Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Eizo Flexscan S2201wsek

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
16,77 miljoner färger och 178 grader betraktningsvinkel verkar lovande.

Sätter ändå TN-panel begränsningar på något sätt?

Bör jag undvika denna skärm om jag ska jobba med bilder?

Lövet skrev:
16,77 miljoner färger och 178 grader betraktningsvinkel verkar lovande.

Sätter ändå TN-panel begränsningar på något sätt?

Bör jag undvika denna skärm om jag ska jobba med bilder?

Hej!

Den har betraktningsvinklar på 170/160 (10:1).

Här finns en viktig sak att påpeka. Det finns olyckligtvis två nivåer för att mäta betraktningsvinklar. Dels den gamla traditionella, att mäta vid vilken vinkel kontrasten sjunktit till 10:1, dels en nyare "snällare" metod där man uppger vid vilka vinklar som betraktningsvinkeln sjunkit till 5:1.

Tyvärr använder många tillverkare lite slarvigt metod 2 utan att säga något om det (Eizo är ju i alla fall ärliga och anger bägge värdena på sin webb). Enda orsaken jag kan se att man vill införa metod 2 är att det får just tn-skärmar att se bättre ut än de är.

Att många tillverkare idag uppger 16,7 miljoner färger även på skärmar med 6-bitars paneler (förr skrev man ju slentrianmässigt 16,2 miljoner på sådana) har att göra med att sexbitars skärmar idag faktiskt är avsevärt bättre på färger än de förut varit. Så i sak är kanske ändringen kanske riktig, jag tycker trots detta personligen att det är lite synd att man tar bort en indikator som visar om skärmar har sex- eller åttabitars paneler.

Men till din egentliga fråga: Jag har inte testat den här skärmen ännu, men jag skulle vara mycket förvånad om den skiljer sig på något drastiskt sätt från övriga 22-tummare med tn-panel. Den lär ha fördelen av Eizos omfattande inställningsmöjligheter, men panelmässigt är de inte så mycket Eizo kan göra.

Nackdelen med sådana här skärmar är de färgförändringar (och färgtemperaturförändringar) du får framför allt om du flyttar huvudet i höjdled.

Som allmäna hemmaskärmar är däremot de här moderna 22-tummarna kanonbra.

Tack så mycket för svaret!

Så vinkeln 170/160 (10:1, räcker inte för att undvika att det blir färgförändringar?

Blir inte "vanligt folk" irriterade över färgförändringar som uppstår?

Lövet skrev:
Tack så mycket för svaret!

Så vinkeln 170/160 (10:1, räcker inte för att undvika att det blir färgförändringar?

Blir inte "vanligt folk" irriterade över färgförändringar som uppstår?

Hej!

Tyvärr är inte betraktningsvinklar ett mått på färgförändringar, utan vid vilken vinkel kontrasten sjunkit till ett visst värde. Så en skärm kan ha bra betraktningsvinklar och ha enorma problem med färgförändringar.

170/170 tyder på att det är en skärm med tn-panel, och tn-paneler får kraftiga färgrörändringar framför allt om du flyttar huvudet i höjdled.

Indirekt är det hittills varit så att betraktningsvinklar på 176/176 eller 178/178 har indikerat att skärmar haft sådana paneler (va- eller ips-teknik) att de har mindre problem med färgförändringar. Numera kan kan (tyvärr :) få nästan sådana betraktningsvinklar även hos skärmar med tn-paneler som lider av färgförändringar.

De två typer av köpare som står för typ 97% av försäljningen, a) företag som köper till kontor och b) "vanliga" (ej fotointresserade) hemanvändare lider generellt sett inte alls av färgförändringarna. Vad spelar det för roll när du kör mejl, skriver i Word eller Excel, spelar eller surfar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar