Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera, misstänkt begagnad

Produkter
(logga in för att koppla)

wahlund86

Ny medlem
Hej, har en fundering som jag själv tycker är konstig men måste fråga om. Köpte idag en ny Canon 60D på mitt lokala MediaMarkt varuhus. Kartongen var obruten med deras lindning runt om. Men när jag sedan kom hem och packade upp kameran så tänkte jag först på att LCD skärmen var vänd utåt, och efter att ha laddat batteriet så kom jag direkt in i kameran utan att behöva göra någon grundinställning. Klocka/datum och språk (svenska) var redan förinställt. Hur är detta möjligt när kameran är helt "ny" ? Kan det vara så att dom återsäljer en tidigare inlämnad och reparerad kamera?

Kanske är jag otroligt övernojig men tycker det känns väldigt konstigt. Går det att se på något sätt om den redan varit använd av någon?
 
Hej, har en fundering som jag själv tycker är konstig men måste fråga om. Köpte idag en ny Canon 60D på mitt lokala MediaMarkt varuhus. Kartongen var obruten med deras lindning runt om. Men när jag sedan kom hem och packade upp kameran så tänkte jag först på att LCD skärmen var vänd utåt, och efter att ha laddat batteriet så kom jag direkt in i kameran utan att behöva göra någon grundinställning. Klocka/datum och språk (svenska) var redan förinställt. Hur är detta möjligt när kameran är helt "ny" ? Kan det vara så att dom återsäljer en tidigare inlämnad och reparerad kamera?

Kanske är jag otroligt övernojig men tycker det känns väldigt konstigt. Går det att se på något sätt om den redan varit använd av någon?

ingen aning. om kartongen var obryten så borde det ju inte kunna vara en använd kamera. kolla med att ladda ner shutterklicker eller nått sånt program så tar du en bild och laddar in i programet. då ser du hur många bilder kameran har tagit. det skulle jag kolla. valfritt program som kollar hur många bilder kameran har tagit duger kanon.
 
Hej, har en fundering som jag själv tycker är konstig men måste fråga om. Köpte idag en ny Canon 60D på mitt lokala MediaMarkt varuhus. Kartongen var obruten med deras lindning runt om. Men när jag sedan kom hem och packade upp kameran så tänkte jag först på att LCD skärmen var vänd utåt, och efter att ha laddat batteriet så kom jag direkt in i kameran utan att behöva göra någon grundinställning. Klocka/datum och språk (svenska) var redan förinställt. Hur är detta möjligt när kameran är helt "ny" ? Kan det vara så att dom återsäljer en tidigare inlämnad och reparerad kamera?

Kanske är jag otroligt övernojig men tycker det känns väldigt konstigt. Går det att se på något sätt om den redan varit använd av någon?

Låter onekligen skumt.
Kartongen från fabriken är väl inte plomberad så den kan väl vara öppnad även om butikens emballage är intakt.
 
ingen aning. om kartongen var obryten så borde det ju inte kunna vara en använd kamera. kolla med att ladda ner shutterklicker eller nått sånt program så tar du en bild och laddar in i programet. då ser du hur många bilder kameran har tagit. det skulle jag kolla. valfritt program som kollar hur många bilder kameran har tagit duger kanon.


Tack, ska kolla upp det så fort jag är hemma igen!
 
Kolla om du har en röd prick på kartongen... om så är fallet är det en öppnad förpackning som använts för demo eller liknande... så gör de iaf på de Mediamarkt varuhus som jag varit och besökt...
 
Kan också vara en produkt som varit ute hos kund och återlämnad på återköp (borde också vara uppmärkt). Men som sagt, kolla antal exponeringar kameran gjort så får du ju svaret!

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk 4
 
Du kan ju också se vad bildnumret står på.

Hade kameran några fingeravtryck?

Var alla kablarna snyggt ihopbuntade?

Var alla delar i perfekt ordning i kartongen?
 
De borde skicka med att nytt batteri el. något annat som kompensation för att de lurade på dig en begagnad kamera.
Eller häva köpet och gå någon annanstans.
 
Jag skulle häva köpet. 1677 exp är långt ifrån ny. Har den stått framme som demoex kan den råkat ut för mycket. Den är begagnad fast med full garanti. Ett alternativ är att, om kameran verkar felfri, att be att få minst 25% rabatt eller få t ex en 40/2,8 eller 430EXII gratis eller betala max 500:- för en blixt. I vissa fall har kameror stått utan objektiv på på MM (dock sällan kameror i det här segmentet) så kolla att spegeln rör sig som den skall och se om sensorn ser smutsig ut (fota mot ljus jämn yta bl 16 och betrakta bilden - en massa fläckar?). Om smutsig sensor skall de betala rengöring professionellt. Gör det inte själv innan du pratat med dem. D u är kameran "ny" skall ju sensorn vara som ny - d v s professionellt ren (även om Canons nya kameror faktiskt kan ha damm på!!!).
 
Jag hade nog också krävt att köpet hävs och att de för ersätta dig för eventuella extra kostnader som du kan ha råkat ut pga den felaktiga försäljningsinformationen. En demoanvänd eller kundreturnerad kamera får inte säljas som ny om man inte samtidigt anger att den är demoanvänd eller kundretur. Priset ska då också återspegla att den inte är "ny".


Sent from my iPhone using Tapatalk • Skickat från min iPhone via Tapatalk
 
Du har öppet köp, bara att byta ut. Förmodligen ett tidigare återköp som de missat sätta lapp på. Tråkigt att det händer dig men gå bara tillbaka, förklara hur det ligger till så bör du få byta ut den mot en helt ny, alternativt få kompensation för utebliven information/missförstånd (kunden har alltid rätt). Misstag händer, alltid tråkigt när det gör det dock...

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk 4
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.