Annons

Ny Fotokurs VÄXJÖ

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är fortfarande väldigt intresserad, men när är det tänkt att kursen kommer starta upp? känns inte som om det finns så mycket tid nu innan jul och nyår....

//Sara
 
Måste ju säga att jag kommer vara borta från Jul till 22 jan. Så jag är inte 100%. Beroende lite på om jag missar något, och isåfall hur mycket.
Kan med andra ord vara bra om det finns en till med på listan.
Hoppas ju på det bästa givetvis vilket är att jag kan!!!
 
Ni som drar igång den här kursen kanske kan vara intresserade av titta på en fotoutställning som jag har på Uffes Källare 24/2 - 3/3 2007? "Toyografi" har jag valt att kalla den eftersom bilderna är fotograferade med leksakskameror (sk toycameras) i plast. Jag gör själv mina bilder i mörkrum så det är gelatinsilverfotografier ni får se och inga utskrifter eller datorbehandlade bilder. Ni är välkomna dit! Öppettiderna har jag inte riktigt klart för mig än.
Hälsn, Nils.
 
Kan vara kul att se.. men vart bor uffe? ;)

Det är ju riktigt kul med analogt fotto! möjligen att färgframkallningen hade en liiite hög tröskel för mig.. att få fram bilden så som man tänkt sig i färglabbet var inte det lättaste.. dock så blev man ju snabbt "flexibel i sitt konstnärliga skapande" så att det var ju "nya" skapelser som kom ut i andra änden.. men om jag är 100% ärlig så var det ju sällan det blev som min förutbestämda vision.. men att använda plastkameror kanske ger samma känsla vid framkallningen.. -OJ, hoppsan, blev det så.. va kooolt..(typ.. ;)
 
Uffe bor på Sandgärdsgatan 1, mitt emot Domkyrkan. När det gäller mitt fotograferande med toycameras så är det fullt kontrollerat. De är enkla och har få inställningar men man får lära sig hur de fungerar och bildresultatet är styrt, dels via filmframkallaning och dels via kopieringen i mörkrummet som kan varaieras en hel del. Jag använder dessa kameror för deras specifika egenskaper med vinjettering, kantoskärpa, etc. För mig personligen är det en fullt medveten process och inget slumpartat.
 
Det var inte meningen att trampa på en tå!
Det är bara det att när jag ex. rockade loss med min gamla bälgkamera så hade jag lite svårt att veta resultatet innan framkallning.. men det är ju självklart att om jag hade fortsatt och lärt mig hur den arbetar till 100% så är det klart att man kan både utnytja egenskaperna för att få en bild man söker..
Personligen gillar jag när man försöker utnytja "begränsningar" för att skapa nya dimensioner..
 
Du trampade absolut inte på någon tå! Ville bara förklara eftersom du tog upp det. Om nu någon skulle tro att bilderna är ett resultat av slumpen, men så är det inte.
 
YIPPEE!!!!

Jag har fått svar av Jonas och vi ska björar i januari på onsdagar från kl 19-22. Han såg att mer infomation ska kommer på mail :)

//Ami
 
Lite mer info i juletid...

Hej alla!

Det är Jonas från SFR som kommer med lite lugnande info.

Jag hade i förra veckan möte med Magnus Österhult, som är tänkt ledare för vinterns/vårens kurs.

Han har fått tills idag (måndag) på sig att fundera på om uppdraget/ersättningen lockar. I så fall så tycker jag att vi drar i gång redan efter nyåret.

Onsdagar 19-22 är föreslaget, detta pga. att Magnus önskade detta och att det finns anmälningar som inte kunde på andra veckodagar, och onsdagar verkar vara den dagen flest kan. Ok med alla i tråden?

Kursen kommer hållas i Magnus studio som ligger vid Samarkand, som han delar med Daniel Karlsson (tidningen React mm).

Ev. kommer en lektion i photoshop hållas i annan lokal där det finns en större "datorpark".

Jag återkommer på MAIL inom kort, när jag fått svar från Magnus, och startdatum är spikat.

Maila mig på [email protected] om ni har frågor som inte hela forumtråden kan tänkas vilja se.

Mvh / Jonas Sundberg, SFR

Ps. Jag ska till indien nu i vinter i 6 veckor med Leican, nån som är avis? :) Ds.
 
Låter kalas. Jag kan på onsdagar.

Var i Indien skall du, jag kom precis från delhi. Det är inte världens charmigaste plats. Ta med Imodium och gasmask. =)

/johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.