ANNONS
Annons

Ny kamera eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har idag en Canon EOS 350D med standardobjektiv och ett Sigma 70-300 telezoom.
Jag är en hobbyfotograf som mestadels fotar hundar i rörelse. Vad jag inte är nöjd med är att bilderna blir mörka, suddiga, gryniga och inte skarpa nog.Speciellt då inomhus på hundutställningar och i ridhus.
Nu står jag i valet och kvalet om jag ska köpa en ny kamera eller ett nytt bättre objektiv.
Har funderingar på en Canon EOS 500D eller en Canon EOS 50D.Eller då ett nytt objektiv.
Vad ska man tänka på när man väljer kameramodell eller objektiv och fotar i dom miljöerna som jag gör?

OM bilderna blir mörka beror det inte på kameran eller objektivet, då
är det pilotfel och lättare och billigare att åtgärda. Du har helt enkelt ställt in kameran på fel sätt.

Lär dig läsa histogram och ställa in tid, bländare och ISO manuellt. Träna att trycka av kameran i rätt ögonblick och på rätt sätt.

Det är måhända roligare att köpa nya grejer (det tycker jag med) men dels kostar det en massa pengar att förbättra din utrustning och dels är jag inte säker på att dina bilder blir bättre.

Detta är inte menat som någon kritik mot dig, alla är barn i början. De som inser det växer ibland upp.

OM bilderna blir mörka beror det inte på kameran eller objektivet, då
är det pilotfel och lättare och billigare att åtgärda. Du har helt enkelt ställt in kameran på fel sätt.

Lär dig läsa histogram och ställa in tid, bländare och ISO manuellt. Träna att trycka av kameran i rätt ögonblick och på rätt sätt.

Det är måhända roligare att köpa nya grejer (det tycker jag med) men dels kostar det en massa pengar att förbättra din utrustning och dels är jag inte säker på att dina bilder blir bättre.

Detta är inte menat som någon kritik mot dig, alla är barn i början. De som inser det växer ibland upp.

Det mörka har jag minst problem med. Det GÅR oftast att fixa till men inte att dom blir suddiga, gryniga och oskarpa.Jag har provat andra kameror och det har blivit bättre bilder där så jag tvivlar lite på min kamera och objektiv av den anledningen.
Jag tar det inte som kritik, som du säger alla är barn i början.=) Jag har massa att lära mig, det är det som är en tjusning med fotografering tycker jag. Man har så mycket att lära. Och kul är det med! ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar