Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ny dator.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja inte ens olagligt tror jag, men man bryter ett avtal som man gör med apple. Finns det någon paragrafvrängare här som kan reda ut om det är lagbrott att bryta avtal?

För att installera mac på en pc så måste man ladda ner en hackad version, med startskivan man köper fungerar det inte. Det är ju i sin tur olagligt så...

För att installera mac på en pc så måste man ladda ner en hackad version, med startskivan man köper fungerar det inte. Det är ju i sin tur olagligt så...

Nejdå, du kan gott köra med skivan du köper. Behövs endast ett hjälpmedel (tex. iBoot, lagligt, gratis) för att få datorn att förstå sig på Macskivan.

Pacta sunt servanda!

Googla på det och lär! ;-)

Tackar, av vad jag kan förstå så är det då alltså inte olagligt. Men parterna har rätt att ta till åtgärder om avtalet bryts.

Det är klart det är olagligt om du bryter mot bestämmelserna i avtalslagen. Har du ingått ett avtal med Apple om att inte installera deras programvara på andra än deras egna maskiner och ändå gör det, bryter du avtalet och kommer med största sannolikhet att bli dömd till skadestånd i alla länder i världen som tillämpar normal rättskipning. Däremot lyder inte avtalslagen under allmänt åtal, dvs det är avtalsparten som måste anmäla och inte vem som helst som i fallet med allmänna åtal. Olagligt är det oavsett, precis som det är olagligt att köra 110 på 70 väg, så åker du bara fast om någon kommer på dig och du blir anmäld och åtalad.

Det är klart det är olagligt om du bryter mot bestämmelserna i avtalslagen. Har du ingått ett avtal med Apple om att inte installera deras programvara på andra än deras egna maskiner och ändå gör det, bryter du avtalet och kommer med största sannolikhet att bli dömd till skadestånd i alla länder i världen som tillämpar normal rättskipning. Däremot lyder inte avtalslagen under allmänt åtal, dvs det är avtalsparten som måste anmäla och inte vem som helst som i fallet med allmänna åtal. Olagligt är det oavsett, precis som det är olagligt att köra 110 på 70 väg, så åker du bara fast om någon kommer på dig och du blir anmäld och åtalad.
Och hur många avtal skriver man på när man köper OS X?

Och hur många avtal skriver man på när man köper OS X?

Det normala är att du godkänner villkoren i avtalet i och med att du bryter förpackningen, det brukar stå att om du inte accepterar villkoren kan du utan kostnad returnera ditt köp så länge förpackningen inte är bruten. (Gäller de flesta mjukvaror, inte bara OS X.) För förinstallerad mjukvara brukar motsvarande fråga ställas vid den första konfigurationen.

Det normala är att du godkänner villkoren i avtalet i och med att du bryter förpackningen, det brukar stå att om du inte accepterar villkoren kan du utan kostnad returnera ditt köp så länge förpackningen inte är bruten. (Gäller de flesta mjukvaror, inte bara OS X.) För förinstallerad mjukvara brukar motsvarande fråga ställas vid den första konfigurationen.
Har svårt att tro att det har nåt lagligt värde överhuvudtaget. Min katt skulle lika gärna kunnat kliva på tangentbordet så avtalet accepterades.

Nej, det är inte olagligt att bryta avtal, ens om de är giltiga avtal (vilket ensidiga avtal som tex mjukvaruavtal inte är). Du kan inte lagföras av svenskt rättsväsende för ett avtalsbrott. Däremot kan motparten välja att pröva om du brutit mot avtalet i en civilrättslig process och om du fälls där kan du bli tvungen att betala skadestånd.

Tänk på avtal som du själv ingått, tex avbetalning. Om du inte betalar enligt uppgörelsen, har du begått en olaglig handling då? Om Telia lovar dig i ett avtal att leverera 8 mbit bredband men inte klarar mer än 4, har de brutit mot lagen då? Om SJ lovar att hålla tiderna och inte klarar det, blir ledningen kriminell?

Har svårt att tro att det har nåt lagligt värde överhuvudtaget. Min katt skulle lika gärna kunnat kliva på tangentbordet så avtalet accepterades.

Ja, precis. Hur ska man bevisa vem som bröt förpackningen? Om min fru köpte en dator innan vi träffades, måste hon delge mig alla avtal hon ingått runt datorn så att jag vet vad jag gör om jag ska använda den? Tänk om det stod i avtalet att man inte får installera Firefox på datorn och jag ovetandes om detta gör just det. Vem är då boven?

det blir en mac! bärbar o sen med stor skärm. mer tips nu?

13" vs. 15"
Största fördelen med 13" är bärbarheten, om du ändå tänkt köra med extern skärm hemma kan det vara skönt att ha en så liten dator som möjligt när du väl är på resande fot. Nackdelen med densamma är att du inte kan få lika kraftfull dator som med 15"-modellen. du kan t.ex varken få i5- eller i7-processorerna utan får istället en core 2 duo, tyvärr är skillnaden upp till i5 och i7 ganska stor, oavsett vad klockhastigheten ger sken av.
Dock har jag en bekant som är yrkesfotograf och spenderar ungefär 20% av tiden med foto och 80% i bildbehandling, han kör på en 13" inköpt tidigare i höstas och känner sig inte nämnvärt begränsad.

Förutom processorn är fördelarna med 15" att du kan få en skärm med högre upplösning (om du byter standardskärmen mot den som är typ 1500 kr dyrare), och dessutom kan du få den matt (grymt skönt). du kan inte få hårddisk på 7200rpm med 13" om du köper direkt av apple, men det kan du med 15" (inget större problem i sig eftersom du kan sätta i en egen hårddisk).

oavsett val hade jag satt i totalt 8gb ramminne, men aldrig apples egna svindyra minnen, utan istället de man kan köpa hos t.ex macoteket för halva priset och med längre garantitid.

Det du egentligen får då du skaffar en Mac är en sämre presterande dator till högre pris, med Macs operativsystem installerat.
Och vilket operativsystem sedan.. man slipper ett igenklumpat register likt det i windows som efter ett års drifttid mest ser ut som ett kranskärl insmetat med kolesterol, kroniskt på gränsen till hjärtinfarkt.

jag är den förste att hålla med om överprissättningen på apples produkter, men faktum kvarstår att de flyter på så mycket bättre än motsvarande hårdvara med windows installerat.

/En inte helt opartisk macanvändare som övergett windows relativt nyligen, och inte längtar tillbaka (förutom till högerklickande möss). För trådskaparens information kör jag själv en sån här, köpt på annat håll men identisk med specifikationerna (förutom att jag inte har apples originalminnen).

Hej!
Jag skulle vilja ha en mindre bärbar som lätt går att koppla till stor skärm. Det ska gå snabbt och finnas bra minne. Kommer dock även att köra på externa, såklart.
Jag är inte mycket för mac men man hör ju överallt att de skall vara bättre för fotografer. Hur känner ni med just det?

Har ni några bra förslag? Strunta lite i kostnad just nu.

En stor skärm
En mindre bärbar som går att koppla till skärm samt tangentbord
Den ska vara snabb och ha bra med plats.
TACK!

Som "svar" på denna fråga, så beställde jag en Acer Aspire TimeLineX 3820TG-5454G32n eller kort och gott LX.PXZ02.003 igår från Dustin Home för 7890kr, och det var i överkant vad jag egentligen ville betala för en 13"-are, i5 med bl a ATI Mob. Radeon HD 5650 (ded 1024MB).

Så nu får jag spara ett tag innan det blir aktuellt med en lämplig/stor skärm.

Nej, det är inte olagligt att bryta avtal, ens om de är giltiga avtal (vilket ensidiga avtal som tex mjukvaruavtal inte är). Du kan inte lagföras av svenskt rättsväsende för ett avtalsbrott. Däremot kan motparten välja att pröva om du brutit mot avtalet i en civilrättslig process och om du fälls där kan du bli tvungen att betala skadestånd.

Tänk på avtal som du själv ingått, tex avbetalning. Om du inte betalar enligt uppgörelsen, har du begått en olaglig handling då? Om Telia lovar dig i ett avtal att leverera 8 mbit bredband men inte klarar mer än 4, har de brutit mot lagen då? Om SJ lovar att hålla tiderna och inte klarar det, blir ledningen kriminell?

Du blandar ihop civilrättslig och straffrättslig lagstiftning. Man kan bryta mot civilrättsliga lagar som inte är straffsanktionerade i sig och då är det motparten som driver frågan om skadestånd. Jag tror jag skrev det initialt, så jag ser inte på vilket sätt du tror dig förtydliga något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar