Annons

ny kamera, canon A1?

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Aktiv medlem
hejsan, är lite sugen på att köpa en canon A1, men vet inte riktigt om det är en bra kamera. Den har ändå ganska så många år på nacken.

Om jag nu ska köpa en så har jag hittat en beg. för 2500:- i en fotoaffär, är detta en bra deal, och vad kan man då kräva att det ska vara med?



Så det som jag undrar är om det är en bra kamera för en nybörjare (har fotat lite, men kan inte kalla mig för "fotograf" =) ) om 2500:- är ett bra pris, och vad man kan förvänta sig att få med (fler änb ett objektiv/vad för objektiv?) mm.

tacksam för alla hjälp, ska iaf lägga undan den sålänge. så får jag se vad ni tycker. Har även sett endel recensioner här på fotosidan.se och där verkar den ha fått väldigt bra kritik.

//Måns Fornander
___________________
042-331626
0730 603361
 
A1:an är en mycket bra kamera, jag har en själv och trivs mycket bra med den. Jag använder den mer än min eos 30.. Du får en kamera med både tids och bländar automatik. Dom står ju ganska högt i pris, 2500 är väl ett normal pris för en kamera i bra skick hos en fotohandlare. Annars brukar dom gå att hitta på privata annonser billigare. Då kan du nog få med en 50 mm 1,8 för samma pris.

/mats
 
Canon A-1 är en bra kamera jag kan rekomendera. Har själv tre stycken hus. Ett är egentligen min fars, den andra köpta jag via tradera tillsammans med två sjysta fasta objektiv (ett Kiron 70-210mm f/4 och ett Canon FDn 50 f/1.8) för 2100:-. Det andra huset visade sig emellertid vara glappt men går att använda med lite trixande. Det tredje huset gav jag 900:- via tradera och det fungerar kanon och var i mycket bra skick.

Vill med detta illustrera att det går att få bra mycket billigare via auktionsiter men det är behäftigat med vissa risker. Jag har dock köpt rätt mycket via auktionsiter på nätet och fotoentusiaster verkar faktiskt vara ärliga och bra att ha att göra med.

Som du säger en kamera tillvärkad 1978 kan faktiskt ha hunnit vara med om rätt mycket men den känns verkligen gedigen och tål säkerligen betydligt mer än moderna plastiga grejer.

Precis som mats säger så är 2500 rimligt för ett köp i butik beroende på skick förståss.
 
Hej
Jag är inne på min andra Canon A1. 2500 får anses normalt för ett hus i fint skick. Kameran tillverkades mellan ca 1978 - 83 om jag minns rätt. Kolla att batterifacket är fritt från oxid. Prova att knäppa av några ggr och lyssna på ljudet. Skriker det i spegelbromsen är service förestående. Försök få tag i en bruksanvisning, det finns vissa saker som inte är så lätta att förstå utan den.
Kameran är totalt batteriberoende. Canons FD/FDn objektiv passar. Det finns gott om sådana. En höjdare är 50 mm macro 3,5 men priset är därefter. Det finns inga autofokusobjektiv.
Kolla på Canon A1 mfl kameror här: http://www.mir.com.my/rb/photography/photography.htm
Sten
 
Hej!

Jag vill inte på någit sätt prata ned A1:an. Det är en bra kamera. Men! Om du ska ge 2500 för A1:an undrar jag om det inte är bättre att lägga till 500 spänn och köpa en T90 istället.

T90 har allt som A1:an har, plus mycket mer. Vad sägs om inbyggs motor (4,5 exponeringar/sekunden), utsnittsmätning, centrumvägd och spotmätning. Slutar och bländarautomatik. Samttre varianter av programautomatik, även om jag själv aldrig använder programautomatiken. Vidare har den TTL-bilxtsync. T90 var Canons första Camera som stödde TTL. Den har synctider från B till 1/250 (A1 stödjer bara 1/60.

Vidare ligger T90s slutartid på på maximalt 1/4000 sec, medan A1:an inte går längre än 1/1000.

Jag började mad att jag stal/lånade min farsas F1 New som också är en fantastisk kamera. Sedan lade jag beslag på hans A1 som jag också uppskattade. Sedan vad jag fast i Canons FD-system. I vintras köpte jag min T90 som hade alla de funktioner (speciellt på blixtsidan) som jag trånat efter länge.

Slutsats: A1:an är en bra kamera för ett bra pris. T90:n är än ännu bättre kamera för nästan ett ännu bättre pris. Så tycker jag i alla fall.

/Jens
 
En bra källa för Canons kamror är deras virtuella museum, http://www.canon.com/camera-museum/index.html.

Där finns följande beskrivning av kameran. Finns också spec.

"Marketed April 1978
Original Price 114,000 yen (w/FD 50mm f/1.4SSC),
83,000 (body)
The A-1 was the top-of-the-line A-series camera. (The AE-1 was the first in this series.) It was a sophisticated electronic camera with all-digital control.
Besides the shutter speed-priority AE and aperture-priority AE modes, it featured the first fully automatic program AE mode, preset aperture-priority AE, and Speedlite AE mode.
The viewfinder information was also easy to read with a 7-segment red LED readout. The control settings were displayed at the same time which made it very useful.
Besides Power Winder A, developed at the same time as the AE-1, accessories for the A-1 included the compact Motor Drive MA which attained a maximum shooting speed of 5 fps. This Motor Drive had a convenient vertical-grip shutter button. Also, there was the Speedlite 199A which had bounce flash capability.The A-1's body had a fine black finish."
 
är det fler som håller med om att jag kanske ska lägga ut lite mer pengar, och då istället kunna köpa en T90 istället?

såg att det var ganska så många objektiv till den på länken osm jag fick här ovan... behöver man så många? vilka är de viktigaste/vanligaste annars?

Förstår inte riktigt alla termer än, men räknar med att det är bra, och kameran ser iaf. betydligt modernare ut än A1, även om det egentligen inte spelar så stor roll.

//måns
 
T90 ?

A-1 är en jättefin kamera, T-90 den med. Om du skall få någon nytta för blixtfunktionerna i T-90 behöver du ju skaffa en blixt också. Och vad jag vet så är det bara Canons 300TL, som stödjer alla T-90:ans funktioner. Och en sådan blixt ligger mellan 1.000 och 1.500:-

Det som talar emot T-90:an är att den väger så mycket, 8 Hg. Med ett 50mm blir det dryga kilot! Det är en rejäl klump att släpa på. Och en annan sak, den väsnas en hel del.

Min A-1:a sålde jag för att köpa T-90 (jag saknar den fortfarande), men min AE-1 har jag kvar, och den är i samma storlek som A-1:an. Båda ligger i fotoväskan. Men om jag bara tar med mig enb kamera med objektiv, så blir det utan tvekan AE-1:an, ör att den SÅ mycket smidigare.

Mitt råd är att du köper A-1:an, och när du känner att du vuxit ur den, skffar en T-90.
 
vad är AE-1 för kamera då? om den är så mkt smidigare...är det något som man ska satsa på? annrs så verkar det som om A1 är det som det lutar mot, även om den är lite äldre men det gör inte så mycket. Jobbigt med för tunga kameror.

så egentligen ska jag bara bestämma mig =) A1 eller T-90? eller ska man kanske satsa på en AE1, vad nu det var för kamera?
 
Det var bara en jämförelse i storlek. i och med att AE-1 och A-1 är i princip samma skal.

AE-1 är enklare funktionsmässigt än A-1.
 
så då anser du också att jag bör köpa en A1 eller? har riktigt svårt för att bestämma mig...ahhaaa

det är mycket pengar för an fattig student, och man vll gärna köpa "rätt" direkt. men om jag förstår de flesta rätt så bör jag köpa en A1, eller?

OM jag nu bestämmer mig för det, vilka objektiv bör man ha, vilka ör vanligast. Det jag först och främst hade tänkt att fota är nog lite "vanliga" bilder, om man är ngn stans och bra vill knäppa av ett kort. Och sedan en hel del naturbilder.
 
Nja, jag tycke rinte det finns något RIKTIGT bra argument för att köpa en A1 istället för en T90. Vad jag vet finns det inget som A1:an kan, men som inte finns hon T90. Och ganska snart längtar man efter fler funktoner, som t.ex. sportmätning och TTL. Eller motor.

Personligen tycke rjag inte att en T90 är speciellt tung, men det är ju en fråga om tycke och smak.

När det gäller blixtar så är det sant att det är Canons 300TL som stödjer ALLA T90:ns funtioner, men därmed inte sagt att andra blixtar inte fungerar. Min Metz 54 MZ 3, fungerar väldigt bra med en SCA 311 adapter ihop med en T90.
Och även om en sådan blixt kostar drygt 4000 spänn så finns det all anledning att använda en T90 även om man aldrig tar en enda blixtbild.

Men, som sagt, A1 är OCKSÅ en bra kamera. T90 bätte och mer prisvärd. Jag köpte min på Foto & Elektronik i Malmö för 2995 spänn, B-skick.
 
Jag råder dig att köpa A1:an.

här finns en på blocket för 1.500:-

Som någon har skrivit tidigare, kan spegelbromsen ibland börja tuta när hydraliken torkar ut efter många år. Detta är dock inga problem om du kan leva med ljudet. Det påverkar altså inte kamerans funktion. I alla fall enligt vad jag läste mig till på nätet innan jag köpte min A-1:a. Den skrek och det var aldrig några problem med den.

här kan du läsa vad andra användare tycker om A-1:an

Och så var det det där med objektiv...
Det beror ju lite på vad du vill lägga ut. Jag föredrar fasta bränvidder. lite bökigare i och med att jag får ta av och sätta på objektiv stupp i ett. Men det "tjänar jag in" på ljusstyrkan. En Zoom är nästan alltid ljussvagare än ett objektiv med fast bränvidd.

När jag sålde min A-1:a, sålde jag den tillsammans med ett normalobjektiv (50mm f 1.8) och en zoom (35-70mm f.4). Och det täcker ju in rätt bra om man skall ta lite "blandat". zoomen så länge ljuset räcker till, sedan får man sätta på normalen.

Dessa objektiv brukar finnas till en billig peng. jag sålde mina för 500:- st., men det var ett rabbaterat kompispris.

En sak till. Det är bättre att satsa pengarna på bra objektiv framför bra kamerahus. Optiken spelar en avgörande roll för hur bilderna blir.
 
Senast ändrad:
jag skulle gissa på att jag har max(!) 5000 att spendera på en kamera(studentpengar + lite själv), så då rekomenderar ni en A1, de flesta av er iaf, om jag har fattat det rätt?

Om jag då till sist bestämmer mig för att köpa en A1, så måste jag har ett par objektiv också...men vilka är det som är "måste" objektiv?

och sedan kanske en blixt kan vara på sin plats också, men vilken
 
Måsteobjektivet är en 1.8-normal, altså 50mm f1.8. Det kan du få för ca: 600 spänn.
Canon har även en väldigt fin 35-105 zoom med ljusstyrka 1:3.5 och macroläge. Skulle tippa på att den hamnar på 1.500->2.000:- Det är fömodligen det objektivet som killen på blocket säljer tillsammans med A-1:an.

i blixtväg tror jag det är Canons Speelite 155, 177 som gäller ev. även 133 och 199. Det går säker bra med blixt från någon annan tillverkare, men det har jag ingen erfarenhet av.
 
en klassisk kombination är 50mm/1.8, 85mm/1.8 och 28mm/2.8.

Ett alternativ till 85mm är 135mm/2.8
 
macro + mellanringar =) tycker jag är ett måste.. har jag bara me mig ett objektiv blir det oftast mitt 90mm macro..
vidvinkel, 50mm och ett tele på 300+ mm tycker jag känns bra o ha..
 
det var iofs väldigt billigt men vad är det för mek med ljusmätaren? är det ngt som går att fixa relativt lätt, annars så är jag nog intresserad av att lägga ut lite mer pengar och få en fullt fungerande kamera.

Jag ska kanske kolla in annonsen på blocket lite till... men ett måste obj. är alltså 50mm, och sedan gärna ett par till. Då kanske jag kommer upp i den summan 5000:- som jag hade räknat att lägga ned på min nya utrustning för tillfället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.