ANNONS
Annons

Ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Markholm

Aktiv medlem
Hej, jag ska köpa ny dator, men kan tyvärr inget om detta ämne.
Men jag vet att det är mest prisvärt att bygga en själv, så därför tänkte jag fråga er om tips.

Jag ska enbart använda datorn för fotoredigering och använder mig för tillfället av photoshop CS5.

Min budget ligger på max 5 000 kr, men gärna lägre om det går.

Tack på förhand
/Mvh Gustav

Ja, det kanske går att få ihop en användbar dator för <5 kSEK utan skärm. Hårddiskarna är fortfarande dyra dock.

Exempel;

- ACE miditower chassi med PSU 460W, 500 kr
- Intel Pentium DC G850/860, 800 kr. Intel i3-2100, 1100 kr
- Moderkort ASUS eller Gigabyte med integrerad grafik (H61), 800 kr
- Minnen 4-8 Gb, 200-400 kr
- Win 7 64-bit, 900 kr
- Hårddisk 1Tb, 1000 kr

Har du kollat elkedjornas mellandagsreor?

min sista pc satte jag helt ihop i delar... det landade på cirka 3000 utan skärm och hdd (som jag hade sen tidigare).
Då hade jag en sexkärnig (AMD) rackare med 8 gb ram. Räckte och blev över till det mesta.
Det går att komma undan riktigt billigt om man letar lite.
Komplett.se har bra priser på delar. Även dustin.se

Ja, det kanske går att få ihop en användbar dator för <5 kSEK utan skärm. Hårddiskarna är fortfarande dyra dock.

Vänta med att köpa hårddisk. Priserna tredubblades på någon vecka när fabrikerna i Thailand översvämmades, men är på väg ner igen. Innan kostade t.ex 2TB omkring 600kr. Fortfarande är det dubbla priset ungefär.
5 tusen för själva datorn kanske kan räcka om man kan hejda sig. Men det är svårt ;-).

En bra dator för fem tusen är inga problem. Men om du endast ska ha den till foto hade jag lagt krutet på en riktigt bra skärm. Sedan kanske uppgraderat efter hand, det beror på vad du prioriterar och hur bråttom du har......;-)

Försök få med en Intel Core i5 modell 2400, 2500 eller 2500K i budgeten. Photoshop gillar fyrkärniga processorer. i5 2500K går att överklocka.

Har du en gammal hårddisk att använda så använd den så länge så köper du en ny om ett tag. Då sparar du lätt 500kr

Byggde ihop några paket.....

Intel 2500K paket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1255343/intel-2500k
OBS: Jag har inte vald nån hårddisk då jag hoppas du redan har en. Har du en lagringsdisk kan du evt köpa till en SSD eller spara pengarna. I vanliga fall ska man undvika Ace nätdelar, men denna är i själva verket en mycket prisvärd FSP nätdel.

Jag räknar med att du fixar Windows 7 själv. Du skriver att du studerar, då bör du, antingen via skolan eller pellesoft, kunna få Win7 för max 150:-
http://www.pellesoft.se/area/students/page.aspx

Gustav, vad kör du på idag? Jag tänkte på graden av uppgradering du kan tänkas göra.

I dagsläget använder jag mig av en Packard Bell från 2006, men jag vet tyvärr inte mer om den än att den kostade 12 000 kr i nypris. Vet dock att det är windows XP och intel pentium 4 mikroprocessor .
/Mvh Gustav

Även jag är ute och letar efter ny dator, min gamla känns på tok för gammal nu. Behöver en bärbar (pc) med möjlighet till minst 8Gb internminne och Core i7.
Även om det är bäst med en extern skärm förstås vill jag ha en hyfsad skärm på datorn som det går någorlunda att fixa på. En anledning att jag inte bytt är att både skärm och ljud är väldigt bra på min nuvarande.
Vill kunna köra NX2, Lightroom, samt diverse småprogram samtidigt.
Tittat på dessa två:

HP Pavilion dv6-6b90eo på Netonnet

http://www.netonnet.se/art/dator/la...6-tum/hp-paviliondv6-6b90eo/162354.3003/#tabs

och ASUS N53SV-S1883V på Expert

http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151_10051_223509_102

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?

Ingen som har erfarenhet av dessa?

Tydligen inte....

ASUS-en har ett skruttigt grafikkort, •NVIDIA GeForce GT540M, 2GB DDR3, som bara ger 5.9 i poäng i prestandahanteraren. Skärmen är väldigt trevlig och bra (även om man kanske oftast bör köra med en riktig extern skärm på bärbara) och 16Gb internminne räcker väl ett tag.

HP har bättre grafikkort AMD Radeon HD 6770M 2 Gb. Skärmen känns dock ljussvagare. Inbyggda ljudet sämre och max internminne är 8 Gb.

Båda två har, som oftast på bärbara, långsamma interna diskar på 5400 rpm, vilket ger 5.9 i prestandahanteraren.

HP sägs lida av värmeproblem och krascha pga att kylningen ger upp. Samtidigt känns ASUS-en betydligt varmare bara man kör enklaste program.

Inte helt lätt att hitta en lämplig bärbar för sitt fotointresse.

När jag ser sådan här inlägg så inställer sig frågorna:
Har HP kvalitetsproblem som är värda att beakta. Vem säger att HP har problem?

Hur stor är skillnaden i praktiskt arbete mellan grafikkorten?

16 GB för bildredigering, vad gör man då?

Vad betyder en 5400-varvare i praktiken?

= inte stor betydelse vid praktiskt arbete

Fast att öppna 39 applikationer samtidigt tog dubbelt så lång tid enl videosnutten :)

Nog för att jag brukar ha extremt mycket igång samtidigt men att öppna 39 program på en gång är kanske att ta i. Internminnet kan nog kanske vara viktigare. Fast det finns väl en gräns där med, 8 Gb bör väl hjälpa hyfsat. Trots allt kör jag på 2Gb nu, men då är det så trööögt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar