Om kameran har fått inställningar som inte stämmer överens med standard är den begagnad. Någon har varit inne och pillat, och jag har som köpare inte någon möjlighet att avgöra vad de gjort.
Om du tycker det är ok att köpa en kamera under de förutsättningarna är det förstås helt ok, men jag skulle inte göra det och betala nypris.
Nja, jag ställer mig aningen skeptisk till hela diskussionen. Orsaken är att vi väl i många trådar lästa följande så många gånger att det skulle gått åt 243557 karbonpapper (om man ville duplcera "old school"):
"Jag var in på XXXX idag och kände och pillade på Kamera 768DXY och tyckte den kändes...etc..etc.."
Om vi som kunder kräver att få känna på kameror hos ÅF får vi nog acceptera det här vare sig vi vill eller inte. Alternativet är affärerna inte låter oss känna på kamerorna.
För övrigt är det väldigt lätt att få en kamera att se fullständigt oanvänd ut på inställningsmenyn. Det är bara att välja "cancel" när första rutan visas och ställer frågan om man vill ställa in time/date.
Frågan kommer att ställas varje gång man startat om kameran.
Jag köper aldrig en kamera utan returrätt på nätet. Och köper jag i fysisk affär så kräver jag att få prova just det exemplaret jag ämnar köpa för att kolla med eget objektiv att den är rätt AF-kalibrerad.
Det bästa vore ju om alla ÅF hade demoexemplar som verkligen såldes sedan som demoexemplar till hyfsat reducerade priser. Men det vill inte mer än vissa ÅF göra. Och det är ofta en förhandlingsfråga.
Men med mina krav så får jag nog inse att jag "måste leken tåla".
Om det är så som vissa skrivit här att många köper och returnerar kameror som "sport" mer eller mindre så lär det hämma sig ordentligt med tiden. Då kommer säkert ÅF (vare sig det är nät eller fysisk affär) att begära en "återställningsavgift".
Så de som gör så biter slutligen både sig själva och andra kameraspekulanter i svansen.
Jag är inte rädd för att köpa en demokamera, men jag vill veta om det och ha full garanti. Och köper man Nikon går det alltid att kolla via freewareprogram hur många exponeringar kameran gått.
MEN gäller det att man beställer via nätet och får en kamera som det redan i menyn syns på att den varit använd så reagerar jag precis som du skrivit. Nu handlar jag bara från 2 näthandlare som också har fysiska affärer och det har alltid varit raka puckar mellan oss. Så jag vet om jag handlar en demovara eller en returnerad.
Tilläggas bör att vi för några år sedan här på FS i en tråd läste ett inlägg där en medlem faktiskt skröt med att han köpt en telezoom ur L-serien i tjugotusenkronorsklassen och sedan tappat det och därför gått tillbaka till inköpsstället som praktiserade öppet köp och fått pengarna tillbaks.
Lika stolt redovisar han hur "smart" han var som bara en kort tid efteråt hittade samma typ av glugg till kampnjpris för 4.000:- mindre.
Tala om att äta kakan och ha den kvar plus få en till. Typiskt nog klankade vederbörande i ett senare inlägg på att en ÅF hade tillhandahållit ett dåligt exemplar av en viss kamera och det drabbade hono eftersom den måste vara borta en viss tid på garantiservice.
//Lennart