Annons

ny kamera, canon A1?

Produkter
(logga in för att koppla)
ja.. mellanringar, till macrofotografering.. så du kan gå närmare med ditt macro än du skulle kunnat utan dem..
tycker sånt är rätt roligt..
 
ahaa.. tack. inte riktigt lätt alltid, men det hade självklart varit bra.

Med risk att bli idiotförklarad här =) så måste jag ändå fråga (man lär så länge man lever...). Mellanringar, hur fungerar de? OM man köper ett objektiv tex. har de då mellanringar eller ej, eller är det ngt som man köper seperat? Jag tänkte på när jag ska köpa objektiv när jag till sist har bestämt mig, om man då kan fråga om mellanringar elelr inte.

//måns
 
Mellanringar är separata och passar till alla objektiv. De gör samma sak som om du håller objektivet i handen en bit från kameran, fast du slipper hålla.
 
nej de e inte lätt o veta =)
har inte heller hållt på me foto så länge..
mellanringar e i princip ett rör som gör att sista linsen på objektivet kommer längre bort från filmen och då blir bilden på filmen större.. en nackdel med mellanringar är dock att det blir så inihelvete svårt att ställa skärpan rätt..
tror inte att det följer med mellanringar..
av min mor, som köpt kameran + alla objektiv till den, har jag fått intrycket att mellanringarna följde med till det jag har..
skadar ju aldrig att fråga den du ska köpa av..
 
Har du 5000 spänn? Då är ju saken biff! Du ska ha en T90 :). Nä, men skämt å sido, för 5000 spänn + ditt önskemål om blixt så är det T90 som gäller. Jag ska förklara.

1. Du får kamera (T-90) plus två-tre objektiv för de pengarna.

2. Du vill ha en blixt. Även om du inte har råd med en blixt just nu, så vill du ha blixt i framtiden. T90 är en HELT annan kamera än A1 när du skaffar en blixt. Med A1 måste du antingen förlita dig på blixtens egen mätning eller ställa manuellt för varje bild. TTL är mycket smidigare och då fr helt enkelt betydligt fler välexponerade bilder. Det finns inget tvång att använda TTL, men du kommer vara glad över att kameran stödjer det när du behöver det.

3. Du kommer vilja ha spotmätning. Det finns mycket få fotografer som aldrig behövt spotmätningen.

4. Du kommer vilja ha motorn. Inte alltid, men utan motor missar du några riktigt fina bilder. Din egen timing är nyckeln till alla bilder, men motorn kan fungera som hjälpmedel för att övervinna hidnret att du måste vänta någon sekund mellan bildern när motiven fullkomligt rusar förbi.

När det gäller objektiv tror jag att du ska börja med lite billigare objektiv som å andra sidan har brett användningsomrode. Själv har jag ett Tokina 28-70 mm och ett 70-210 mm. De klarar du dig långt med. Det första har också ett markoläge. Jag har en del fasta 28 mm, ett 50 mm makro som är väldigt fint och ett 100 mm som jag också gillar, men det är inte de objektiven som gör bilden. Du behöver flexibiliteten att både lära dig behärska vidvinkel och tele och kunna använda hela spektrat där emellan. Dryar/bättre/ljusstarkare objektiv är kul och kan förbättra dina bilder och ibland underlätta, men du tar inte automatiskt bra bilder bara för att du har dyra objektiv.

Vill du ha en blixt så är ju inte Canons 300TL ett dåligt val. Den borde inte vara så dyr. Annar stödjer Metz T90 med sina fiffiga SCA-adaptrar. Du ska ha SCA 311 (inte 310, även om den också fungerar, men inte med TTL). 311 fungerar både till A1, F1 New och T90, även om du bara får TTL på T90, men det förstår du nog vid det här laget efter mitt tjat.

Satsa på en kamera som håller länge. Ha kul och skaffa sedan tillbehören. T90 är Canons mest kompetenta och mest avancerade kamera i FD-familjen, som hade funktioner som inte återkom förrän i de mer avacerade EOS-kamerorna många år senare. Om priset inte skiljer överdrivet mycket bör du lägga vantarna på en T90. Det kommer du inte ångra!

Koilla in http://www.mir.com.my/rb/photography/photography.htm

Här hittar du massor av info om både A1 och T90, samt alla tänkbara objektiv.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
bara tänkte på det. var ine på kelkoo.com och tittade lite och hittade bla. detta

F5:"Bra paket med en trevlig lättanväd kamera, en bra optikuppsättning med Tamrons fina 28-80 och en Tamron 70-300mm optik samt praktisk väska.

I priset ingår dessutom ett filter så vår rekommendation är att kompleter med ett till så är utrustningen nästan komplett."

är inte det bättre än en gamal beg. för ungefär samma pris? för de gör väl inte sämra kameror nu?

det fanns jättemånga alternativ här, kanske är någon annan ännu bättre, detta var den första som jag hittade. http://se.kelkoo.com/b/a/c_124801_systemkameror.html

här var det som jag kollade, här kan man välja märke och modell, är det något som man kanske ska satsa på istället för en ganska gamal och begagnad kamera, vilken i så fall?

//måns
 
Hej igen Måns. Jobbigt det här med att köpa kamera va? :)

Svaret på frågan om nytt automatiskt är bättre än gammalt är absolut NEJ. Det finns ingen sådan automatisk alls.

Jag ska förklara:

Om vi jämför en begagnad systemkamera från Canon eller Nikon från 80-talet + två objektiv med t.ex en Nikon F55 (inte F5, den är skitfin!) eller en Canon EOS 300 kan man få betala ungefär det samma. T.ex. en A1 eller T90, eller liknande på Nikon-sidan, som jag dock inte själv använder.

Men då ska vi också komma ihåg att A1, F1 New och T90, var Canons flaggskepp när de kom. Det var svindyra proffskameror som kostade tiotusentals kronor, riktade till yrkesfolk. En F1 New kostar än i dag, 20 år efter lanseringen nästan dubbelt så mycket som en splitter ny Canon EOS 300.

Att jämföra äldre proffskameror med moderna konsumentkameror är alltså ganska svårt. Å ena sidan har tekniken gått framåt, priserna har sjunkit. Men därmed inte sagt att dagens konsumentkameror automatiskt är bättre än 80-talets proffskameror. Jag tycker inte att de är det, därför använder jag hellre Canons F1 New, deras A1 och deras T90.

De saknar å ena sidan autofokus. Men det klarar man sig bra utan. Utan autofokus vill jag t.o.m. påstå att man tvingar sig själv att bli en bättre fotograf. Men å andra sidan är kamerorna robustare, mer stryktåliga, alla har bajonettfattning av metall och inte av plast som Canon EOS 300 (den första, inte 300V). Min T90 klarar 4,5 bilder sekunden,F1:an likaså med motor, en splitter ny EOS 300 bara hälften. Naturligtvis finns det skärpdjupskontroll på kamerorna (dvs en knapp som gör att bländaröppningen visar samma storlek när du tittar genon sökaren som används när själva bilden tas, för att du därmed ska se hur djupt skärpan i bilden går). Det är inte standard på moderna konsumentkameror.

En del av de moderna konsumentkamerorna har dessutom undermåliga blixtfunktioner.

Det finns mängder av skillnader. Det är olika från modell till modell. Men det fungerar i korthet undefär så här. Nikon och Canon slåss om att göra fantastiska proffskameror. Och båda gör fantastiska proffskameror. Det är den marknaden som driver fram nya smarta tekniska lösningar, för yrkes/proffsfotograferna ställer mycket höga krav och nöjer sig bara med det bästa.

Efter hand blir den nya tekniken billigare och då hittar vi funktionerna även i konsumentkamerorna (motor, autofokus m.m.) Beroende på vilken prisnivå man lägger sig får man en mer eller mindre avskalad "proffskamera". En EOS 300 är en EOS 1 som genomgått det värsta sparpaketet, om man ska hårddra det lite. Dessa säljes riktade till vanliga konsumenter som har lägre krav än proffsen.

Ska man då välja en proffskamera från förr eller en ny konsumentkamera? Det får man själv bestämma. Jag litar på de grejer som inte genomgått några sparpaket. Andra tycker att de moderna kamerorna är mer prisvärda. Hur som helst, ingen har i det här forumet rekommenderat dig en dålig kamera. Vi har lite olika åsikter om vilken kamera som är den mest prisvärda och det är en låååång diskussion. :)

Nu blev det ännu svårare, väl?

En aspekt till är ju kostnaden för tillbehör så som optik m.m. Här kan man ju hitta en del riktigt fina objektiv till ganska låg kostnad om man håller sig till de manuella kamerorna. Men å andra sidan finns det (nästan) ingen nytillverkning av objektiv till de här kamerorna, även om begagnatmakrnaden är väldigt stor.

/Jens
 
DU sa innan att du hade 5000 + lite till.

Nu kan jag inte speciellt mycket om detta, men känns väll bättre att köpa en ny kamera om man har mycket pengar än att köp en beg.

jag tittade runt lite på priser o såg en en sak.

Du kan få en ny Nikon F65 eller F75 under 4tusen
med ett 20-80mm objektiv samt att F65 har blixt inbyggt. då har du minst 1000 kr över + lite till.

Dess kameror e ju helt nya o vad jag vet har dom fått bra kritik,

jo e det nån som vet hur jg får bort dam från spegel i min kamera? en Nikon F-301.
jg har ingen lust att sabba spegeln . kan man ta med papper eller nån duk ?
mvh robert
 
Senast ändrad:
Javisst ja, blixt är ibland inbyggt i konsumentkamerorna nu förtiden. Lägg märke till att Canon och Nikon inte bryr sig om att bygga in någon blixt i sina mer avancerade kameror.

Det beror helt enkelt på att den inbuggda blixten ALDRIG skulle komma till användning av de som normalt använder deras mer avancerade kameror. Den håller inte måttet helt enkelt.

Min uppfattning är den inte håller måttet för vanliga amatörer heller, för även vi vill ha bra bilder. Det får man tyvärr inte med hjälp av de inbyggda blixtarna. De är för små och för klena. Dessutom sitter de för nära objektivet, vilket ger röda ögon och slutligen går de inte att rikta annat än framåt, vilket gör att man GARANTERAT får ett hårt och otrevligt ljus så fort man använder blixten annat är en solig sommardag för att lätta upp skuggor när man fotar i motljus. Då kan den blixten möjligtvis duga.

Alltså: Vill man någon gång ha blixt till sin kamera så kan man redan från början strunta i att köpa en kamera med inbyggd blixt, den är ändå värdelös. Naturligtvis kan även de kamerorna utrustas med en tillbehörsblixt, så kameran är ju inte oduglig, men det känns ju aldrig kul att betala för en funktion som man ändå inte kommer att använda. Då vill man ju hellre ha snabbare motor eller vad som helst.

/Jens
 
ny eller gammal ?

Ja om du har 5000- att lägga på en kamera , då kan man få riktigt fina grejor .
Jag vet inte , men jag får uppfattningen att du inte fotat så mycket .
Att börja med en manuell kamera har sina fördelar.
MEN , många har tappat sugen & lagt kameran i byrålådan . Rätt så bortkastade pengar .
Dom tidiga autofocuskamerna är väldigt gedigna (tex canon eos 650 ) & ger en möjlighet att fota med fullautomatik ,dvs att man siktar & trycker av.
Dock finns det helt manuella möjligheter .
Autofocusen går naturligvis även koppla ur ,så man kan ställa skärpan manuellt.

I princip allt på en t-90 hittar du på en eos 650.
Det fina i kråksången är priset, du hittar ett fint ex med lämpligt standardobjektiv mellan 1200-2000 kr .
Jag har handlat på tradera.com rätt så flitigt och det har alldrig varit några problem.
Så ha inte för bråttom ,.
Mvh PATRIK
 
Senast ändrad:
Måns, Köpte min Canon A1 i början på 80-talet, en mycket bra kamera som jag fortfarande sliter på. Har även en AT1 som är helt manuel, bra om man verkligen vill lära sig fotografera från grunden, en begagnad AT1 brukar kosta ca. 800:-. Köper du sedan bra optik för resten av pengarna kan du byta kamerahus senare. Jag kan rekommendera eBay i Tyskland, stort utbud och bra priser. Jag kompletterade min utrustning med en T90 under våren. Ville ha spotmätning och en snabb motor. För totalt 3 300:- fick jag en T90 i nyskick plus blixt, ljusmätare, Canon FD 50/1.4, Kiron 28/2.0 samt en zoom Kiron 70-210. Allt kom i en fin fotoväska. /Göran
 
hejsn, jo jag är ganska så grön på områdeet, men är ändå intresserad av en manuell kamera, annras så känns det inte så lönt att lägga ut en massa pengar om det ändå bara är sikta och trycka. =) men både och är kanske inte helt fel.

Meningen är att det ska bli en studentpressent på området av mamma och pappa (+lite snäölla släktingar kanske) och sedan får jag lägga till resten själv.

Jag ska till australioen till hösten, och kom på att man kanske ska vänta med att köpa en fin kamera tills man kommer ner där eller tills man kommer hem, vet ni var det är billigast? sverige elelr australien?

Kanske är dumt att köpa en stor och fin kamera som man sedan ska släpa runt med i australien, för tanken är att jag ska leva backpackerliv, och då kanske man ska satsa på ngn liten automatisk kamera där nere.

Läste också ett medelande lite högre upp här i tråden "Om vi jämför en begagnad systemkamera från Canon eller Nikon från 80-talet + två objektiv med t.ex en Nikon F55 (inte F5, den är skitfin!) eller en Canon EOS 300 kan man få betala ungefär det samma. " var inne och kollade här http://se.kelkoo.com/b/a/sbs/se/photo/title/F5/brand/Nikon/124801.html
och där kan man hitta en hel del olika erbjudande på just en F5 relativt billigt, det kanske skulel vara ngt. Annars så ska jag ta mig en titt på den tyska marknaden osm jag fick ett tips om, kan kanske vara ett bra alt.
 
Det viktigaste är att du skaffar dig en kamera med manuella möjligheter, sedan kan den ha läge för helautomatik också, ddet gör inget. Helautomatiskt läge är till för 1. folk som inte vill/orkar/hinner lära sig hur fotografi fungerar utan nöjer sig med att trycka av, eller 2. om man är på fest och vill ha hyffsade bilder trots att man inte hittar så mycket mer än avtryckaren i mörkret... :)

När det gäller om du ska köpa din kamera i Sverige eller Australien tycker jag ändå att du bör skaffa den i Sverige, gärna så fort som möjligt. Du ska naturligtis ta med dig din kamera i till Australien. Jag åkte till Chile i tre veckor utan kamera, för det var innan mitt fotointresse startade. Gissa om jag ångrar det idag?

Köp din kamera nu, lär dig allt du kan. Och använd dina kunskaper i Australien. Köper du kameran "down under" kommer du definitivt ångra att du snålade och inte han öva innan du åkte.

Jag tycker inte det gör något att du ska luffa runt. Kemeror är till för att användas. Ibland får man ta en smäll på kameran för att få de där bilderna som man gläds åt hela livet. Kameran kan du tejpa tills du har råd att köpa en ny. Även om vi älskar våra kameror såär de bara döda ting som kan ersättas. Jag undrar hur mycket kamerautrustning Mattias Klum har förbrukat under sina år... :)

Ska man vara på den säkra sidan ska man ta med sig ett extra hus ifall det första strejkar. Kan ju vara svårt att hitta en bra kamerasevice mitt ute på den australiska landsbygden. Ta med dig en extra pocketkamera i alla fall, om du inte har ett extra kamerahus, det är bättre än inget.

Ta också med dig MYCKET film, om du inte i förväg kan försäkra dig om att du kan köpa bra och billigare film direkt när du kommer till Australien. I så fall räcker det ju med en eller två "res-rullar". Skaffa dig en film- och framkallningsbudget som du tycker är lagom. Fixa sedan lika mycket pengar så att du fördubblar den budgeten.

Slösa rejält med filmen. Ställ in dig på att en hel del av bilderna blir skräp. Sortera ut de lyckade bilderna när du kommer hem. Kasta resten.

Skaffa dig också ett polarisationsfilter till din kamera. Det ger klarare och kraftigare färger och filtrerar bort reflexer. Det kommer du garanterat ha glädje av i Australien.

/Jens
 
Det viktigaste är att du skaffar dig en kamera med manuella möjligheter, sedan kan den ha läge för helautomatik också, ddet gör inget. Helautomatiskt läge är till för 1. folk som inte vill/orkar/hinner lära sig hur fotografi fungerar utan nöjer sig med att trycka av, eller 2. om man är på fest och vill ha hyffsade bilder trots att man inte hittar så mycket mer än avtryckaren i mörkret... :)

När det gäller om du ska köpa din kamera i Sverige eller Australien tycker jag ändå att du bör skaffa den i Sverige, gärna så fort som möjligt. Du ska naturligtis ta med dig din kamera i till Australien. Jag åkte till Chile i tre veckor utan kamera, för det var innan mitt fotointresse startade. Gissa om jag ångrar det idag?

Köp din kamera nu, lär dig allt du kan. Och använd dina kunskaper i Australien. Köper du kameran "down under" kommer du definitivt ångra att du snålade och inte han öva innan du åkte.

Jag tycker inte det gör något att du ska luffa runt. Kemeror är till för att användas. Ibland får man ta en smäll på kameran för att få de där bilderna som man gläds åt hela livet. Kameran kan du tejpa tills du har råd att köpa en ny. Även om vi älskar våra kameror såär de bara döda ting som kan ersättas. Jag undrar hur mycket kamerautrustning Mattias Klum har förbrukat under sina år... :)

Ska man vara på den säkra sidan ska man ta med sig ett extra hus ifall det första strejkar. Kan ju vara svårt att hitta en bra kamerasevice mitt ute på den australiska landsbygden. Ta med dig en extra pocketkamera i alla fall, om du inte har ett extra kamerahus, det är bättre än inget.

Ta också med dig MYCKET film, om du inte i förväg kan försäkra dig om att du kan köpa bra och billigare film direkt när du kommer till Australien. I så fall räcker det ju med en eller två "res-rullar". Skaffa dig en film- och framkallningsbudget som du tycker är lagom. Fixa sedan lika mycket pengar så att du fördubblar den budgeten.

Slösa rejält med filmen. Ställ in dig på att en hel del av bilderna blir skräp. Sortera ut de lyckade bilderna när du kommer hem. Kasta resten.

Skaffa dig också ett polarisationsfilter till din kamera. Det ger klarare och kraftigare färger och filtrerar bort reflexer. Det kommer du garanterat ha glädje av i Australien.

/Jens
 
låter mycket vettigt, nackdelen med att ha en "fin" kamera med sig är vikten, kanske blir 1-2 kilo extra bara för kamera delen.

Men egentligen så ska jag bara bestämma mig för vilken kamera som skulle passa mig bäst, har fått många goda råd, och alla pekar åt olika håll =) Så än har jag inte lyckats att bestämma mig, det verkar inte finnas en kamera som är bättre än den andra, inte för de pengarna som jag har iaf.
 
Tänk inte så mycket på vikten. Jag har en Canon F1 New med tillbehörsmotor. Allt i metall och 12 (!) AA-batterier i motorn. Väger flera kilo, men å andra sidan är det den stadigaste kameran jag har. Jag har ganska stora händer och storleken på kameran är ganska viktig för att ta bilder fria från skakningsoskärpa. T90:n har en del sagt vara tung, vilket jag inte tycker den är, men å andra sidan är dess form och storlek perfekt för att få ett bra och stadigt grepp.

Det finns inget egenvärde i att kameran är lätt. Oftast är den också mer omtålig och plastig ju lättare den är. Så är det inte 5-6 kilo det handlar om tycker jag inte att du ska bry dig om vikten alls.

/Jens
 
A1 väger ca 0.6 kg och T90 ca 0.9 kg. Då har T90 inbyggd motor. En separat motor till A1 gör att vikten på denna kombination blir ca 1-1.2 kg beroende på batteripack. /Göran
 
sådär då var studenten avklarad och lite penagr har man fått. Jag har nu ungefär 4500:- att röra mig med och här fortfarande inte bestämt mig. Däremot har det dykt upp ngt nytt nämligen en Nikon6006 (F601) med 2 objektiv 35-70 och 70-210 båda nikon + en lös blixt + "försättslinser" detta för 3000:- (beg. av vän)

sedan har jag hittat flera erbjudanden i tidningar och annat t.ex. cannon EOS300 med sigma 28-80 och sigma 100-300 för 4495:- eller Minolta Dynax 4 med samma objerktiv som förra för 3495:-

Är några av dessa kamerorna kanske bättre att satsa på än en A1 eller T90? för de ligger i samma prisklass så det är bara för mig att välja det som skulle passa mig bäst, den kameran som ger mig mest för pengarna.

tack.
//måns
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.