Gud vilken hjälp jag fått här under de senaste dagarna, sorry att jag har missat att kika in! Grymt bra med duktiga männsikor som vet och kan sina saker, även om jag inte känner mig lika haj!
ja men visst var jag på LT för ett par år sen Daniel, visste att jag kände igen ditt namn! Åh jag sitter i Stockholm nu, men jag skulle ju iof kunna ta mig neråt för att få hjälp att bygga ihop den, vilken pärla! Om det inte finns någon här i Stockholm jag kan muta för att få bygghjälp?
Vad är det jag behöver utöver den lista som du satte ihop?
Jag skulle behöva få tillgång till datorn så snart som möjligt...Att man alltid gör allting så i sista minuten.
E n dator som plockas ihop som du sa är alltså snabbare och bättre än till exempel:
http://www.dustinhome.se/pd_5010519280.aspx
Som är den jag kikat på och tänkte beställa.
Tusen tack för hjälpen allihop och hoppas allt är fint med dig Daniel!
Maria
Roligt med ett känt ansikte här..
För min del är det bara att du kommer ner, så hjälper jag dig..
Det finns flera fördelar med att sätta ihop en dator själv. "Köp-datorer" som jag kallar dem från HP, Dell... m.fl. har oftast begränsningar om man vill stoppa i flera hårddiskar eller bygga ut datorn (uppgradera). Dem vill ju så klart att du ska köpa en helt ny dator när den gamla inte räcker till.
Om vi jämför den du länkade till med det paket jag satt ihop så får du se vad som skiljer..
Låda:
HP: Tower, Lite större, sämre kylning och inget dammfilter
Paket: Antec 300: Midi Tower, lite mindre, bra kylning (stora o tysta fläktar) och dammfilter (Mindre damm som kommer in och försämrar kylningen av processor, grafikkort... (Behöver inte städa den så ofta, mer än att öppna frontluckan ta bort och skaka av filtret någon gång i månaden på sin höjd)
Moderkort:
HP: ? (står inte, Bara USB2, Firewire och möjligtvis Sata2 (3Gb/s)
Paket: MSI 870A-G54 AM3: Ett riktigt bra kort. Som det står på Inets sida om det..: "
Moderkortet är "Military class" vilket innebär hårda kvalitetstest för att klara hård överklockning och ha lång livslängd." Men i övrigt har det USB2 och 3, Sata3 (6Gb/s) Om du inte vet vad det betyder så är det att hårddiskar t.ex. som är kopplade till Sata och USB3 och som kan utnyttja det gränssnittet, kan föra över informationen mycket snabbare än tidigare. Ett gränssnitt som kommer mer och mer nu framöver..
Minnen:
HP: Vet ej typ men, DDR3 1333MHz (Går ej att byta till snabbare utan att byta processor)
Paket: Corsair DDR3 1600MHz: Snabbare än HP och räcker för dina behov, går även att bygga ut enkelt. (Går att byta till 2000MHz minnen)
Processor:
HP: Intel Core i3 540, 2 kärnor på 3,06 GHz, 4MB L3-Cache (Processorns minne för snabbare beräkningar)
Paket: AMD Phenom II X4 965BE, 4 kärnor på 3,4GHz, 6MB L3-Cache. Snabbare processor och fler kärnor, men drar mer ström.. 125 watt. (Skulle gissa att HP:n ligger på runt 65 watt) Står datorn på dygnet runt året om, så blir det ju såklart en viss skillnad på elräkningen.. ;-)
Grafikkort:
Likvärdiga med skillnaden att HP har 512MB minne och mitt hade 1024MB minne.
Alltså dubbelt så mycket minne på ihopplocket, men om du frågar mig så suger bägge.
Enda skälet är att försöka hålla budgeten.
Hårddisk:
HP: 640GB, 7200RPM, SATA
Paket: 320 GB, 7200RPM, SATA2 (Hälften så stor, snabbare och du kan byta ut den mot någon annan innan du beställer. (Men jag vidhåller att det är bättre med en liten hd till operativsystemet och ha en till eller flera hd internt eller externt till bilderna)
Bägge har DVD med Lightscribe...
Bägge har Win7 Home Premium
Kort sagt enligt mig... Inget att tveka på... skippa HP:n.
Får se om det är någon som har en annan åsikt..