Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny här!

Produkter
(logga in för att koppla)

JockeW

Medlem
Hejsan! Tänkte få lite tips av er som kan det här! =)

Jag har precis börjat fota lite och tycker det är väldigt kul! Just nu snor jag åt mig tjejens digital Olympus kamera och fotar lite men planen är väl att kunna skaffa lite bättre och egen kamera sen.

Eftersom jag är ny skulle jag vilja ha lite tips..
och det kanske finns nån bra bok som är bra och lärorik! Hoppas ni har bra tips till en nybörjare!

Ska försöka få upp bilderna här senare oxå så man kan få lite kritik ;)

Välkommen in i gemenskapen, men sno inte flickvännens Olympus utan köp dig själv och henne varsin kamera istället, typ Nikon? ( sorry kunde inte låta bli det sista)
Välkommen, hoppas du int blir besviken!

Ilkka

jadå! okey så det är ett krig om vilket märke som e bäst eller?..av döma av din "köp nikon" hehe

Hej och välkommen!
Ett tips så här i början beträffande "märkeskrig".
Engagera dig inte i dem. Låt det vara vad det alltid har varit: En lekstuga för dem som har liten fotokunskap, en ännu mindre talang för fotografering men ett brinnande apparatintresse och besatthet av kalenderbiteri. Du kommer aldrig någonsin att kunna säga med vilken kamera/objektiv en bild är tagen bara genom att se bilden, allra minst här där alla bilder visas på bildskärm.
Så till din fråga om fotolitteratur: Gå till biblioteket och titta i hyllorna märkta Pn. I början är det viktigt att lära sig tekniken och grundbegreppen. När det börjar sätta sig i ryggmärgen så sluta läsa om den tekniska sidan och se böcker med bra bilder i stället. Undvik att kopiera men låt dig inspireras!
Lycka till!!
Us

Sonnaren skrev:
Du kommer aldrig någonsin att kunna säga med vilken kamera/objektiv en bild är tagen bara genom att se bilden, allra minst här där alla bilder visas på bildskärm.

Canon 300 D

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    46.7 KB · Visningar: 343
Nikon D 70

OBS! Samma inställningar på bländare, tid m m...

Bilagor

• bild2.jpg
    bild2.jpg
    44.6 KB · Visningar: 328
Några litteraturtips, kanske du kan hitta i biblioteket:

Ansel Adams - The Camera

kanske något föråldrad men jag tyckte den gav mycket bra bild av hur kameror och objektiv fungerar (tekniskt). Lite overkill med en del om storformat / mellanformat men intressant läsning likaväl.

Sen brukar jag bläddra i Ulf Sjöstedts böcker om bildkomposition, lättlästa och pedagogiska.

/Mårten

Frånsett att bilderna du visar upp inte borde tagits med någon kamera överhuvudtaget säger de ingenting om respektive kamerafabrikat. Men de tjänar syftet att ytterligare understryka att jag har rätt i min karaktäristik av dem som sysslar med märkeskrigen......

U

Ojdå... försökte vara rolig men det gick inte hem... jag som satte ut en smiley och allt! Nåja, det är måndag och vädret är dåligt så det är ok om man inte kan ta humor en sådan dag.

Faktum är att jag håller med dig om märkeshysterin. Men den hysterin tillför trots allt lite humor i ett ämne som ibland kan bli hyperpretentiöst. Bilderna ovan är varken tagna med Canon eller Nikon utan Olympus C750 UZ. Skalade från 2288x1712 px till en kraftigt mindre storlek.

Och visst borde bilden blivit tagen - den blev ju ett inlägg i debatten, eller hur?

Hälsningar från Hans
Ej kalenderbitare eller märkesfanatiker

Förresten: gillar bilderna du har inlagda!

Senast ändrad:
Sorry Hans! Det blev mycket värre i skrift än vad som var avsikten. Hoppas verkligen att vi (okej, jag då) inte skrämmer livet ur vår proselyt med dessa tongångar.
När märkesstriderna är skämtsamma kan de väl gå an men mycket gott folk här verkar ha något religiöst i sitt förhållande till sitt kamerahus. Själv har jag - konstigt nog oftast genom olika slumpartade händelser - haft väldigt mycket olika kameror.....fast konstigt nog ingen Pentax i 135-formatet....märkligt...nåja. vade det än har varit kan jag nu efteråt inte säga vilken kamera jag använt för en speciell bild om det inte står skrivet på negativbladet eller jag speciellt minns situationen. Men så har jag heller aldrig varit så vansinnigt intresserad av själva kameralådan.
För att nu återknyta till den ursprungliga frågan så är det som så Jocke att som du förstår kan du gå och handla vilken kamera du vill så länge du håller dig till ett någorlunda välkänt märke. Ingen kommer någonsin att kunna säga vad du använt för kamera så länge du bara visar dina bilder. Det enda egentliga kravet på din kamera skall vara att du trivs med den.
Us

Jag la upp en bild under bilder, fast jag vet inte om den kom upp är inte så bra på det där. Ni får titta..säg vad ni tycker..det är en dålig kamera och en dålig fotare så vänta er inte nåt storverk..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar