Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny digital idag

Produkter
(logga in för att koppla)

darksidedesign

Aktiv medlem
Står nu och funderar på att byta digitalkamera. Ja har just nu en Dimage 7i som är 1 år gammal och tagit cirka 3500 bilder. Är det värt att byta till en D70 eller en 300D och isåfall vilken av dom skulle passa mig?

Jag fotar allt mellan himmel och jord. Kom gärna med förslag.

Senast ändrad:
darksidedesign skrev:
Står nu och funderar på att byta digitalkamera. Ja har just nu en Dimage 7i som är 1 år gammal och tagit cirka 3500 bilder. Är det värt att byta
Det kan bara du avgöra. Vad är det du saknar med Minoltan? Vilka behov har du? Vad förväntar du dig av en annan kamera? Kolla om du tycker att du behöver kunna byta objektiv och ha tillgång till fler tillbehör.

till en D70 eller en 300D och isåfall vilken av dom skulle passa mig?
Hänger mycket på tycke och smak. Jag kan inte mycket om Canon, men de är väl ganska likvärdiga. Vad jag vet är att D70 är snabbare, medan 300D kan ha vertikalgrepp. Båda har för-och nackdelar.
De är utförligt testade på Dpreview.

Det är som du säger, jag saknar att kunna byta objektiv och exprimentera med 7i och tycker den nu efter 1 år känns lite för plastig för min smak. Vill ha en mer rejäl kamera som är lite mer utbyggbar.

darksidedesign skrev:
Det är som du säger, jag saknar att kunna byta objektiv och exprimentera med 7i och tycker den nu efter 1 år känns lite för plastig för min smak. Vill ha en mer rejäl kamera som är lite mer utbyggbar.

Om du tycker Minoltan är plastig kanske inte 300D är det bästa valet. D70 har jag inte känt på ännu. 10D känns hyfsat stabil. En Nikon D1 känns som (är) en gediget byggd proffskamera. Kan du leva med lite brus på höga ISO och låga megapixel finns de att få för 7000kr.

/Pontus

Om det er pasticfeelet der er afgörand, da ville jeg titte på Olympus 8080. Den er dog inte så mycket mer flexibel end Minolta'en.

Beste bud er imho D70, dener inte so solid som 8080'eren, men er bättre end 300D och er flexibel.

darksidedesign skrev:
Står nu och funderar på att byta digitalkamera. Ja har just nu en Dimage 7i som är 1 år gammal och tagit cirka 3500 bilder. Är det värt att byta till en D70 eller en 300D och isåfall vilken av dom skulle passa mig?

Jag fotar allt mellan himmel och jord. Kom gärna med förslag.

Det går alldeles utmärkt att experimentera med D7-kamerorna om man vill det.
Men jag har prexis bytt från D7Hi -> 10D och vill inte tillbaka. Den första fördelen jag noterade var att jag nu har en autofokus som jag kan lita på.
10D:n har en mängd andra fördelar som jag nog inte behöver gå in på. Men en som man märker direkt är att den är mycket enklare att hantera. Inga mysko menyer och rattkombinationer för att komma åt de inställningar jag vill göra.

/Johan

jag har haft tilfället att prova både canon 10d, canon 300d och nikon D70.

300D = plastig och den känns väldigt skör

D70 = jag tycker att denna kamera kändes liten i handen, inte fullt så plastig, snabb, men med en hel del brister (enligt mig) ett exempel, lite knepiga menyer(tycker jag)

Canon 10D = är helnöjd. ligger helt rätt i handen, gedigen konstruktion, snabb, bra autofokus.
---

visst, cirka 5 papp extra för att få en 10D, men jag tycker att det var värt det.

jag personligen tycker att menysystemet är förvirrande på d70, men det är kanske bara jag som tycker så.

en annan grej är att dom olika fokuspunkterna i sökaren belyses konstigt, man har problem med att se vilken punkt som verkligen är aktiv.

Tycker också att kameran (iaf den jag lånade) har en lite för kort batteritid, jämfört med tex 10D.

sen att kameran enligt mig känns ostabil i handen är väl kanske bara en smaksak.
----

men detta var som sagt mina åsikter, jag är helt övertygad om att det är en mycket kompetent kamera till det priset.

Det blev ingen ny kamera igår pga att dom hade slut på D70 och erbjöd mig istället en D100 för "endast" 18000:- exkl. objektiv. Väntar nog till slutet av maj när de skulle få in en ny sändning.

Äntligen!

Nu så har kameran kommit till butiken och jag ska åka in och hämta den i eftermiddag. Återkommer med en rapport.

Grattis om du köper en D70!
Jag fick min i helgen och detta tycker jag:

Känslan är riktigt bra, den ligger bra i handen och allt känns logist.

Menyerna är lätta att förstå och det får fort att jobba i dom.

Bildkvalitén är lysande, visst finns det brus men det bruset är snyggt och ser analogt ut (nästan iallafall). Framförallt så är dom mycket mindre brusiga än mina scannade neg.

Jag måste rekomendera att testa igenom och ställa in bilden som du vill ha den. Jag drar ner färgen t.ex. och skärper inget i kameran. Allt efter tycke och smak.

Sist men inte minst, den är snygg!

Grattis och ha det så skoj!

Tackar!

Jag hoppas att den är en liten skillnad mellan min Dimage 7i som min fru nu har fått ta över efter mig. Sen återstår det att köpa något trevligt objektiv.

Skoj att se så många nöjda med D70, känns som ett riktigt bra köp för pengarna.

Fotobutiken där jag köpte min kamera hade fått in 3 exemplar och visste nu inte om dom skulle få in mer innan sommaren. Jag hade tur som la undan en kamera för två veckor sedan. Är det verkligen så svårt att få tag på dessa idag?

Jag har också gott från dimage 7i till en D70. Dock har jag inte hunnit prova den så mycket ännu men det jag skanade på minoltan var främst opålitlig autofokus samt det höga bruset.

dahlgren skrev:
Jag har också gott från dimage 7i till en D70. Dock har jag inte hunnit prova den så mycket ännu men det jag skanade på minoltan var främst opålitlig autofokus samt det höga bruset.

Känner igen detta med opålitlig autofokus. 7i känns som en leksak mot D70:an.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar