Annons

Ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tixie

Medlem
Jag har precis sålt min Nikon D40x som var min första systemkamera och hängde med i 3 år. Jag hade gärna haft en mycket bättre kamera då det är ett av mina största intressen, men pengar är en faktor.

Jag letar efter en kamera som kan ta bra bilder i mörker, utan blixt och utan att de blir allt för "brusiga".

Har haft ögonen på en Canon EOS 450D och sen uppdatera objektivet till ett som kan ta bättre bilder i mörker, men eftersom jag inte är världsbäst på det här frågar jag forumet om hjälp. Har ni något tips på en kamera som kan ta, med hjälp av nytt objektiv eller inte, bra bilder i mörker utan blixt och som samtidigt inte är superdyr?

Hej ! Ett bra objektiv är Nikon 35/1,8 AFS ,har det till min D90 och det funkar
jättebra inomhus utan blixt och kostar bara ca 2000kr och då kan man få dom bilderna du är ute efter.Men då måste du ju ha en Nikon förstås,Canon har nog ingen motsvarande till det priset vad jag vet ! Sen har ju båda märkena andra objektiv men till ett helt annat pris,beror ju på din budget ! Jag skulle föreslå en D90 med detta objektiv jag beskrev.Mediamarkt sålde D90 nu med ett ljusstark objektiv,tror det var 50/1,8 det är mer lämpligt för porträtt, för 8.500kr och den kameran har jättebra måste jag säga brusprestanda.

Jag letar efter en kamera som kan ta bra bilder i mörker, utan blixt och utan att de blir allt för "brusiga".

Nu är fota i "mörker" (?) rätt generellt beskrivet iofs..Dåligt ljus är en sak. Mörker en annan....
Men.
För att lyckas med det inomhus med generellt sagt normalt belyst hemmautrymme bör du veta att det är inte den billigaste kameran som klarar den saken .... Och skall dom billigaste klara det någorlunda hyfsat vid fotande av stillastående saker så du kan få en bild krävs det ljuskänsliga objektiv..= kostnad utöver kamerahuset..Inget kitobjektiv duger med sin ljuskänslighet.... Stabilisering samt Stabila händer.. Samt stillastående/sittande foto-objekt...Allt annat är nog uteslutet enligt min erfarenhet..... Andra kanske anser anorlunda.. men detta är min åsikt..

Så beskriv lite mer noga vad du vill uppnå samt i vilken typ av "mörker" du talar om..Dåligt ljus? Eller beck mörker.. Dvs nattfotande?. Är det nattfotande/beckmörker har jag noll erfarenhet..

Samt vilka pengar du tänkt lägga totalt med objektiv samt kamerahus..

mvh
Tobbe.

Jag kan rekommendera Canon 40D + Canon EF50/f1,8.

Beg pris kanske runt 5500:-.

Där har du ett bra utgångsläge i bra prisklass och en
utrustning du kan växa med och komplettera efterhand.

MVH Julle.

Har du provat stativ? Om du ställer kameran på ISO 400 och monterar den på stativ, blir inte bilderna brusiga. Det gäller din kamera också.

Per.

Instämmer helt med Per, med ett stabilt stativ och lång slutartid kan man ta fina bilder i mörker med de flesta systemkameror. Ska man ta bilder på rörliga motiv i mörker är de en helt annan femma. Då blir de plötsligt väldigt dyrt fort.

Ingen som noterar att topicägaren inte ens lagt ett ända inlägg sedan trådstarten den 2009-12-22, 17:28 ?

Jag kan inte se vilken nytta en topicskapare har av en massa svarsinlägg om man inte själv deltar i topicen.. men kanske alla här skall övertala varandra om vad som är bästa köpet......

:) :)

Ingen som noterar att topicägaren inte ens lagt ett ända inlägg sedan trådstarten den 2009-12-22, 17:28 ?

Jag kan inte se vilken nytta en topicskapare har av en massa svarsinlägg om man inte själv deltar i topicen.. men kanske alla här skall övertala varandra om vad som är bästa köpet......

:) :)

Håller med dig Mayro ! Det finns en massa folk som startar en tråd,får en massa
svar men varken följer upp sin tråd eller tackar för svaren,eller man kanske inte
får de svar man hoppats på? M.V.H. Jonas !

Eller så är det så att trådskaparen firar jul, och återkommer senare. Hon har ju inte ens varit inloggad sedan den 23:e, strax efter midnatt. Då hade bara ett svar ramlat in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar