Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny datorskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Tjena!

Det är nu dags att skaffa en ny skärm och behöver en för redigering (på hobbynivå), antar att man ska leta efter en med IPS teknik?
Vill ha en som är kalibrerad från fabrik då jag inte kommer ha utrustning för detta.

Kan man ta egentligen vilken som då de bara är på hobbynivå, så länge det är IPS eller vad säger ni?
Kollat en del på Dell men dom är LITE i överkant i pris för min del. Skulle gärna hamna på max 3000kr

Har kollat in en Dell P2722H men kanske kan få bättre för pengarna, eller kanske en likvärdig för mindre pengar? Vet inte så mycket om detta.
 
Senast ändrad:
Att redigera foton på en skärm som varken är kalibrerad eller profilerad är rena gissningsleken. Det spelar inte så stor roll vilken skärm man väljer i så fall. Ta något billigt.
Vill man spara pengar så är det bättre att köpa en billig skärm och samtidigt en kalibrator som kostar ca 2000 kr. En billig profilerad skärm gör sig bättre för redigering än en dyr skärm som inte är kalibrerad av fotografen.
Fabrikskalibrering innebär mest att man mäter upp skärmen så att den håller måttet. Det säger inget om att den är kalibrerad eller profilerad på plats för foto.
 
För dom pengarna skulle jag rekommendera denna från LG:


För hobbynivå räcker den gott och väl. Jag läste runt nyligen för att investera i en ny skärm och väldigt många reviews kom fram till den skärmen från LG i budgetklassen.

Ja, det är ultimat att kalibrera och så in i minsta detalj. Men för oss hobbyfotografer räcker det gott ändå.

Jag har personligen aldrig kalibrerat med någon kalibrator eller liknande. Bara kört iPad och en budgetskärm. Kan bara prata för mig själv, men har aldrig känt att jag saknat en svindyr skärm osv. Har ändå t ex blivit publicerad i fotosidan både med bild och hedersomnämnanden.

Ingen skärm i världen kan få en dålig bild att bli bra...
 
Har själv en lite äldre Dell UP2716 och bryr mig inte om att kalibrera (den ansågs vara kalibrerad när den var ny iaf och jag har inte märkt någon förändring :p )
Nackdelar: "IPS glare": bakgrundsbelysningen lyser igenom en aning i vissa vinklar även på svart skärm. Sen skiftar färgen från en liten liten antydan till grön ton i vänsterkant till motsvarande rosa ton i högerkant. Känt problem, går tydligen inte att kalibrera bort hur man än gör.. Men i mitten är den bra! :D
Jämfört med laptopens STN-skärm som ändrar ljus, kontrast och färgmättnad med betraktningsvinkeln (hur ska man egentligen vinkla skärmen för att det ska bli rätt?) är ju IPS rock steady!
 
Senast ändrad:
Jag skriver nästan aldrig ut bilder. Extern kalibrator har jag aldrig använt, bara skapat profil och kalibrerat i windows. Jag har 2 olika skärmar och bilden ser lika ut på dem, sen ser det även fint ut på mobiltelefoner och andras datorer. Så jag klarar mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.