Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny information om 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Lindberg

Aktiv medlem
Hej
Någon som blivit mer uppdaterad om när canon eos 40D kommer.Nu har ju PMA mässan varit och där verkar ju ingenting ha avslöjats.

Bästa hälsningar
Magnus

Undra om det finns/har funnits någon så efterfrågad kamera som 40D :)
Väntar själv på den ;)

Som 30d ägare får man lite ont i magen,
tills man frågar sig: Hur mycket bättre blir
bilderna från 40d jämfört med 30d.

Jag tror det blir väldigt svårt för Canon att positionera en kamera som är mer än en marginellt justerad 30D (AF, bildprocessor, antidamm, väderförsegling) om de inte har en ny typ av 1,6x-sensor i rockärmen som slår sensorn i 400D på fingrarna.

Prosumerkamerorna säljs först och främst till medvetna konsumenter. Och vem av dem skall betala 5000kr extra för en 40D om den väsentligen är en 400D med bättre grepp, snabbare sekvenstagning och spotmätning? Om Canon istället stoppar in en APS-H-sensor i 40D, vem skall då pröjsa för 1D-serien?

Nästa stora grej kommer nog inte förrän sony et.al. kommer ikapp med fullstorlekssensorer och Canon blir motiverad att ge vanliga konsumenter fördelen av sitt tekniska försprång.

loyalistsoldier skrev:
Jag tror det blir väldigt svårt för Canon att positionera en kamera som är mer än en marginellt justerad 30D (AF, bildprocessor, antidamm, väderförsegling) om de inte har en ny typ av 1,6x-sensor i rockärmen som slår sensorn i 400D på fingrarna.

Prosumerkamerorna säljs först och främst till medvetna konsumenter. Och vem av dem skall betala 5000kr extra för en 40D om den väsentligen är en 400D med bättre grepp, snabbare sekvenstagning och spotmätning?

Det har ju funkat förr. 10D och 300D var ju samma kamera internt (förutom buffertminnet). 20D/30D har ju samma sensor som 350D...

Den interna kanibalismen behöver de nog inte oroa sig för. Däremot måste 40D bli ett lyft för att klara konkurrensen mot övriga märken.

froderberg skrev:
Det har ju funkat förr. 10D och 300D var ju samma kamera internt (förutom buffertminnet). 20D/30D har ju samma sensor som 350D...

Den interna kanibalismen behöver de nog inte oroa sig för. Däremot måste 40D bli ett lyft för att klara konkurrensen mot övriga märken.

Det där stämmer inte helt och hållet.
Sensorn som sitter i 20D/30D är inte samma som i 350D.
Canon gjorde en helt ny sensor, den som sitter i en 350D är aningen, aningen mindre än i 20D :). Märk ordet aningen då det handlar om typ 0.3x0.2 mm ;).

Antar att anledningen till att det är två skillda sensorer är för att kunna fixa bl.a. 20D/30D's högre ljus-känslighet.

För att återgå till början.........

Vet någon när en eventuell efterföljare till 30D kommer?
Har idag en 350D som jag gärna skulle uppgradera =)

Samma här ;), väntar med spänning på Canon's nästa skapelse.

*Hoppas den inte blir allt för dyr bara, som student har man begränsade tillgångar :(

larsbengtsson skrev:
Det där stämmer inte helt och hållet.
Sensorn som sitter i 20D/30D är inte samma som i 350D.
Canon gjorde en helt ny sensor, den som sitter i en 350D är aningen, aningen mindre än i 20D :). Märk ordet aningen då det handlar om typ 0.3x0.2 mm ;).

Antar att anledningen till att det är två skillda sensorer är för att kunna fixa bl.a. 20D/30D's högre ljus-känslighet.

Det är samma sensor, bara lite mindre.

Samma sensor i 5D och 1D mark II N också, bara lite olika stora.

20D/30D är inte ljusskänsligare än 350D. Däremot har ett högre iso-läge som av 350D av marknadsskäl saknar.

En till som väntar... Har också en 350D idag som jag känner att jag börjar växa ur. Skillnaden till 30D kändes något för litet för att byta upp sig. Antidust skulle inte vara så dumt och större display än nu. Så här väntas det med...

Hur skall detta tolkas?

350D finns ju så tekniken för antidust och 10 megapix finns redan hos canon. Om dom bara velat mula in det i en 30D och kallat det 40D hade det varit klart vid det här laget. Skulle dom då hålla på det av marknasskäl? Nej jag tror inte det nu när nikon är så starka. Jag undrar om inte canon skall försöka ta igen ledningen som dom tidigare haft och inte släppa en kamera som lägger sig mer eller mindre jämsides med 200D. Kanske vi får se något lite extra? Några features utöver dom givna 10 mpix och antidust som alla väntat sig?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar