Annons

Ny kamera eller nytt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

EnZo83

Medlem
Hej hopp.
Eftersom nästan ALLA mina bilder blir dåliga med oskärpa m.m. så funderar jag nu på att antingen byta kamera eller köpa ett bättre objektiv. Kameran jag har nu är en Sony A55v med 18-55 kitobjektiv, samt ett Minolta AF 75-300/4,5-5,6. Frågan är om mina bilder blir så skarpa som jag vill ha dom med ett 70-200 2.8 objektiv på denna kameran eller är det ny kamera som gäller? Om jag nu säljer denna för en hyffsad peng så har jag en budget på ca 9-10k för ny utrustning. Men hade då tänkt köpa beg för att få ut lite mer för valutan. Vad hade du gjort?
Tacksam för svar då jag tycker det är sjukt kul att ta kort, men tråkigt som fan att se att resultaten alltid blir oskarpa. =(
 
Oskarpa, hur då?
Visa några exempelbilder så kan du kanske få tips om vad som behövs ändras, ifall din utrustning verkar trasig eller så...
 
Det är som tidigare sagt svårt att säga vad som gäller när vi inte har mer att gå på när det handlar om vad som blir dåligt med dina bilder. Beroende på i vilka miljöer du fotar är utrustningen olika viktig, men att ta det första steget med ett nytt objektiv skulle jag säga är bäst. Att köpa en ny kamera, men ändå vara kvar vid de gamla objektiven är sällan en bra idé. Byt hellre upp dina objektiv först.
 
Ditt kamerahus levererar skarpa bilder, ett dyrare ger framförallt förbättrade funktioner, t ex fler bilder per sekund och säkrare autofokus.

Håller alltså med föregående, tänk långsiktigt och bygg i första hand upp en samling bra objektiv som passar dina ändamål (känner inte till Sonysystemet men du kanske också behöver ha en ide om vilket sensorformat du siktar på).
 
Håller med föregående. Jag fotar också med Sonys SLT-kameror och skulle nog inte tro att problemet sitter där. Objektiven du nämner är däremot rätt billiga och inga höjdarobjektiv. De ska däremot inte vara så dåliga att ALLA bilder blir oskarpa.

Liksom sagt redan så levererar kamerahuset skarpa bilder - så felet kan kanske bero på följande alternativ (kanske i kombination med varandra:
- Dåliga/trasiga objektiv
- Felkalibrering - alltså att det kan behövas någon form av justering för att kamerahuset och objektiven ska lira ihop.
- Felaktig hantering, alltså den berömda mänskliga faktorn ;-)

Men det är som sagt svårt att säga utan att veta hur du fotar.
 
Fotar mest motorcross/enduro och även barnen när dom hittar på nåt kul. En kompis köpte en Nikon d700 med ett 70-200 2.8 objektiv på och där blev fan bilderna knivskarpa. Så frågan är om mina också blir det med ett sånt objektiv eller om det är fel på kameran och/eller nuvarande objektiv?
Länk till exempelbild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/330404/3127344.htm

F/20, 1/50 sek, iso-100, brännvid 18mm

Någon som vet vilket läge som blir bäst att köra på vid fotografering av rörande objekt? Manuel hinner man ju inte med att ändra inställningarna mellan hojarna och i 10 fps-läget blir exponeringstiden ca 1/500 vilket inte räcker.
 
Fotar mest motorcross/enduro och även barnen när dom hittar på nåt kul. En kompis köpte en Nikon d700 med ett 70-200 2.8 objektiv på och där blev fan bilderna knivskarpa. Så frågan är om mina också blir det med ett sånt objektiv eller om det är fel på kameran och/eller nuvarande objektiv?
Länk till exempelbild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/330404/3127344.htm

F/20, 1/50 sek, iso-100, brännvid 18mm

Någon som vet vilket läge som blir bäst att köra på vid fotografering av rörande objekt? Manuel hinner man ju inte med att ändra inställningarna mellan hojarna och i 10 fps-läget blir exponeringstiden ca 1/500 vilket inte räcker.

Om man tittar på exempelbilden så ser det helt klart ut att vara oskarpt. Kan bero på bländare, prova att köra lite större bländare, typ f/8 som brukar vara en sorts sweetspot. Då får du också kortare slutartider vilket förhindrar rörelseoskärpa. Prova även en lite längre brännvidd.

mvh
 
Om man tittar på exempelbilden så ser det helt klart ut att vara oskarpt. Kan bero på bländare, prova att köra lite större bländare, typ f/8 som brukar vara en sorts sweetspot. Då får du också kortare slutartider vilket förhindrar rörelseoskärpa. Prova även en lite längre brännvidd.

mvh

Detta var bara ett exempel. Vi fototillfället provade jag med olika bländare och brännvider utan bättre/sämre resultat. Vilket läge skulle jag har ta kortet på? Tror jag körde M nu och det kanske är någon inställning som jag har gjort som gör att det blir helt galet? Bilden är tagen i RAW om det nu spelar någon roll?
 
