Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ny dator.

Produkter
(logga in för att koppla)

motvind_

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle vilja ha en mindre bärbar som lätt går att koppla till stor skärm. Det ska gå snabbt och finnas bra minne. Kommer dock även att köra på externa, såklart.
Jag är inte mycket för mac men man hör ju överallt att de skall vara bättre för fotografer. Hur känner ni med just det?

Har ni några bra förslag? Strunta lite i kostnad just nu.

En stor skärm
En mindre bärbar som går att koppla till skärm samt tangentbord
Den ska vara snabb och ha bra med plats.
TACK!

Hej!
Jag skulle vilja ha en mindre bärbar som lätt går att koppla till stor skärm. Det ska gå snabbt och finnas bra minne. Kommer dock även att köra på externa, såklart.
Jag är inte mycket för mac men man hör ju överallt att de skall vara bättre för fotografer. Hur känner ni med just det?

Har ni några bra förslag? Strunta lite i kostnad just nu.

En stor skärm
En mindre bärbar som går att koppla till skärm samt tangentbord
Den ska vara snabb och ha bra med plats.
TACK!

13 tums macbook pro, en apple 27 tums skärm, en magic mouse, ett wireless apple keyboard och ett wacom ritbord. Även lightroom 3 och photoshop cs5 men det kan du fixa via piratebay om du inte vill lägga pengar på det. Men ska du sälja dina bilder kan det vara bra att köpa programvara.

13 tums macbook pro, en apple 27 tums skärm, en magic mouse, ett wireless apple keyboard och ett wacom ritbord. Även lightroom 3 och photoshop cs5 men det kan du fixa via piratebay om du inte vill lägga pengar på det. Men ska du sälja dina bilder kan det vara bra att köpa programvara.

jo..
men pc?

Det finns inte med på listan.
Tyvärr, pc var så 2006.

:D

Hoppas på sarkasm. Men ser ingen anledning varför Mac skulle vara så mycket bättre för fotografer. De har bra skärmar, men det kan man ju köpa hursomhelst.

Kan inte ge några specifika tips då jag inte har en massa laptops med specifikationer i huvudet. Men jag föreslår att du kollar på en IPS-skärm. De har bättre färgåtergivning och betraktningsvinkel så att man inte får världens skillnader bara man råkar röra på huvudet.
Det går att filtrera ut IPS-skärmar om man söker på t.ex. Prisjakt.se http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s62354363

En rejäl mus som känns bra i handen är verkligen att rekommendera om du inte redan har det. Det kommer göra redigeringen och all hantering så mycket bekvämare och exaktare! Tänker spelmus eller något åt det hållet, behöver inte kosta mer än 400kr.

De flesta bärbara PC har en HDMI -utgång så du kan koppla till en extern skärm.

Lämpligt är väl att försöka hitta en bärbar med i3 eller i5-processor och minst 3Gb RAM-minne.

Såg att du skrev minne och nämnde "extern" i samma mening. Datorns RAM-minne är en viktig ingrediens för hur snabbt datorn arbetar och hur mycket du kan ha igång samtidigt - medan datorns hårddisk är där du lagrar allt (sorry om det blev för låg nivå).

Tycker iaf du har bra tankar att köra en bärbar och koppla till en extern skärm när man sitter hemma med den. Jag tycker själv att en 15-tums bärbar är för klumpig, men det är så klart upp till var och en.

Att köpa en extern USB-hårddisk för backup är väldigt bra. Enkelt att bara plugga in. Sen köper man en till om det behövs mer hårddiskutrymme. ~899:- för 2TB idag.

macbook pro absolut. 13" är suverän för det bruket. Men skippa apples 27" skärm. Det finns betydligt bättre skärmar för bildbehandling och billigare dessutom.

Om man inte vill lägga pengar på softan så finns ju faktiskt gimp också.

Hoppas på sarkasm. Men ser ingen anledning varför Mac skulle vara så mycket bättre för fotografer. De har bra skärmar, men det kan man ju köpa hursomhelst.

Kan inte ge några specifika tips då jag inte har en massa laptops med specifikationer i huvudet. Men jag föreslår att du kollar på en IPS-skärm. De har bättre färgåtergivning och betraktningsvinkel så att man inte får världens skillnader bara man råkar röra på huvudet.
Det går att filtrera ut IPS-skärmar om man söker på t.ex. Prisjakt.se http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s62354363

En rejäl mus som känns bra i handen är verkligen att rekommendera om du inte redan har det. Det kommer göra redigeringen och all hantering så mycket bekvämare och exaktare! Tänker spelmus eller något åt det hållet, behöver inte kosta mer än 400kr.

En mac är betydligt skönare i sin layout/användningen än pc tycker jag. Den är också så gott som "självförsörjande" i updates, security och installeringar. Och tycker fortfarande den är betydligt stabilare då du kör multipla tunga applikationer på en gång. Det har jag inget vetenskapligt bevis för dock, men då jag jämför med kolleger som kör pc vars system crashar med jämna mellanrum. Dessutom är inte prisskillnaden till pc så stor som många vill påstå.

Ritbordet som tidigare nämnts är en av dom bästa investeringar du kan göra för bildbehandlingen, bara du ger dej tid att lära dej använda det. Har själv inte snart på 5-6 år rört vid en mus. Kör alla applikationer och browsers m.m med wacom. Den är grymt snabb och väldigt noggrann att använda, dynamiken med pressure sensitivity är enastående med många av verktygen i PS, rotationsringen och knapparna på bordet på intuos4an är super och dessutom tröttar den inte ut handen på samma sätt som musen.

En mac är betydligt skönare i sin layout/användningen än pc tycker jag. Den är också så gott som "självförsörjande" i updates, security och installeringar. Och tycker fortfarande den är betydligt stabilare då du kör multipla tunga applikationer på en gång. Det har jag inget vetenskapligt bevis för dock, men då jag jämför med kolleger som kör pc vars system crashar med jämna mellanrum. Dessutom är inte prisskillnaden till pc så stor som många vill påstå.

Det du egentligen får då du skaffar en Mac är en sämre presterande dator till högre pris, med Macs operativsystem installerat. Om man gillar Mac OS kan man ju installera det själv på en "vanlig" dator och spara de några tusen kronor apples tekniker verkar ta för jobbet.

Till trådskaparen har jag tyvärr inte många tips då jag inte är bra på laptop modeller mm.

Tack snälla ni för alla svar :)

Jag har arbetat med mac när jag jobbade på tidning men det är inget för mig. Gillar inte deras OP.

Och vad jag menade med minne var mer att jag ville att den skulle ha bra minne så att den inte blir så jävla seg när man har mycket grejer på den. Därför ska jag även ha extern hårddisk så jag kan lägga över mina bilder osv på den.

Mina erfarenheter med Lenovo har inte varit så possitiva dom senaste 2 åren, så dom skulle jag hålla mig ifrån.

Som ni redan har kommit fram till har inga bärbara någon skärm som är speciellt bra. Skall du hålla på med bildbearbetning skulle jag titta på HPs eller Dells IPS-skärmar, dom är väldigt bra (bättre än Appleskärmarna som också är väldigt bra numera) och väldigt prisvärda.

Tips om minne och processor har varit bra tidigare i tråden.

Lycka till med ditt köp
/Karl

Det du egentligen får då du skaffar en Mac är en sämre presterande dator till högre pris, med Macs operativsystem installerat. Om man gillar Mac OS kan man ju installera det själv på en "vanlig" dator och spara de några tusen kronor apples tekniker verkar ta för jobbet.

Till trådskaparen har jag tyvärr inte många tips då jag inte är bra på laptop modeller mm.

Det är olagligt och väldigt svårt att installera mac os x på en pc.

Läste i Metro 8/12 att Hp kommit med en bärbar värsting som de var mycket förtjusta i.
HP Envy 17. 500 GB, 6 GB ram, 17,3 tum 1920x1080 HD- upplösning, ca 15.000:-
Efter jul kommer den också med stereoskopisk 3D skärm.

Mvh Rolf

Sen när är Mac inte en PC? Hursomhelst.

Hade jag köpt en ny (bärbar)dator hade jag nog velat ha en i7, i5 eller i3 (bäst först i den ordningen).

4GB ram är minimum (fast det duger nog bra med fyra GB ett tag till). Jag hade nog ändå velat ha 6GB eller om det går 8 GB ram. Det är lite viktigare att köpa "rätt" ifrån början på en laptop då det är svårt att uppgradera själv.

Hårddisken räcker mellan 250-500GB i datorn, med tanke på hur billigt det är att köpa en extern. (Dvs var inte rädd att den interna hårddisken är liten, såvida den är snabb gör det inte så mycket).

Sen grafikkort har jag ingen riktig aning om...

HDMI till skärm bör finnas på alla datorer. Glöm inte musen som någon påpekade. Spelmöss kan nog vara bra att snegla på, de har oftast bäst precision och ergonomi. Min Logitech MX 518 som är snart fyra år gammal var en bra investering.

Jag funderar också på systemet bärbar plus en ordentlig skärm, typ 24" (IPS) där HP:s skärmalternativ för ungefär 6000kr ligger bra till. Skärmar diskuteras flitigt i annan tråd!

Jag funderar på en 13" som har upplösningen 768 på höjden, eftersom Canons program kräver 1024*768, som min Samsung NC10 (10") inte klarar utan att scrollas.

Men mer väsentligt är hur mycket RAM-minne kan jag klara mig med. Många säljs med 3GB, men Acer verkar ha modeller med 2*4GB som max.

Ovan föreslås t ex 4GB. Blir det stor/avgörande skillnad mot 3GB?

Angående processor har jag funderat på Intels i3 (som minimum).

Som ovan sägs, hårddisken behöver inte vara speciellt stor eftersom externa hårddiskar mer eller mindre är ett krav pga säkerhet bl a.

Tittade precis lite på Acers utbud av 13" och det verkar vara näst intill "oändligt".
Det känns som att man behöver sätta en prisgräns och se vad man får för pengarna! Men då är förstås frågan vad som skall prioriteras högst.

Prioritet kan gälla för processor, RAM och batteritid, eftersom man kan få dessa egenskaper i den "mängd" man önskar.

Nu är jag mer förvirrad än när jag började skriva på dessa rader för någon timme sedan. Jag har surfat lite under tiden jag skrev...

Liten bärbar...

13,3" med lite prestanda (i3, 2GB+en ledig plats, BT, 6 celler, 2,02kg, W7P) + lite till.

Det är inte lätt att hitta något, men en HP PROBOOK för 8119kr hos DustinHome, är vad jag har hittat enligt ovanstående.
Det är svårt att hitta 13,3" i kombination med i3 och 4GB RAM, dvs med ledig plats för att få totalt >=4GB.

Jag söker snarast något för ca 6000kr.

Väljer man i prisklassen 10-15000kr är utbudet stort!

Nu har jag kommit ett steg närmare köp...

ASUS U35JC CI3 2.4 4GB/500 13.3" W7HP

för någon krona under 7000.

Den ultimata kompromissen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar