ANNONS
Annons

Ny K10D firmware v1.11

Produkter
(logga in för att koppla)
Aha då e jag med. Det stämmer, jag ändrade till Adobe RGB samtidigt som jag updaterade firmwaren :)
 
Vilken version har min kamera?

Min K10D kom i fredags. Hur tar jag reda på vilken firmware som är installerad?
 
Re: Vilken version har min kamera?

Måns H skrev:
Min K10D kom i fredags. Hur tar jag reda på vilken firmware som är installerad?

Det står väl i exif-infon?

Eller så gör man power on samtidigt som meny-knappen är intryckt, om jag nu inte minns fw-upgrade proceduren helt fel.
 
1.10

Hej Ambjörn!

Version 1.10. Kameran levererad i fredags från Cyberphoto. Möjligen har den legat nån vecka på en hylla där i väntan på en fisheyezoom som änny dröjer.

Är det idé att uppgradera till 1.11? Jag väntade med att beställa för att få ett ex där dom fixat det värsta, hämtar inte så gärna hem firmware på webben om man klarar sig utan.
 
v1.11 är i princip samma som 1.1, med den skillnaden att 1.11 är en avbuggad, lusfri, 1.1. Vi kan säga att 1.1 är en beta och 1.11 är delta versionen. :) Det är främst den inbyggda blixtens funktionalitet vid sync på 2:a ridån som nu äntligen fungerar.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
v1.11 är i princip samma som 1.1, med den skillnaden att 1.11 är en avbuggad, lusfri, 1.1. Vi kan säga att 1.1 är en beta och 1.11 är delta versionen. :) Det är främst den inbyggda blixtens funktionalitet vid sync på 2:a ridån som nu äntligen fungerar.

Hälsar
R

Plus att man inte kommer åt servicemenyen i v1.11 :)
 
Man kommer visst åt servicemenyn i v1.11, men på ett annat sätt än i v1.1 och det sättet har ingen utanför Pentax serviceställen kommit på än. Det tog trots allt flera veckor för kluriga att komma på hur man nådde servicemenyn tidigare.

Hälsar
R
 
Kom dock ihåg att Pentax vanligtvis fixar fler buggar inofficiellt än vad de talar om officiellt, eftersom v1.1 är buggare än 1.11, alltså innehåller fler fel i mjukvaran, så rekommenderar jag ändå 1.11. Den ger ingen ny funktionalitet, men den gör att det som finns fungerar som det är tänkt. 1.11 är vad 1.1 egentligen skulle varit från början, men 1.1:an släpptes ut för tidigt så Pentax var därför snabba med att göra 1.11:an som rättar de fel som introducerades med 1.1.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Kom dock ihåg att Pentax vanligtvis fixar fler buggar inofficiellt än vad de talar om officiellt, eftersom v1.1 är buggare än 1.11, alltså innehåller fler fel i mjukvaran, så rekommenderar jag ändå 1.11. Den ger ingen ny funktionalitet, men den gör att det som finns fungerar som det är tänkt. 1.11 är vad 1.1 egentligen skulle varit från början, men 1.1:an släpptes ut för tidigt så Pentax var därför snabba med att göra 1.11:an som rättar de fel som introducerades med 1.1.

Hälsar
R

Vilka är buggarna som v1.11 rättar?
 
De officiella buggfixen är:
" 1. Correspond to development in the RAW data camera when multiple exposing.
2. When built-in flash is used the luminescence control by the trailing-shutter-curtain sync was corrected.
"
Officiellt så finns det ingen lista på de inoficiella buggfixarna, men varje firmware innebär - eller ska innebära (vilket misslyckades med v1.10) - en optimering av tidigare funktioner. Pentax har dock valt att lägga locket på i andra fall än de rent uppenbara som man ändå upptäcker som vanlig användare i dagligt bruk, utan att det behövs specifik testning av användaren för att undersöka och säkerställa funktionaliteten.

Exempelvis så rättade v1.1 till det som i dagligt tal kallas för "bandning", det finns flera rapporter från användare som säger att fenomenet har minskat efter uppdateringen. Dock, detta fenomen var inkonsistent redan från början vilket gjorde att det ej påverkade kamerornas användning i vardagliga situationer, utan det var endast under speciella förutsättningar som fenomenet inträffade. På grund av fenomenets specifika art valde Pentax att ej offentliggjöra just den buggfixen. Sedan finns det rapporter om en utsträckt vitbalans i det varma området, något som ej har bekräftats officiellt av Pentax.

Detta är ingen ny policy, så har det varit ända sedan Pentax uppdaterade firmwaren till *ist D första gången. Och mig veterligen så beter sig de andra tillverkarna precis likadant i den här frågan, dvs att de gör lite mer än de säger officiellt.

Vi kan se att detta följer Pentax tradition av odokumenterad funktionalitet, som var riktigt underhållande när det gällde autofokuskamerorna för film. Så fort Pentax släppte en ny kamera så sökte användarna överträffa varandra i att hitta de saker som ej stod i handboken. Internet kryllade av massa tips.

En klassiker är ju att Pentax introducerade exponeringskompensation för blixten i MZ-5:an, utan att tala om det för någon. Användarna upptäckte det av ren slump. (med kameran ställd i manuellt läge så påverkar exponeringskompensationen blixtljuset).

Så det kändes ju lite märkligt när AF360FGZ kom med inbyggd exponeringskompensation, för husen hade ju den funktionen redan! (ja, även MZ-S:an).
Bara det att det ej stod i handboken...

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
De officiella buggfixen är:
" 1. Correspond to development in the RAW data camera when multiple exposing.

Den här meningen är helt obegriplig för min stackars hjärna :)

Men hursomhelst, jag tyckte logiken för detta FW-släpp gick upp för mig först när nån sa att att ingången till servicemenyen gjorts om, Pentax var nog inte så nöjda att det spreds på Internet.

Men det är klart, det är säkert rätt att man får några odokumenterade bug-fixar på köpet om man stegar upp till v1.11.
 
Den största anledningen var att få den inbyggda blixten att fungera med sync på andraridån. Den funktionen introducerades med 1.1, utan att funka. Rätt pinsamt. Och eftersom de ändå var tvugna att fixa den biten, så fixade de lite andra småsaker runtomkring. 1.10 släpptes helt klart för tidigt, den var inte färdig.

Hälsar
R
 
Varför bara på engelska!?

Jag vill också uppdatera min K10D men min engelska räcker tyvärr inte till för att vara säker på att jag gör rätt. Varför i herrans namn kan de inte göra svenska instruktioner när den länkas till den svenska hemsidan??? Är det bara jag som ser detta som ett problem...

Lena
 
1. Tanka ner den fil som korresponderar mot det operativsystem som du använder (Windows eller Mac, om du kör Mac måste du ha Stuffit Expander för att kunna öppna filen).
2. Dubbelklicka på filen och den öppnar sig automatiskt (kör du Mac så kan det hända att filen öppnar sig själv automatiskt, det beror på inställningen i din valda webbläsare)
3. I det fönster som öppnar sig finns nu en fil som slutar på .bin - den ska du lägga på ett minneskort, direkt i roten (alltså ej i någon mapp).
4. Minneskortet stoppar du in i kameran.
5. Håll nere Menu knappen och vrid kamerans strömbrytare till ON, samtidigt som Menu knappen hålls nere.
6. Kameran kommer automatiskt att känna av att .bin filen finns på kortet och kommer att fråga dig om du vill installera den, du ska välja att låta filen bli installerad - "Yes".
7. Kameran kommer nu gå igenom två faser - phase 1 och phase 2. När det står "complete" på kamerans skärm så är uppdateringen klar. Lampan för minneskortet kommer att blinka, men det är fullt normalt.
8. Du kan nu radera .bin filen från minneskortet.

Eftersom detta tar några minuter att genomföra är det bra om kameran har bra batterier, så de inte tar slut under uppdateringen...

Hälsar
R
 
Jag tror Pentax mycket väl kunde ha ordnat det, men jag tror att de ej har förstått behovet av en översättning. Mjukvaran som kommer med kameran är ej heller översatt och många mjukvaror inom området digital bildbearbetning är på engelska. Photoshop Elements 4 till Mac finns ej i svensk version, exempelvis. Varken LightZone eller Bibbles råformatsomvandlare finns på svenska. Listan kan göras lång... Inom data verkar det finnas en tanke om att om man kan datorer, så kan man också engelska.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.