Du ställer inte om objektivet till läge M då? -för då blir det manuell fokus och man måste fokusera för hand. För övrigt, varför använder du M-läge? Ingen större vits och krånglar bara till det. Speciellt vid en situation med bra dagsljus som på din exempelbild.
 
Är endast kameran som jag ställer om i M. Vet inte varför jag använder M. Gjorde det mycket i början för att lära mig mer och snabbare om kameran och alla dessa siffror hit och dit och vad som händer när jag ändrade dom m.m. Sen har jag inte riktigt hittat något annat bra läge. Vilket läge skulle du köra på? Är väl nästintill samma läge på alla kameror.
 
Fotar mest motorcross/enduro och även barnen när dom hittar på nåt kul. En kompis köpte en Nikon d700 med ett 70-200 2.8 objektiv på och där blev fan bilderna knivskarpa. Så frågan är om mina också blir det med ett sånt objektiv eller om det är fel på kameran och/eller nuvarande objektiv?
Länk till exempelbild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/330404/3127344.htm

F/20, 1/50 sek, iso-100, brännvid 18mm

Någon som vet vilket läge som blir bäst att köra på vid fotografering av rörande objekt? Manuel hinner man ju inte med att ändra inställningarna mellan hojarna och i 10 fps-läget blir exponeringstiden ca 1/500 vilket inte räcker.

Det enkla (och kanske lite dryga) svaret på din första fråga är nej. Det finns inget objektiv som på magiskt vis gör dina bilder knivskarpa. Däremot är det självklart så att ett bra objektiv ger dig bättre förutsättningar. Jag har ett objektiv som är knivskarpt, men jag får fortfarande bilder som är långt ifrån att hålla måttet. Det är bara en fråga om övning.

Bländare f 20 är en väldigt liten bländaröppning, vilket gör att du får längre slutartider (eller dra upp ISO:t) för att få in rätt mängd ljus. Det ger inte väldigt bra förutsättningar för skarpa bilder. Dels gör längre slutartid att du blir känsligare för rörelser, alltså rörelseoskärpa. På ett stillastående objekt som din exempelbild borde detta inte vara problemet, men fotar du motorcyklar i rörelse så får du definitivt problem vid f 20. Dessutom, vilket du säkert vet, så blir du mer känslig för rörelseoskärpa ju längre brännvidd du kör. Vid 18 ska det alltså inte vara något större problem. Vid 300 kan det vara betydligt mer.

Dessutom, de flesta objektiv och speciellt de billigare, presterar helt enkelt sämre skärpa i ytterligheterna - alltså med största och minsta bländartalen, och bäst mot mitten. Som nämnts så brukar många objektiv vara som bäst kring f 8. Detta är kanske förklaringen i fallet med din exempelbild. En del zoomobjektiv ger också sämre skärpa på vissa brännvidder, men då är det oftast de allra längsta brännvidderna som sviker. På ditt 75-300 kan det till exempel vara så att det är skarpast på 75-200, men sämre på 200-300 (kan inte det objektivet i detalj, men det är ett vanligt fenomen).

Sedan kan det ju vara en kalibreringsfråga - alltså att du behöver göra någon form av finjustering av kameran, lite grann som att stämma strängarna på en gitarr. Jag är osäker på om du har möjlighet att göra mikrojustering själv i A55:an. Det går på A77 men jag har inte testat det själv. Det går också att lämna in för att få det proffsigt gjort. Jag kan dock inte se om det är fallet, bara nämner det som en möjlighet.
 
När jag fotar motorcrossen så har jag så lågt bländartal som möjligt och ca 100-200 brännvid. Tycker dock att en slutartid på 1/1000 borde fånga några skarpa bilder, men icke. Men hade mina inställningar som på exempelbilden blivit lika kassa med en Nikon D700 eller motsvarande Canon? Vad kostar en kalibrering att göra? Finns ingen fotoaffär här i närheten , men ca 10 mil bort på annan ort.
 
Ser inte det oskarpa i exempelbilden (syns kanske i full upplösning?) men det blir säkert lite bättre med bländare 8 och en brännvidd som inte är i objektivets yttersta läge åt något håll. Visa gärna någon misslyckad, eller i alla fall tydligt oskarp, bild med rörligt motiv eftersom det är sådant du verkar vara intresserad av att förbättra.

Kalibrering ger inte bättre skärpa med bländare 20. Om den är felkalibrerad märks det mest i bilder med kort skärpedjup.

Om ljuset är stabilt och jämnt kan man gärna köra med M på kameran (då kan man undvika att t ex ljus himmel lurar automatiken på bilder där man råkar ha med mer himmel). Annars funkar det ju bra med A, P eller S beroende på hur mycket kontroll du vill ha och vad du vill prioritera (slutartid eller bländare).

Om det blir för mycket rörelseoskärpa med 1/500 och du redan har största bländaröppning måste du höja ISO eller skaffa ett ljuskänsligare objektiv så att du kan få ner slutartiderna.
 
Nu har jag ingen koll alls på Sonys kameror men du kör väl på kontinuerlig AF när du plåtar cross/enduro?

Kan det vara så att kameran väljer att fokusera på något annat än det du vill den ska fokusera på, jag tänker på om du ev har alla fokuspunkter aktiverade...

Du kan ju ta kameran & gå ut & testa plåta lite bilar som passerar på närmsta 50-70 väg så får du lite större föremål att låsa fokus på, prova att bara köra med en fokuspunkt aktiverad, bländare 8 & en slutartid på 1/1000 får du inte några skarpa bilder då så kanske du får ta & kolla upp utrustningen...

Jag fotar själv en hel del RR, enduro & skotercross & jag brukar faktiskt själv träna på att panorera på vanlig biltrafik varje vår inför hojsäsongen, dels för att få ner slutartiderna & för att få in tajmingen & få fler keepers.

Hoppas att det löser sig, lycka till!!
 
Tycker hela hojen i allmänhet ser lite "suddig" ut. Texten "Akrapovic" under sadeln borde vara lite tydligare tycker jag. Kanske är så att den inte fokuserar riktigt också som gör att jag tycker bilden ser otydlig ut.
 
Nu har jag ingen koll alls på Sonys kameror men du kör väl på kontinuerlig AF när du plåtar cross/enduro?

Kan det vara så att kameran väljer att fokusera på något annat än det du vill den ska fokusera på, jag tänker på om du ev har alla fokuspunkter aktiverade...

Du kan ju ta kameran & gå ut & testa plåta lite bilar som passerar på närmsta 50-70 väg så får du lite större föremål att låsa fokus på, prova att bara köra med en fokuspunkt aktiverad, bländare 8 & en slutartid på 1/1000 får du inte några skarpa bilder då så kanske du får ta & kolla upp utrustningen...

Jag fotar själv en hel del RR, enduro & skotercross & jag brukar faktiskt själv träna på att panorera på vanlig biltrafik varje vår inför hojsäsongen, dels för att få ner slutartiderna & för att få in tajmingen & få fler keepers.

Hoppas att det löser sig, lycka till!!

Kör med kontinuerlig AF på nästan hela tiden till alla mina kort. Använder endast den mittersta punkten som aktiverad på fokuspunkterna. Ska testa bländare 8 och en slutartid på 1/1000, sen på bästa möjliga ISO. Kör några testbilder nån dag när jag har tid och återkommer här med resultatet. Ska även göra en grundinställning av kameran och uppdatera den med senaste firmwaren igen. Vad har du för objektiv till din kamera när du fotar enduro. Då det är ganska mörkt i skogen antar jag att du kör ett 2.8 för att få in så mycket ljus som möjligt och slippa höga iso-antal.
 
Även om kameran skulle ha fokuserat ett par meter fel skulle hela motorcykeln varit inom skärpedjupet med bländare 20.
Kanske din vän med D700:an efterskärper bilderna? Det brukar behövas med i stort sett vilken systemkamera man än använder, om man vill att bilden ska ge ett riktigt knivskarpt intryck.
 
Även om kameran skulle ha fokuserat ett par meter fel skulle hela motorcykeln varit inom skärpedjupet med bländare 20.
Kanske din vän med D700:an efterskärper bilderna? Det brukar behövas med i stort sett vilken systemkamera man än använder, om man vill att bilden ska ge ett riktigt knivskarpt intryck.

Lite så känner jag också. Så antingen är det fel i någon inställning eller så är kameran kass. Kanske någon utav barnen som slängt skiten i golvet. =) Isåfall har jag full förståelse då jag själv snart kastar den jäveln i väggen. =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.