Annons

Ny digitalkamera. Nikon,Canon ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Quicken

Ny medlem
Har tänkt byta upp mig från min Olympus Camedia C-700 UltraZoom, som jag för övrigt är mycket nöjd med, till en "ordentlig" digialtsystemkamera.
Har titta runt lite och läst och vad jag förstår finns det 2 ledande märken på dessa, Nikon samt Canon. Har funderat mellan Nikon D70 eller Canon EOS 300D. Nu fick jag för ett tag sedan se att Canon släppt en EOS 20D modell med 8,2 megpixels. Någon som vet om Nikon har en motsvarighet på gång, i denna prisklass? Nikon eller Canon??
Tacksam för kloka kommentarer och erfarenheter.

Mvh
** Fredrik**

Ja det finns väl typ 100 trådar i detta ämne. Läs igenom alla dom och jag lovar, du har inte blivit ett dugg klokare, utan kan bara konstatera att somliga gillar Nikon och andra gillar Canon.

Känna är ett måste för att Bestämma och efter den smaken får kameran antingen smaka baken eller spaken,,,

Jag gillar Canons logik, personligen till viss del för att Nikons hus ser "tuffare" ut,, jag är ingen tuffing så det skulle nog skära sig,, ;)

Mvh Niclas,

Har nog förstått att det handlar mycket om tycke och smak. Det kan man väl förstå i och för sig, så det ju oftast i livet :). Någon känning om kommande Nikon för att ta upp "kampen" med Canon 20D ?

Det florerar en hel del rykten om D90/D200, men inget handfast. Det lär nog inte presenteras något innan PMA i början av nästa år iaf.

Till skillnad från Niclas så tycker jag inte det finns någon logik alls vad gäller Canon. Första gången jag höll i en Nikon var det bara att börja använda, utan manual eller nånting. Första gången jag höll i en Canon (systemkamera, min A70 var enkel att handha) så fick jag klura och testa och även fråga en del innan jag fick kläm på det.

Men det är väl en smaksak, som sagt.

Dumbo, jag hade samma problem som dig fast bakvänt. Så det är nog en smakfråga, helt klart.

Minolta D7D var enkel att komma igång med dock.

Jag håller med alla .. "smaken är som baken - delad".. det är nog bara att klämma och känna på dem.

Som det känns så håller jag nog ut tills i början av nästa år och ser vad Nikon "kontrar" med, så man inte köper "grisen i säcken". Även om den nya modellen inte skulle imponera, så kommer ju säkert priset sjunka på den gamla, när nya kommer.

Jag vet inte om du såg dokumentären om Henri Cartier Bresson. Jag gjorde det och plötsligt ter sig VS-diskussioner rätt tramsiga.

Vad skall man ha kameran till? Ta 100% tekniskt fulländade bilder? Det finns dom som har det som argument..och då skall man ju sträva efter det värsta av det värsta.

Men...Om man bara vill fotografera...dvs man ser bilden som det viktiga...då skall man nog inte snöa in på teknik....

En tanke bara...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar