Annons

ny kamera, canon A1?

Produkter
(logga in för att koppla)
Grattis.
Det är endast du själv som kan bestämma vad du vill ha. Jag kan ge dig några små saker att tänka på.

1. Gamla Canon FD-objektiv ger mycket objektiv för pengarna. Så länge som du undviker zoomarna så är de mycket bättre än de objektiv du har råd med.

2. Gamla FD-objektiv innebär att du måste ha gamla kamerahus. Fördelen är att de är rubusta modeller, nackdelen att de inte har alla finesser som finns på nyare kamror.

3. Köper du nyare eller nytt så får du bättre elektronik mm men du måste använda nya objektiv om du köper Canon. Dessa är dyrare än gamla FD-objektiv.

4. Vet inget om Nikon men de är säkert bra de också.

5. Du har nu öppnat Panduras ask och det kommer bli många svar om att just deras kamerasystem är bäst ur olika synvinklar.

Jag har en Canon F1 med några FD-objektiv. Jag är nöjd med den, men kan inte låta bli att titta avundsjukt på de med EOS-kamror. Automatiken gör saker och ting mycket lättare.

Mitt problem är att jag inte kan köpa en EOS. Har jag vant mig med top och the art modellen F1 känns det som att byta ner mig om jag köper en EOS-300 eller EOS-30. EOS-1 är fortfarande lite för dyr för mig.
 
Jag har ju redan slagits hårt för min ståndpunkt tidigare i den här diskussionen, så jag ska inte göra det igen.

Men! Jag tänkte ge några råd på vägen i alla fall.

Det är inte hela världen vilken kamera som blir din första, så länge det är en kamera som inbjuder till experimenterande och som gör dig till en bättre fotograf.

Min första "riktiga" kamera (förutom en gammal röd kompaktkamera som jag fick för många år sedan) var en Canon F1 New, som är en riktig gammal arbetshäst, med endast slutarautomatik (om man inte har en motor till den). Anledningen att det blev just den kameran är att jag behövde en kamera fort som sjutton och jag visste att min farsa hade äldre kameror som han inte använde, så han plockade fram F1:an. (Den fick han inte tillbaka och till slut efterskänkte han den också :) Jag tog skitbra bilder med den, tyckte jag, och blev genast intresserad och sedan var jag fast. Det är det viktigaste. Sedan har jag köpt fler kameror för att jag ville ha andra funktioner. Som t.ex. T90 erbjuder.

Däremot är jag tacksam att jag började fotografera med en äldre manuell kamera, för då tvingades jag lära mig förstå foto. Det kan man lära sig även om man har en kompaktdigital, men många gör det inte, för de behöver inte.

Så mitt råd blir: Köp en kamera som har utbytbara objektiv och manuella möjligheter. Låna fotoböcker och lär dig allt du kan. Tillåt dig inte att använda automatiken, innan du behärskar att använda kameran manuellt. Då kommer du att lära dig mycket, och det kommer synas i dina bilder.

Lycka till!
 
Då var jag tillbaka. Hoppas att ni inte har tröttnat på min veliget men har egentligen bara ett par frågor. Dels ang den kameran som jag bifogar en bild på. Den kan jag få köpa för 3000:- och det är en Nikon6006 (F601). om detta kan vara en bättre affär än en A1 elelr T90

Och min andra fråga är ang. T90, den hade inte halvautomatik va? eller hur var det nu.

//måns
 
Nikon F-601 är en bra kamera. Skarp och fin sökare. Halvsnabb autofokus som inte är så väldigt tyst. Känns gedigen att hålla i. Lagom vikt (subjektivt, javisst). Låsningen till bakstycket lär vara en svag punkt. Kan lagas på Nikonverkstad om det skulle bli så.

Kan inte ge dig någon jämförelse med Canon. Om Nikon eller Canon generellt vore dåliga skulle de inte dominera proffsmakrnaden som de gör. Köp helst inte en kamera utan att få ta en provrulle (tycker jag, vet ej vad andra anser). För då kan du ju se om den t ex exponerar fel eller inte är ljustät.
 
Hej!

Har själv en A1:a med 50/1,4 normal som jag haft sedan -79. Några tusen dior har det blivit men de senaste 10 åren har den fått vila.

Då kameran är mint tänker jag kosta på den en genomgång för 1.500:- och bland annat få spegelbromsen smord. Sen blir det tillbaka till vitrinskåpet. Jag säljer den aldrig.

Skulle jag vara `nybörjare´ och skaffa mig en kamera i dag vore valet enkelt om ekonomin skulle styra.

Det skulle bli en Minolta Dynax 5. 3.500:- med en 28-100 är svårslaget.

Personligen är jag inte så svag för AF så ett Nikon F75 hus med en gammal goding skulle sitta fint. Hygglig sökare för klassen samt en mätare som spöar betydligt dyrare kameror.

Elektronik, sensor, mjukvaruutvecklingen för kameror har gått fram med stormsteg parallellt med telefonelektroniken.

Det är väl ingen vild gissning att tro att de små billiga finesspäckade kameror som F75 och kommande *ist:en med likvärdig optik samt i autoläge kan ge dyra klumpar med ett antal år på nacken en rejäl match när det kommer till att `leverera´ välexponerade bilder.
 
såja, ännu fler alternativ =) men det gör inget, bara bra faktiskt söker runt frågar och letar information om alla kameror som ni tipsar om och då är det bra om man har många olika alt. förutom att det blir ännu svårare att bestämma sig =)

Men är fortfarande lite sugen på halvautomatik, då jag som sagt sak till australien och då kanske man inte alltid har tid/lust att själv ställa in allt utan man kanske bara vill ta en "turistbild"
Detta kan jag säkert klara mig bra utan, jag tror att man säkert lär sig att ställa in rätt ganska så fort och då klarar sig bra utan automatik, men tror ändå att det kunde vara skönt i början.
 
Hej igen.

Tänkte svara på din fråga om T90:n.

Men först. Klumpa inte ihop A1:an och T90:n. De har en hel del gemensamt, som att de är tillverkade av Canon, har röda siffror i sökaren och har samma objektivfattning. Förutom att de båda är svarta till färgen har de inte så mycket mer gemensamt. De är inte ens tillverkade under samma årtionde (78 och 86). Det är helt olika kameror, helt enkelt.

Nu till saken. Det är lite svårt att greppa vad du menar med halvautomatik. Jag antar att du menar slutar eller bländarautomatik, där man ställer antingen slutaren eller bländaren själv, och kameran väljer det andra.

Jo, den funktionen har både A1:an och T90:n. Praktiskt så länge man inte fotograferar "svåra" motiv.

Om slutar-/bländarautomatik är lika med halvautomatik, måste ju en funktion där kameran väljer både slutartid och bländare själv vara helautomatik, även kallat programautomatik. Det har T90:n, men inte A1:an. Både A1:an och T90:n har naturligtvis också möjligheter till helt manuella inställningar, vilket alla systemkameror BÖR ha. (Annars kan man lika gärna köpa en kompaktkamera.)

Alltså:
A1: Manuellt och två sorters "halvautomatik".
T90: Manuellt, halvautomatik och helautomatik.

Till sist. Det är läget för det som här kallas "halvautomatik" som man oftast använder.

/Jens
 
Senast ändrad:
Hejsan!

Även A1 har fullautomatik i läge P. T90 har utöver de funktioner som finns i A1 bl.a. spotmätning och inbyggd motor. /Göran
 
Riktigt. Jag förväxlade A1:an med AE-1:am, som senare kom i en version med P-läge (AE-1 Program).

Min A1:a har, precis som era, också ett P-läge. De övriga skillnaderna har vi dock dragit fram och tillbaka ett par varv redan i den här tråden.

/Jens
 
Jag använder sen 20 år Canons A1:a och den släpper jag aldrig i från mig. Den är stabil, är gedigen och mycket metall. Den sitter som gjuten i handen och kan hanteras utan att man behöver titta på den. När gluggen är på skruvad så sitter den fast. Inget som glappar det minsta. Visst den låter en del, men fungerar. Det är som en stridsvagn. Fullt jämförbar hållbarhetsmässigt med Canon F1.

Jag har även en AT1:a som jag trivs bra med. Jag började med Canons AE1:eek:r som var mycket bra´, men bytte senare till A1.

Vil du ha en gedigen ´kamera så välj en A1 , vill du ha mer plast i hande nså ta en T90.
 
Skillnaden mellan A1 och T90 har jag nog fått förklarat för mig nu, men jag undrar dock fortfarande vad spotmätning är, och när man använder det. Sedan sitter jag nu och funderar på den kameran som jag kunde få köpa av en släkting är det ngn som har testat den eller har hört något positivt/negativt om den. För det känns som om 3000:- är ett billigt pris men som sagt så vet jag inte riktigt.
 
monsfornander skrev:
Skillnaden mellan A1 och T90 har jag nog fått förklarat för mig nu, men jag undrar dock fortfarande vad spotmätning är


Spotmätning innebär att ljuset mäts i en liten del av sökaren t.ex. i den mittcirkel som finns på mattskivan. Därmed kan du mäta enskilda objekt i ditt motiv och bestämma exponeringen därefter. /Göran
 
ok, tack kan vara bra att veta innan man bestämmer sig. HAr varit bortrest ett ta goch har därför inte kunnat svara.

Men än en gång undrar jag om någon har någon erfarenhet, hört något om elelr vet någonting om den kameran som jag kunde för köpa för 3000 av en släkting (mer info ett par inlägg upp)
Är det en bra kamera, bra pris och ska jag köpa den elllr ej?

tack!
 
Precis som många övriga skrivit: de kameror du nämnt är alla gedigna och bra kameror. Priset är svårt att uttala sig om på rak arm, leta på ebay, blocket etc för att avgöra vad ett rimligt pris på respektive modell är.

Det jag egentligen vill säga är att jag personligen skulle ha valt ett system där jag har möjlighet att köpa _nya_ objektiv till. Det ger dig störst möjlighet att utöka din objektivsamling i framtiden.

På Canonsidan innebär detta att du (återigen i mitt personliga tycke) skall köpa en EOS-kamera. På Nikonsidan tror jag att åtminstone F601 är kompatibel med de senaste objektiven. Rätta mig om jag har fel. Övriga märken har jag ingen koll alls på.
 
Canon A-1 mycket bra

Kameran är mycket bra tycker jag och det har blivit många bra bilder med min. Men nu funderar jag på att sälja min A-1 med 5 objektiv och lite andra prylar. Anledningen är att jag har en EOS och inte använder A-1:an så mycket längre. Jag såg att du hade ett pris på 2500:-, är det bara för hus och ett objektiv låter det kanske lite dyrt. Jag har tänkt sälja det jag har för 3000:-
Intresserad hör av dig.
Sonny
 
tack, men jag är inte riktigt intresserad. Ska jag köpa en kamera så ska dan vara i mkt bra skick för då känns det bättre, även om ett par repor inte har ngn betydelse på själva funktionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.