ANNONS
Annons

Ny Firmware till Canon 5D MkII, nu släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte laddat ner senaste Firmware än, men tittat lite i manualen.

Enligt manualen tar filmer med 24, 25 respektive 30b/s lika mycket plats. Borde inte en lägre hastighet (färre bilder) ta mindre plats?

Nä, du får bättre kvalitet på 24/25 filmerna istället. Samma datamängd men mindre komprimerat.
 
30b/s finns kvar. Slå om till NTSC istället för PAL och välj 29.97. Jag läste på cinema5D att Canon faktiskt höjt bit rate trots de lägre bildfrekvenserna.
 
Detta är den korrekta standarden för TV i USA och Japan så vitt jag förstått. DEtta var var vårt enda alternativ tidigare och passar inte våra PAL tv i Europa. Dessutom var det inte helt korrekt enligt standard.
Nu har vi 25 fps som passar vår europeiska apparater. Samt 24 fps som är för de som gillar film.
Svårt att påstå att det blivit sämre.
 
Detta är den korrekta standarden för TV i USA och Japan så vitt jag förstått. DEtta var var vårt enda alternativ tidigare och passar inte våra PAL tv i Europa. Dessutom var det inte helt korrekt enligt standard.
Nu har vi 25 fps som passar vår europeiska apparater. Samt 24 fps som är för de som gillar film.
Svårt att påstå att det blivit sämre.

Okej. Vad är vitsen med 60fps som jag sett på någon kamera/filmkamera?
 
Okej. Vad är vitsen med 60fps som jag sett på någon kamera/filmkamera?

Ja eller presenterar bilden på en riktigt bildskärm som stödjer 1080P 60Hz - mer information och jämnare. Nackdelen är givetvis att det går åt mer data och att man begränsar slutartiden något, men med de stora sensorer vi har nu så är det inte så svårt att oftast få tillräckligt med ljus ändå och då är inte det något problem.

Dock så anser väl de flesta att omkring 25-30 Hz progressiv uppdatering "räcker" för att det skall flyta fint, men då har man ju å andra sidan möjligheten att som någon skrev köra slowmotion, men bara 2:1 är lite fjuttigt ofta - jag vill ha 240 fps med 1280x720!!!
 
Canon har tydligen fått information om att med vissa kameror kan man få problem efter det att den nya uppdateringen har installerats.

-- Nicke
 
Senast ändrad:
Ja eller presenterar bilden på en riktigt bildskärm som stödjer 1080P 60Hz - mer information och jämnare. Nackdelen är givetvis att det går åt mer data och att man begränsar slutartiden något, men med de stora sensorer vi har nu så är det inte så svårt att oftast få tillräckligt med ljus ändå och då är inte det något problem.

Dock så anser väl de flesta att omkring 25-30 Hz progressiv uppdatering "räcker" för att det skall flyta fint, men då har man ju å andra sidan möjligheten att som någon skrev köra slowmotion, men bara 2:1 är lite fjuttigt ofta - jag vill ha 240 fps med 1280x720!!!

ja okej. då undrar jag igen varför de tog bort 30 bps helt från PAL
 
ja okej. då undrar jag igen varför de tog bort 30 bps helt från PAL

Tjadu... Vem vet? Dock så har ju alla (?) moderna TV apparater stöd för både PAL och NTSC så spelar ingen roll direkt - NTSC fungerar lika bra som PAL så länge man inte sänder datat med analog radio som CVBS. NTSC svaghet är/var känslighet för fasfel på färgbärvågen och att det gav fasta färgfel som ändrades långsamt (synbart) vilket gjorde att bilden upplevdes som med dåliga, instabila, svajiga färger - Det felet försökt man åtgärda med PAL (vilket konstruerades efter NTSC och med målet att lösa några av problem som fanns med NTSC), och den tekniska lösningen var att ändra fasläget 180 grader mellan varje linje så att ett fasfel till nästa linje skulle bli ett lika stort fasfel åt "andra hållet" färgmässigt eftersom signalen genom 180-graders vridningen var inverterad. Dessutom så ändrade man bildfrekvensen till att stämma med nätfrekvensen 50Hz iställer för 60Hz då rasterscannskärmar upplevs som flimmriga i 10 Hz om de körs i 60Hz och omgivningsljuset fladdrar i 50Hz. Nu är även det till största delen löst i och med att moderna kontorslysrör iaf har hf-drivning och inte fladdrar samt att TFT-skärmar inte flimmrar märkbart utan lyser tämligen konstant.
 
ja okej. då undrar jag igen varför de tog bort 30 bps helt från PAL

Det är väl bara så att dom har lyssnat på de professionella användarna och anpassat kameran efter rådande standarder som projekt görs i. Det minskar ju efterproduktionstiderna rejält att filma i rätt projektstandard från början och slippa konvertera materialet i efterhand med alla de komplikationer som kan uppstå.
 
Vet någon vart man kan få tag på den?

Edit: hittade, men vågar man verkligen använda den? Eller litar jag för mycket på ett inlägg på dpreview?
 
Senast ändrad:
Ser du skillnad eller?
Problemet är, eller då snarare var, att om man gör en produktion med flera olika kameror, då ser man snart skillnaden där samma förlopp filmas av kameror som går med de två olika hastigheterna. När filmerna spelas upp driver den ena iväg från den andra. Ska man då klippa ihop scener från de olika kamerorna, och dessutom synka detta rätt med inspelat ljud, då blir det inte lätt.
För en amatör med sin enda kamera spelar det ingen större roll. Men proffsen skrek i högan sky.

Avvikelsen, som är 1000/1001, kommer från de tekniska ändringar man var tvungen att göra i den gamla NTSC, när man skulle kunna visa färg-TV också. Det system som används i bland annat Sverige är av nyare datum, så där kunde man undvika en del av de sjukdomar NTSC lider av. PAL står för Phase Alternating Line, alltså en fasförändring på 180° mellan varje scanlinje. Denna avsiktliga vridning gör att fasförändringar på bärvågen tar ut sig själva. NTSC är extremt känsligt för fasförändringar på bärvågen, något som framförallt var ett problem tidigare, när alla sändningar var luftburna och analoga. Det kunde räcka med ett förbiflygande plan för att ändra färgen på bilden. Denna egenhet har gett systemet, som egentligen står för National Television System Committee, öknamnet Never The Same Color...
 
Vet någon vart man kan få tag på den?

Edit: hittade, men vågar man verkligen använda den? Eller litar jag för mycket på ett inlägg på dpreview?

Är inte bara ett inlägg på dpreview. Canon har själva bekräftat problem med mjukvaran, och har den inte utlagd längre. Så jag skulle vänta tills nya mjukvaran finns tillgänglig.

Här kan du läsa mer från Canon:
http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eos5dmk2/firmware.html
http://www.usa.canon.com/consumer/c...geAct&key=EOS_5DMKII_Firmware&fcategoryid=139
 
Det är väl bara så att dom har lyssnat på de professionella användarna och anpassat kameran efter rådande standarder som projekt görs i. Det minskar ju efterproduktionstiderna rejält att filma i rätt projektstandard från början och slippa konvertera materialet i efterhand med alla de komplikationer som kan uppstå.

Tack för alla era svar.

Frågan kvarstår, varför tog de bort 30fps? Jag välkomnar 24/25 fps absolut, men de kunde väl lämna kvar 30fps.

Kan jag mixa PAL och NTSC när jag spelar in?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.