Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Halloj alla!

Börjat bli sugen på att köpa kamera, hade en 600D senast jag hade en. Sålde den och skulle köpa mig en D600, men blev en bil istället, nu har det gått ett bra tag och inte haft kamera på länge.

Har tänkt köpa mig en när mina försenade skattepengar kommer, vet inte vilken bara.

Behöver ingen "värsting" som D600/D800 då jag inte är jätte duktig med kameror osv.

Vilken kan ni rekommendera i prisklassen 6-8000kr? Helst MED optik men är kameran bra så funkar det utan med, hur ser D7000 ut idag? Är den kameran okej idag?


För er som undrar vad jag fotar, jag GILLAR mest att fota macro, natur/landskap och stjärnor skulle jag säga.

Mycket tacksam för hjälp :)
 
Undrar liknande sak. Om man vill lägga ca 8000 vad köper man då? Är inte så intresserad av begagnat. Funderar också på D7000, verkar ju t.ex. vara den med bäst omdömen på prisjakt.

* D7000 + kitobjektiv 18-105 eller 18-55
* D7000 + annat objektiv (ej kit), antar dock att man inte får så mycket objektiv för 1500-2000 kr
* Billigare kamera men med lite mer pengar att lägga på objektivet

Kan sen ev. tänka mig att komplettera med något mer objektiv senare...
 
Undrar liknande sak. Om man vill lägga ca 8000 vad köper man då? Är inte så intresserad av begagnat. Funderar också på D7000, verkar ju t.ex. vara den med bäst omdömen på prisjakt.

* D7000 + kitobjektiv 18-105 eller 18-55
* D7000 + annat objektiv (ej kit), antar dock att man inte får så mycket objektiv för 1500-2000 kr
* Billigare kamera men med lite mer pengar att lägga på objektivet

Kan sen ev. tänka mig att komplettera med något mer objektiv senare...


D7000 + ett fast 35mm, kostar runt 1600kr nytt. Men beror väl på vad du ska fota?
 
Kommer väl fota lite blandat. Men tar väl mest kort på barnen och lite semesterbilder. Men vill gärna även kunna ta lite naturbilder och macro.

Antar att du inte tycker kitobjektiven till D7000 är så mycket att ha då? 18-105, 3,5-5,6 VR är ju rätt billigt annars på ca 1300 kr, men kanske bättre att köra på 35mm då och sen komplettera med något annat...

Ett sånt fast 35mm som du tipsar om, vad passar det egentligen bäst till? Inte direkt till macro och landskapsbilder antar jag... Känns som att ett fast objektiv inte är så mångsidigt, eller?
Och är det detta du menar då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396900

Vilket objektiv skulle kunna vara vettigt att komplettera med efter 35:an (som är prisvärt)?

Och vad får jag egentligen på D7000 jämfört med billigare Nikon (eller andra märken)? Antar att objektiven gör minst lika stor skillnad som kameran så kanske vore bättre med en billigare modell och lite mer pengar på objektiv??
 
35mm

jag har Pentax K5 med ett fast 35mm f2.0. Den kombon fungerar till vardagsbilder, porträtt etc och det är helt underbart att arbeta med. Det fungerar både ute och inne, brännvidden är allsidig och sällan för kort.
 
Kommer väl fota lite blandat. Men tar väl mest kort på barnen och lite semesterbilder. Men vill gärna även kunna ta lite naturbilder och macro.

Antar att du inte tycker kitobjektiven till D7000 är så mycket att ha då? 18-105, 3,5-5,6 VR är ju rätt billigt annars på ca 1300 kr, men kanske bättre att köra på 35mm då och sen komplettera med något annat...
JAG hade valt 18-105 till det allmäna.
Och ett fast 35, fast det är väl inget macro?
 
Kommer väl fota lite blandat. Men tar väl mest kort på barnen och lite semesterbilder. Men vill gärna även kunna ta lite naturbilder och macro.

Antar att du inte tycker kitobjektiven till D7000 är så mycket att ha då? 18-105, 3,5-5,6 VR är ju rätt billigt annars på ca 1300 kr, men kanske bättre att köra på 35mm då och sen komplettera med något annat...

Ett sånt fast 35mm som du tipsar om, vad passar det egentligen bäst till? Inte direkt till macro och landskapsbilder antar jag... Känns som att ett fast objektiv inte är så mångsidigt, eller?
Och är det detta du menar då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396900

Vilket objektiv skulle kunna vara vettigt att komplettera med efter 35:an (som är prisvärt)?

Och vad får jag egentligen på D7000 jämfört med billigare Nikon (eller andra märken)? Antar att objektiven gör minst lika stor skillnad som kameran så kanske vore bättre med en billigare modell och lite mer pengar på objektiv??

Zoom objektiven ger ju flexibilitet, det är ju som att ha flera fasta objektiv i ett. Nackdelen är att det blir en kompromiss och (oftast) en förlust i ljusstyrka. Det jag älskar med dom fasta objektiven är bildkvalitén, priset och ffa ljusstyrkan (f 1.8, finns ju även 1.4 men då blir det lite dyrare). Fotar mitt barn mest och då tycker jag 35mm funkar perfekt men har just kompletterat med ett Nikon 50mm f1.8g (till ungefär samma pris) för mer porträtt. Jag valde D7000 för dess ISO egenskaper och för att den känns proffsig (100% sökare, 2 rattar etc) men jag är nog inte rätt person att motivera olika kamera modeller.
Till macro är det lite andra objektiv som gäller, kör själv med Tamron 90mm macro, finns en massa trådar om det
 
Kolla Pentax

Jag satt i samma situation för några veckor sedan. Valet föll på Pentax K-5II. Den har fått väldigt bra recensioner och ger mycket bra bilder. En stor fördel är att man har vädertätning och bildstabilisering i huset. Det senare gör att man kan köpa äldre objektiv väldigt billigt. Manuell fokus dock men det funkar bra med den ypperliga sökaren.
Köpte ett Auto Chinon 50 mm/f1.8 igår för 99 kr:). Buder just nu på ett Makinon 135/2,8 makro som jag nog får för under ett par hundralappar.

Dessutom har de s.k. CashBack kampanj nu. Min kamera med 18-105 mm WR (vädertätat= objektiv gick på 10 000 kr men det finns billigare. Vill man göra ett riktigt klipp så ska man kolla på Pentax K-30. I stort sett samma innehåll som k-5II men kostar hälften.
 
Vill nog ha 35mm-objektivet, men känns ju som att man behöver ett till objektiv då ganska snart. 18-105:an är ju ett alternativ eftersom det är så pass billigt. Men kanske bättre att spara de pengarna och välja ett annat.

* Tamron 90-objektivet, fungerar det bara till Macro eller är det även för att få det lite inzoomat när det är en bra bit bort?
Och är det detta?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345825

* Om man ska ha ett zoom-objektiv och vill ha ett bättre än 18-105, vilka alternativ finns då och vilka prisnivåer hamnar man på då?
 
vilka objektiv

Hej
Lite hur jag tänker kring objektiv:
- Välj det bästa zoomobjektivet som finns i kit med kameran (t ex 18-105, 18-135)
- fast normalobjektiv med bra ljusstyrka (28, 35, 50 mm)
- vidvinkelzoom (10-20, 14-24mm)
- fast objektiv med makro, tex 100, 135 mm

Då klarar du allt utom sport och fågel/naturfoto. Dessa grejer kostar stora pengar och kanske inget man går på utan att man vet att man kommer ha stor användning för de.

Så tänker jag i alla fall:)
 
ok, låter ju vettigt med upplägget av objektiv.

Men finns ju t.ex. 55-200/4.0-5.6 som man får för ca 1700 kr vilket verkar ha ganska bra omdöme (iaf på Prisjakt), och det blir ju nästan samma pris som om man väljer kitobjektivet 18-105. Tänker att det kanske är bättre för att få lite mer zoom? Alt. välja ett något dyrare (finns ju många att välja på). Eller?
 
zoom

Ja men då har du inget under 55 mm. Om du köper en kamera med APS-C sensor, typ D7000 eller K-5II så motsvarar det ca 80 mm i gamla vanliga kamera. Landskap och porträtt funkar sämre, skulle hellre ha ett så går ner till 18 mm.
 
Vill nog ha 35mm-objektivet, men känns ju som att man behöver ett till objektiv då ganska snart. 18-105:an är ju ett alternativ eftersom det är så pass billigt. Men kanske bättre att spara de pengarna och välja ett annat.

* Tamron 90-objektivet, fungerar det bara till Macro eller är det även för att få det lite inzoomat när det är en bra bit bort?
Och är det detta?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345825

* Om man ska ha ett zoom-objektiv och vill ha ett bättre än 18-105, vilka alternativ finns då och vilka prisnivåer hamnar man på då?

Jag kör med det macroobjektivitet som du länkade. Funkar perfekt för annat än macro också, det är ett knivskärpt och har jättefin optisk kvalitet. Det blir ju helt enkelt ett teleobjektiv när du inte har det till macro, dock är autofokusen ganska slö. Finns en nyare variant av objektivet som är väderskyddat, har tyst AF och har bildstabilisering, kostar 1000kr extra (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sp90vcNi

Har några få bilder upplagda på min sida, dessa är tagna med 35mm och 90mm, kolla på dom om du vill.

Zoomobjektiv har jag tyvärr dålig koll på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.