Annons

Ny Firmware till Canon 5D MkII, nu släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla era svar.

Frågan kvarstår, varför tog de bort 30fps? Jag välkomnar 24/25 fps absolut, men de kunde väl lämna kvar 30fps.

Kan jag mixa PAL och NTSC när jag spelar in?

29.97 fps får du som val när du väljer NTSC. Jag kör det, eftersom man i stort sett aldrig spelar in något i 25p.
 
29.97 fps får du som val när du väljer NTSC. Jag kör det, eftersom man i stort sett aldrig spelar in något i 25p.

Det där lät som en riktig floskel. Kan du objektivt beskriva varför inte "man" spelar in i 25 fps.
Vill jag göra en DVD skiva som andra skall kunna se med sin DVD -spelare och på TV så bör jag väl hålla mig till det format som passar våra Tv-apparater.
Kanske vet du något vi andra missat?
Berätta gärna.
 
Det där lät som en riktig floskel. Kan du objektivt beskriva varför inte "man" spelar in i 25 fps.
Vill jag göra en DVD skiva som andra skall kunna se med sin DVD -spelare och på TV så bör jag väl hålla mig till det format som passar våra Tv-apparater.
Kanske vet du något vi andra missat?
Berätta gärna.


Vanliga LCD och Plasma-tv kan bara visa i 25fps? (jag vet, jag har ingen koll på detta)DVD och en top of the line platt-tv visar alltså alltid 25 fps?

Har jag äntligen förstått det rätt nu?
 
Det där lät som en riktig floskel. Kan du objektivt beskriva varför inte "man" spelar in i 25 fps.
Vill jag göra en DVD skiva som andra skall kunna se med sin DVD -spelare och på TV så bör jag väl hålla mig till det format som passar våra Tv-apparater.
Kanske vet du något vi andra missat?
Berätta gärna.

"alla" tv-appararater bygda de senaste iaf 5 åren har stöd för NTSC så vari ligger problemet? Till och med min förra TV som gjord förra årtusendet kunde visa både PAL och NTSC... Jag har ingen statestik, men det var länge sedan jag mötte en TV som inte kunde visa NTSC... En orsak till att jag vet är att jag har programmerat en hel del MCU som skall visa saker på tv-skärmar och att generera PAL är jobbbigt så därför väljer man hellre att generera NTSC och det fungerar överallt där jag har testat iaf. Faktum är att jag har testat att generera NTSC 25 fps och vet du vad? Det fungerade trots att det aldrig har stått i någon standard alls.... Jag kan inte lova att DET fungerar på alla tv-apparater, men det fungerade märkligt nog på mina båda iaf...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.