Annons

Ny K10D firmware v1.11

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är tråkigt att människan som har gjort den sidan inte har full koll, det står "download of Microsoft Mac OS version"...

Det tycker jag är humor. :)

Hälsar
R
 
Har väntat på en ny uppgrade men jag är förvånad att den kommer redan och att den innehåller så lite. Otroligt irriterande att jag inte kan få en AF knapp på batterigreppet.
 
Kan det var för att dessa saker också kommer finnas med i uppdatingen av Samsungs kamera som Pentax valt att släppa en så liten uppgradering?
 
Den här firmware uppdateringen fixar mjukvarubuggar i den förra uppdateringen, så detta är egentligen ingen "ny" uppdatering - utan denna v1.11 är som v1.1 skulle ha varit från början.

Hälsar
R
 
Men grundar sig inte Samsungs mjukvara på den som utvecklas av Pentax?

För det låter ju vansinning om Samsung utvecklar mjukvara helt från grunden och helt på egen hand. De använder olika GUI, men den bakomliggande mjukvara borde ju till största delen vara gemensam.
 
Givetvis har Pentax och Samsung viss kommunikation när det gäller firmwares, men Samsung släpper ej firmwares som Pentax släpper dem. Officiellt finns ingen ny firmware för Samsung GX-10, utan den ligger funktionsmässigt fortfarande som firmware v1.0 till Pentax K10D. Jag har hört massa rykten om ny firmware, men inget som verkligen har hänt än. Jag har även hört rykten om ny firmware till Samsung GX-1S (Pentax *ist DS2) som adderar SDHC kompatibilitet, det sägs att användare av kameran i Holland har fått ett brev från distributören där nere om att de ska ta kameran till affären där de köpte den och få uppdateringen installerad. Någon liknande uppdatering av firmware till GX-1L har jag inte hört något rykte om alls, fast Pentax har en uppdatering till motsvarande *ist DL2 som tar SDHC.

Så vad vi kan se av det här är att Pentax släpper firmwares och Samsung hitills verkar strunta i det ganska totalt. Att Pentax på något sätt därför skulle planera sina släpp av firmwares efter Samsung, som du antyder, ser jag därför som högst otroligt eftersom Samsung inte verkar släppa några firmwares alls... Visst, det finns några rykten från Holland om GX-1S och det är också det enda jag har hört i frågan. Oerhört svagt enligt min mening.

Hälsar
R
 
Pentax kanske hittat nån fet bugg som rättas med denna release utan att det framgår i releaseinfon :)
 
Det verkar ha varit disabling av debug mode (eller säkerligen sättet man hittade dit) som var det odokumenterade innehållet i v1.11.
 
1.11 innehåller alla tidigare uppdateringar.
Egentligen är det ingen uppdatering, i betydelsen att du lägger till funktioner till en existerande firmware, en påbyggnad till något som redan finns.

När du uppdaterar firmware, så *ersätter* du den gamla firmwaren med den nya. Det är alltså en komplett firmware du kör in i kameran och ej någon liten patch. Så det är en ny version av firmware, komplett, laddad och klar. Finns därför ingen anledning att köra in tidigare firmwares. Du får allt komplett med en gång.

Hälsar
R
 
Ingen som reagerat på att dom har bytt filnamn med den nya firmwaren, istället för IMGP1515.JPG är det nu _IGP1515.JPG.
 
Det beror garanterat på att Christer och Daniel kör Adobe RGB men Ulf sRGB.

Det är någon standard för lagring av bilder i kameror som föreskriver att det skall vara så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.