul av mycket hög klass, är kända för sina stora förbättringar genom FW, som ibland nästan kan ge en ny kamera, ägare av dessa kameror är närmast lyriska över dom fantastiska objektiven som det finns gott om i olika prisklasser, deras Jpeg-bilder lär vara ovanligt bra också. Inom Sony APS-C är det nog A6400 som är mest populär, mera prisvärd och har den fina Realtime autofokus.

Har tittat på dom också! Känns som att den har mer roliga inställningsmöjligheter jämfört med a6600 😃 så kan absolut vara en kandidat!
 
Jösses.. Verkar som att man får en A7Rll för 12k därifrån 😮
Vet dock inte om jag törs köpa från utlandet då jag är rädd för att få en lika dålig kamera som jag har nu 😂

Fungerar objektiven lika bra på Sony då? Eller är det bättre att satsa på Canon för att komma åt bra objektiv för djurfotografering?

Jag är livrädd för fokusproblem 😂

Jag hade själv Sony A7RIII med MC11 ett tag och det funkade med alla Canonobjektiv och Sigmaobejtkiv jag hade. Jag sålde den inte för att den inte funkade utan p g a att ergonomin hos Sony inte föll mig i smaken. Detta sagt är det alltid tryggast att köra objektiv, ev adapter och kamera av samma märke om man vill vara så nära 100% säker på AF framgent som möjligt. Man betalar dock mer ibland för denna säkerhet.

Tänk dock på att Sonys 70-200/2,8 FE kostar 20.000kr beg och deras äldre 70-200/2,8 SSM I A-fattning (funkar med Sonys egna LA-EA3/5 adapter på A7:eek:r) ligger på ca 8-10.0000kr beg. Deras FE 70-200/4 är optiskt lite sämre än Canons 70-200/4 L IS USM och Sonys kostar beg 8-10.000kr jf med max 5000kr för Canon. Man får välja för- och nackdelar. Tänk på att vare sig Canon EOS-R eller RP har bildstab i huset dock
 
Jag hade själv Sony A7RIII med MC11 ett tag och det funkade med alla Canonobjektiv och Sigmaobejtkiv jag hade. Jag sålde den inte för att den inte funkade utan p g a att ergonomin hos Sony inte föll mig i smaken. Detta sagt är det alltid tryggast att köra objektiv, ev adapter och kamera av samma märke om man vill vara så nära 100% säker på AF framgent som möjligt. Man betalar dock mer ibland för denna säkerhet.

Tänk dock på att Sonys 70-200/2,8 FE kostar 20.000kr beg och deras äldre 70-200/2,8 SSM I A-fattning (funkar med Sonys egna LA-EA3/5 adapter på A7:eek:r) ligger på ca 8-10.0000kr beg. Deras FE 70-200/4 är optiskt lite sämre än Canons 70-200/4 L IS USM och Sonys kostar beg 8-10.000kr jf med max 5000kr för Canon. Man får välja för- och nackdelar. Tänk på att vare sig Canon EOS-R eller RP har bildstab i huset dock


Vad har du för kamera nu då om man får fråga? 🙂

Dom objektiven låter alldeles för dyra för mig...
Jag skulle helst vilja ha en kamera som tex Sony a6100, a6600 och att objektiven passar lika bra till tex en A7 lll om man även vill ha en större kamera framöver. Önskar att dessa två kameror var gjorda av Canon för då hade jag nog inte velat alls 😂
Canon verkar som sagt ha ett enormt utbud av billiga/dyra gluggar 🙂
 
Vad har du för kamera nu då om man får fråga? 🙂

Dom objektiven låter alldeles för dyra för mig...
Jag skulle helst vilja ha en kamera som tex Sony a6100, a6600 och att objektiven passar lika bra till tex en A7 lll om man även vill ha en större kamera framöver. Önskar att dessa två kameror var gjorda av Canon för då hade jag nog inte velat alls 😂
Canon verkar som sagt ha ett enormt utbud av billiga/dyra gluggar 🙂

Ja, då har du de canonzoomar jag nämnt. Sedan t ex Canon EOS-R eller RP. Beg 70-200/4 IS eller 70-200/2,8 utan IS får du för under 5000kr. En ny EOS-R eller EOS-RP får du från e-infinity till ett vettigt pris. Paketet hamnar under 20.000 (ny EOS-R eller RP och beg telezoom).

Kan du leva med en viss osäkerhet får du förstås mer kamera i Sony A7RII än med EOS-RP för samma peng. Du kan minska risken för kompatibiltetsproblem med att googla på just det objektivet MC11 och A7RII så kan du se om det testats och funkar ihop.
 
Vad har du för kamera nu då om man får fråga? 🙂

Dom objektiven låter alldeles för dyra för mig...
Jag skulle helst vilja ha en kamera som tex Sony a6100, a6600 och att objektiven passar lika bra till tex en A7 lll om man även vill ha en större kamera framöver. Önskar att dessa två kameror var gjorda av Canon för då hade jag nog inte velat alls 😂
Canon verkar som sagt ha ett enormt utbud av billiga/dyra gluggar 🙂

Glömde säga att jag kör själv just nu Canon 5Ds men även Panasonic S1R med Sigma MC-21 adapter (denna funkar utmärkt med alla mina objektiv dock enbart i AF-S vilket jag visste innan). Jag kör gärna Canon EF objektiv då de är prisvärda. Fick ett väldigt bra pris på S1R. Jag tycker Canon R6 och R5 är väldigt lovande, men de är dyra och den största vinsten enl mig med dessa är om man även skaffar RF objektiv men dessa är så dyra att en uppsättning med vidvinkel-, normal- och telezoom kostar mer än all utrustning jag har i EF där mitt dyraste objektiv, en supertele, köptes för 13000kr beg. Mina tre f/2,8 telezoomar (2/3 är Canon) för EF kostade tillsammans 19.000kr beg vilket är mindre än enbart en av Canons RF f/2,8 zoomar. Kanske om 4 år eller så går jag över till R systemet, får se.
 
Jag har konstaterat att köpa en Canon R5, om det nu hade funnits någon att få tag i, blir minst lika dyrt som att köpa ett EOS-1DX Mark III hus. För ska det vara någon riktig mening med ett R-hus får man köpa någon/några av de roliga RF-objektiven också. Kvickt som attan hamnade båda investeringarna över hundra tusen.
 
Jag har konstaterat att köpa en Canon R5, om det nu hade funnits någon att få tag i, blir minst lika dyrt som att köpa ett EOS-1DX Mark III hus. För ska det vara någon riktig mening med ett R-hus får man köpa någon/några av de roliga RF-objektiven också. Kvickt som attan hamnade båda investeringarna över hundra tusen.

Finns att köpa via e-infinity :)
 
Ja men R5 med adapter och en miljon Canon EF-objektiv som Fredrik är lite inne på, med många fina beg-priser och klockren funktion, sedan något RF-objektiv undan för undan. men det har blivit dyrt även med dom kameror som ligger strax under värsta kamera modellerna numera, Canon har tagit ett rejält skutt i prestanda med sin R5, nästa modell lär nog kunna filma i flera timmar förstås, annars går det knappast att få till en bättre autofokus än vad R5 kan i dag, så bortsett från video delen verkar R5 mycket framtids säker, inte att förglömma en helt otrolig IBIS också med R5.
 
Ja, R5 lär vara väldigt framtidssäket om man vill investera! Mindre förbättringar lär komma (även med firmwareuppdateringar). Jag bedömmer att R5 lär vara väldigt top of the line de närmaste tre åren. (jag sparar) och kanske slår till fram på sommaren).
 
Jag har ingen brådska . Har redan två EOS-1DX. Jag kan lugna mig och se vad som hamnar högst i näringskedjan. Kanske blir en bra R-kamera där GPS är inbyggd...
Det ryktas i alla fall om en R1 nästa år. När den olympiad som skulle förevigas med EOS-1DX Mark III nu inte blev av.
 
Glöm spegellöst om du inte vill lägga 40-60 lax för huset. Så mycket kostar det om du vill ha lika bra eller bättre AF som i en D500 som kostar 15-17 lax ny. Undantaget skulle möjligen vara Canon R6 som ligger under 40. Nikons Z-kameror version 2 finns ännu inte att köpa men det är ytterst tveksamt om AF-prestanda når upp till D500´s nivå.

D500 har inte djur/ögon AF men kommer att klara det du vill ändå.

Tror du tar i lite i överkant vad det gäller kamerahus. Har sett begagnade Sony A9 ii för kring 35 000 men kamerhuset är ju oftast den minsta kostnaden vid ett systembyte. Ska man ha bra AF behöver ju även objektiven kunna svara upp mot kamerans snabbhet.

Nu vet jag inte riktigt vad man behöver för optik för att fotografera jakt och förstår inte heller riktigt varför man behöver snabb autofokus, tänker att jaktbilder mest blir bilder på jägare sittande på pass med bössa och kaffetermos, eller biler från slakt eller släpande på fällt villebråd, och då borde man klara sig med 24-70/2.8 och kanske ett 70-200/2.8 för bilder på springande hundar som i och för sig kan fordra topp prestanda för AF, och då är vi lik förbaskat uppe i en bit över 60 000 för hela systemet inklusive hus om man köper begagnat.

Ska man dessutom ha något objektiv för att fotografera vilt och ersätta bössan med kamera utanför jaktsäsong ytterliggare kring 20 000 för ett begagnat ljussvagt tele. Ska man ha ljusstarka telen hamnar priserna snabbt i småbilsklass. Prisbilden blir ungefär samma oavsett vilket större märke man än väljer.

Som jag ser det är därför Nikon D500 det vettigaste köpet för TS om han vill ha snabb AF och hålla budget nere. Den är byggd för professionellt bruk och har bra ergonomi. Den är förmodligen en av de bästa APS-C kamerorna som någonsin byggts. Att undvika Nikon bara för att förra Nikon kameran inte höll måttet är nog lite irrationellt, marknaden är starkt konkurrensutsatt och tillverkare som inte leverera OK produkter överlever inte, men en eller annan citron kommer alla tillverkare att råka ut för förr eller senare. Detsamma gäller service.

Nackdelen med D500 är förstås att det är en DSLR vilket innebär att man ofta behöver microjustera AF för varje nytt objektiv man skaffar, speciellt om man använder ljusstark optik på korta avstånd detta slipper man förstås slipper med spegellöst men i gengäld får man inget lagg i sökaren som man får med spegellösa. Bytte själv från Nikon till Sony i våras och tycker nog inte att lag problemet är jättestort om man inte tar långa serietagningar, ofta tar jag bara tre fyra bilder åt gången och då är det inget större problem. Anledningen till att jag bytte var att jag kunde komma över ett Sony 4oo till "vettgt" pris. Idag hade jag modligen valt Canon R5 och ett 600 för att kompensera för färre croppbara pixlar jämfört med min A7riv. Det hade dock blivit en betydligt klumpigare lösning, så jag får väl hoppas på att A9iii piskar Canon när det gäller AF

Kort sagt rådet till TS är att svälja besvikelsen över sin D7000 och satsa på D500. Då har han förmodligen redan åtmintstone ett objektiv
 
Det har blivit överdrivet med superautofokus också, underlättar kan det så klart göra, men inte krävs det så att det bara måste vara så till varje pris, ALLA kameror har alltid någon hake som man kan irritera sig över, bättre skärpedjup löste mycket, bakgrunden måste ju inte vara lövverk som suddas ut med fin Bokeh med varje bild.
 
Det har blivit överdrivet med superautofokus också, underlättar kan det så klart göra, men inte krävs det så att det bara måste vara så till varje pris, ALLA kameror har alltid någon hake som man kan irritera sig över, bättre skärpedjup löste mycket, bakgrunden måste ju inte vara lövverk som suddas ut med fin Bokeh med varje bild.

För egen del skulle jag nog säga att bra ögonautofocus ofta är viktigare än extrem sanbbhet då det ger mig mer tid att koncentrera mig på motivet, i vart fall så länge man inte försöker fotografera extrema motiv som t.ex. flygande tornseglare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.