Annons

Ny kamera eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

malajsen

Medlem
Jag har idag en Canon EOS 350D med standardobjektiv och ett Sigma 70-300 telezoom.
Jag är en hobbyfotograf som mestadels fotar hundar i rörelse. Vad jag inte är nöjd med är att bilderna blir mörka, suddiga, gryniga och inte skarpa nog.Speciellt då inomhus på hundutställningar och i ridhus.
Nu står jag i valet och kvalet om jag ska köpa en ny kamera eller ett nytt bättre objektiv.
Har funderingar på en Canon EOS 500D eller en Canon EOS 50D.Eller då ett nytt objektiv.
Vad ska man tänka på när man väljer kameramodell eller objektiv och fotar i dom miljöerna som jag gör?
 
Om du inte vill pressa upp ISO inomhus så kanske ett 85mm 1,8 skulle passa men överlag så är 350D inte det mest optimala om du vill ha brusreducerade bilder. Om du ska kunna utnyttja mindre brus så är kanske en 5D ett alternativ men då åker du på 9000-10000:-

Om du vill ha hyfsade brusegenskaper & billig så kan du titta på en beg 40D mkt kamera för pengarna & så kan du nog få tag i ett beg 85mm 1,8 alt 100mm 2,8 så hamnar du på ca 8000-9000:- med hus & optik. Visst finns det billiga 50D då dessa vill säkert uppgradera till 5D mkII eller 7D. Likvärdig prestanda som 40D dock roligare display & annat smått.

Vad ska du ha kameran till?
Behöver du snabb serietagning eller vill du ha mindre brus?
Kan du tänka dig att överge crop & gå över till FF?
Hur mkt är du villig att lägga då bra glas kostar tyvärr?
 
Mer information är det första - fota snabba saker som ställer krav på af och dessutom i mörka miljöer är tyvärr det dyraste som finns att lösa tekniskt - men OM du vet vilket brännvidd du oftast jobbar med så finns ju möjligheten att skaffa ett fast ljusstarkt objevtiv som kommer hjälpa dig mycket.

En 50D hjälper dig med bättre af och en gnutta bättre hög iso-egenskaper så länge du kör med JPEG iaf... En 500D gör dig inte gladare alls skulle jag tro...
 
Om du inte vill pressa upp ISO inomhus så kanske ett 85mm 1,8 skulle passa men överlag så är 350D inte det mest optimala om du vill ha brusreducerade bilder. Om du ska kunna utnyttja mindre brus så är kanske en 5D ett alternativ men då åker du på 9000-10000:-

Om du vill ha hyfsade brusegenskaper & billig så kan du titta på en beg 40D mkt kamera för pengarna & så kan du nog få tag i ett beg 85mm 1,8 alt 100mm 2,8 så hamnar du på ca 8000-9000:- med hus & optik. Visst finns det billiga 50D då dessa vill säkert uppgradera till 5D mkII eller 7D. Likvärdig prestanda som 40D dock roligare display & annat smått.

Vad ska du ha kameran till?
Behöver du snabb serietagning eller vill du ha mindre brus?
Kan du tänka dig att överge crop & gå över till FF?
Hur mkt är du villig att lägga då bra glas kostar tyvärr?

Hur nära kommer jag med 85 mm /1,8 ??
På hundutställningar är man oftast en bra bit ifrån det man fotar. Typ 15-20 meter.Så du föreslår en 50D av dessa modeller jag funderat på?

Vad jag ska ha kameran till är som jag sa mest vardagsfoto & hundfotografering, både ståendes och i rörelse.
Snabbserietagning har jag inte såå stor nytta av utan mindre brus.
Crop och ff vet jag tyvärr inte vad det är.
Hur mycket jag är villig att lägga vet jag inte än, jag är precis i början av funderingarna hur och vad jag ska göra.
 
FF är fullformat (Tror det betyder fullframe). Större bildcensor i kameran, vilket ger mindre brus. Men du missar cropfaktorn (som blir på mellanformatsensor)

Jag vet inte riktigt själv varför de blir på det viset. Men du kan räkna uppåt litegrann om du kör med en mellanformat kamera, då får du det såkallad cropfaktorn.
Du kan räkna 1,6 tror jag canon kör med.
Alltså har du ett 50mm objektiv på en mellanformatare, så är motsvarar de en 80mm egentligen på en storformatare (FF).

Kan vara bra att veta att du tappar lite zoom om du uppgraderar till en ff... men då är de nog en heldel pengar som gäller.

Ursäkta om all fakta inte är exakt, men så där förklarade jag det =)....

Tar du zoomen kan du ju testa att ställa den på 80mm, då vet du ungefär hur nära du kommer med de fasta 85.

Kom ihåg också att ju ljusstarkare du kör på, ju kortare skärpedjup får du.

Även ju längre brännvid (zoom) ju kortare slutartider måste du ha för att kunna hålla stadigt. Om du inte kör med stativ. Fast är de mycket rörelse i hundutställningarna, så hjälper de ju inte om kameran är still... =/
 
Funderar på vilken slutartid som behövs för att fånga en springande hund rörelsen. Kan 1/500 s räcka?

Ett sätt att fånga springande hundar på bild är att panorera och samtidigt ta bilden med kameran genom att följa hunden i sidledsrörelsen, vilket gör att det går att använda längre tider.

Ljusstarka objektiv t ex 70-200/2,8 ger möjlighet att klara bilder med 1/4 så mycket ljus som 70-300/4-5,6 behöver. Prislapp från ca 9000 till 23000:-, beroende på fabrikat. Att tillföra blixtljus kan göra undeverk, genom att blanda befintligt för bakgrunden och lysa upp huvudmotivet som rör sig med blixt.

Beroende på hur stor hunden är, vilket avstånd hunden är på och hur stor del av bilden hunden ska fylla ut kan optik mellan 200-600 mm vara användbart på 20 m håll. I utställningshallen utgårt jag ifrån att du komma närmare, så ett ljusstarkt 35-50-85 mm objektiv med största bländare 1,4-1,8 kan vara lämpligt. En kamera med lågt brus går att det att stäklla känsligheten högre och därmed ge kortare slutartider, eller större bländare. En nackdel med att använda den största bländaren är att skärpedjupet kan bli för kort på korta avstånd, så hela hunden inte är i skärpa. Ett stativ, trebent eller enbent kan vara ett bra komplement för att misnka skakningsoskärpa som darrande händer ger.

Ljuset inomhus är oftast jämnt och lika starkt i hela rummet. Kameran skulle jag ställa in manuellt för en godtagbar exponering och sedan använda samma inställningar för alla bilder.
Dagens kameror ger alla godtagbara bilder vid ISO 800. Det är inte kliniskt rena från brus, men de återger motivet så att det går att känna igen. Fotar du sedan i RAW-formatet finns det bästa möjligheterna till efterjusteringar av dem.

En anna fundering är om det är nödvändigt att hunden ser ut på bilden som du själv ser den på plats? Silutter som springar kan även det vara effektfullt.
 
Hur nära kommer jag med 85 mm /1,8 ??
På hundutställningar är man oftast en bra bit ifrån det man fotar. Typ 15-20 meter.Så du föreslår en 50D av dessa modeller jag funderat på?

Vad jag ska ha kameran till är som jag sa mest vardagsfoto & hundfotografering, både ståendes och i rörelse.
Snabbserietagning har jag inte såå stor nytta av utan mindre brus.
Crop och ff vet jag tyvärr inte vad det är.
Hur mycket jag är villig att lägga vet jag inte än, jag är precis i början av funderingarna hur och vad jag ska göra.


Ställ ditt 70-300 på 85 mm och se om du tycker att det är en bra brännvidd för dej.

50D har bättre brusegenskaper (tål höga ISO utan grynig bild) än 350D men ska skillnaden bli dramatisk så måste man upp på ff (ff = full frame, dvs en kamera med stor bildsensor). Canon har detta i sina 5D-modeller men då blir priset ett annat. I 350D och i alla andra kameror under 20 kkr sitter en sk croppad bildsensor, dvs mindre. En beg. 40D är också ett väldigt bra alt. till den dyrare 50D.

Jag skulle ändå säga att ett ljusstarkt objektiv är nästan nödvändigt i ditt fall. Då slipper du plåga kameran på högsta ISO och få gryniga bilder. Du slipper även alltför långa slutartider som ger oskärpa pga att du darrar och att hundarna rör sej. Ljusstarka teleobjektiv är tyvärr ganska dyra, men Sigma har ett 70-200/,2,8 som ska vara bra. Kostar runt 8 kkr nytt, jfr med Canons eget som kostar över 13 kkr. Pga sin stora vikt passar det även bättre på en större och tyngre kamera som 40D eller 50D.

//Björn
 
Senast ändrad:
Funderar på vilken slutartid som behövs för att fånga en springande hund rörelsen. Kan 1/500 s räcka?

Har inte provat så mycket, men jag gissar att 1/500 inte räcker för en normalsnabb hund. Mer åt 1/1000 gissar jag, tyvärr för trådskaparen. Alternativet är panorering eller blixt.
 
Hur nära kommer jag med 85 mm /1,8 ??
På hundutställningar är man oftast en bra bit ifrån det man fotar. Typ 15-20 meter.Så du föreslår en 50D av dessa modeller jag funderat på?

Vad jag ska ha kameran till är som jag sa mest vardagsfoto & hundfotografering, både ståendes och i rörelse.
Snabbserietagning har jag inte såå stor nytta av utan mindre brus.
Crop och ff vet jag tyvärr inte vad det är.
Hur mycket jag är villig att lägga vet jag inte än, jag är precis i början av funderingarna hur och vad jag ska göra.

Kolla vad dina senaste bilder är tagna med för brännvidd om 85mm är intressant dvs du tar 85mm x 1,6 för crop kamera som t,ex du har 350D.
Hur ofta använder du ev 300mm på din 70-300? Jag föreslår inga utan ger dig förslag sen är det du som bestämmer vilken som är bäst för dig, om inte så är det viktigaste att du provar dem innan. Bra serietagning kan rädda att få minst en bra bild av kanske 10. Vilka tider brukar du köra när du fotar hundar korta tider eller långa tider?
Om du tycker 350D är behaglig att använda & du kanske inte vill hålla i ett större hus så titta lite närmare på 450D kanske? Har lärt mig att i slutändan så är det lika bra att köpa det där optiket man skulle ha valt från början för en massa omvägar blir bara kostsamma.
 
Funderar på vilken slutartid som behövs för att fånga en springande hund rörelsen. Kan 1/500 s räcka?
1/500 s räcker sällan till för mig att frysa en hund i rörelse med.

Panorerar man (och hunden är strävhårig med styva öron :D ) kanske man klarar sig undan med suddiga ben, men allt under 1/1000 s är en chansning i min erfarenhet.
 
1/500 s räcker sällan till för mig att frysa en hund i rörelse med.

Panorerar man (och hunden är strävhårig med styva öron :D ) kanske man klarar sig undan med suddiga ben, men allt under 1/1000 s är en chansning i min erfarenhet.
Hundern är svart, hängande öron, långhårig med flytande rörelser. Inte såå bra kombo med ett ridhus :(
 
Du har oddsen emot dig! Byt hund till en vit kanske.... :) Hundar är SVÅRT att fota. Snabba ryckiga rörelser är svåra att få skarpa. Du får kanske ta bilder på hundar i lugnare situationer inne och sedan vänta till utesäsongen för snabbare ryck. Du måste ha mycket ljus för att lyckas med hundar i rörelse.

Hundern är svart, hängande öron, långhårig med flytande rörelser. Inte såå bra kombo med ett ridhus :(
 
Det är nog ljusstark optik som gäller i första hand. 85/1.8 är ett objektiv som räcker långt, mkt prisvärt. 15-20 meter är kanske lite långt, men du kan fortfarande beskära. Nästa steg är kanske 135/2L men det är dyrare men prisvärt om man fotar under många år. Sigma och Tamron kanske har några motsvarande runt 135 mm, men jag har inte tittat.
 
Canon 100 mm 2,0 är lika skarpt som 85:an. Den är ett bra alternativ och en gnutta längre, men 20% längre är den i alla fall. Snabb autofokus och behaglig att fota med.

Det är nog ljusstark optik som gäller i första hand. 85/1.8 är ett objektiv som räcker långt, mkt prisvärt. 15-20 meter är kanske lite långt, men du kan fortfarande beskära. Nästa steg är kanske 135/2L men det är dyrare men prisvärt om man fotar under många år. Sigma och Tamron kanske har några motsvarande runt 135 mm, men jag har inte tittat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.