det blir en mac! bärbar o sen med stor skärm. mer tips nu?
13" vs. 15"
Största fördelen med 13" är bärbarheten, om du ändå tänkt köra med extern skärm hemma kan det vara skönt att ha en så liten dator som möjligt när du väl är på resande fot. Nackdelen med densamma är att du inte kan få lika kraftfull dator som med 15"-modellen. du kan t.ex varken få i5- eller i7-processorerna utan får istället en core 2 duo, tyvärr är skillnaden upp till i5 och i7 ganska stor, oavsett vad klockhastigheten ger sken av.
Dock har jag en bekant som är yrkesfotograf och spenderar ungefär 20% av tiden med foto och 80% i bildbehandling, han kör på en 13" inköpt tidigare i höstas och känner sig inte nämnvärt begränsad.
Förutom processorn är fördelarna med 15" att du kan få en skärm med högre upplösning (om du byter standardskärmen mot den som är typ 1500 kr dyrare), och dessutom kan du få den matt (grymt skönt). du kan inte få hårddisk på 7200rpm med 13" om du köper direkt av apple, men det kan du med 15" (inget större problem i sig eftersom du kan sätta i en egen hårddisk).
oavsett val hade jag satt i totalt 8gb ramminne, men aldrig apples egna svindyra minnen, utan istället de man kan köpa hos t.ex macoteket för halva priset och med längre garantitid.
Det du egentligen får då du skaffar en Mac är en sämre presterande dator till högre pris, med Macs operativsystem installerat.
Och vilket operativsystem sedan.. man slipper ett igenklumpat register likt det i windows som efter ett års drifttid mest ser ut som ett kranskärl insmetat med kolesterol, kroniskt på gränsen till hjärtinfarkt.
jag är den förste att hålla med om överprissättningen på apples produkter, men faktum kvarstår att de flyter på så mycket bättre än motsvarande hårdvara med windows installerat.
/En inte helt opartisk macanvändare som övergett windows relativt nyligen, och inte längtar tillbaka (förutom till högerklickande möss). För trådskaparens information kör jag själv
en sån här, köpt på annat håll men identisk med specifikationerna (förutom att jag inte har apples originalminnen).