Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Går i tankarna ,att köpa en ny kamera
Cyberphoto säljer ut Nikon D7000 för 7000 kr,är dock lite tveksam till denna,eftersom jag har läst mycket om problem med överexponeringen,dessutom blev den rejält sågad i tidningen digitalfoto nr 12
Har idagsläget en Nikon D5100,även den tycker jag överexponerar till en viss del i kontrastrika situationer med aktiv D-lightning av,fotar raw
Så jag fotograferar numera med aktiv D-lightning i läge normal,kan ju labba med inställningarna senare i Capture NX 2 ,
Aktiv D-lightning underexponerar ju bilden ,beroende vilket läge man valt i ADL,norm,hög etc
Vad jag har fattat är att rawbilden från min D5100 importeras med alla kamera inställninga till Capture NX2,såsom den hadde gjort med en jpgbild
Kan det vara så att dom som upplever att d7000 överexponerar inte har ADL påslagit,blir faktiskt en stor skillnad i vissa bilder
Anledningen till byte är först och främst det jobbiga hjälpsystemet i D5100:an,som varnar för allt möjligt tex att
Bilden är för mörk ,använd blixt ,varnar vid längre slutar tider än 2sek ,det blinkar och stör fotograferandet vid en rad tillfällen
Tycker det är dags att gå vidare med något mer seriöst,men frågan är vad,en D7000 eller vänta på en eventuell D7100,helt andra pengar då,naturligtvis
Har läst mycket trådar på nätet,men inte blivit mycket klokare

Tack på förhand

Tobbe
 
7000 är ju inget direkt uppbyte annat än delvis handhavandemässigt. Dvs det är en jäkligt bra kamera men det är ju 5100 också... Vad är det du vill åt? Är det externa reglage, snabb AF och seriebildstagning får du en beg D300 för lite drygt hälften av de pengar du nämner. En generation äldre sensor (fortfarande sjukt bra) men en helt annan kamera att jobba med.
 
När det gäller exponeringen, så kan man ställa ned grundexponeringen i kameran, då borde du kunna hitta ett värde som passar dig! Hur som helst, att välja bort en kamera som D7000 för att den skulle exponera fel låter inte riktigt genomtänkt. Det är en av de bästa kamerorna man kan hitta i konsumentklassen!

Det du vinner med D7000 framför D5100 är som sagt hastighet och ergonomi, fler direktknappar och inte minst att du får två rattar istället för en, det är mycket lättare att jobba med en D7000 helt enkelt.


D7100 kommer inte att dyka upp på ett bra tag, det finns ju inga seriösa rykten om den ens och de brukar dyka upp flera månader innan kameran lanseras, sedan tar det ett bra tag från det att kameran lanseras till att den verkligen finns att köpa. Köp du en D7000 nu, sedan kan du sälja den vidare om du skulle vilja ha en D7100 när den finns att få tag på. Du kommer att få dras med den ett bra tag innan det kommer något bättre ;-)
 
Om D7000 har de funktioner du behöver eller saknar är den rätt för dig. Har du ingen aning vad du saknar eller behöver är du förmodligen fortfarande i ett stadie där du klarar dig med en mindre avancerad modell... ;)

Vill du har ngt mer rejält än D7000, som mer tål smuts o stötar är d300s ett bättre val. Nästa steg om du vill förbli på mer avancerad nivå är ju D3 och D800. D700 lär också vara en trevlig kamera trots sin ålder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.