Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator för LR och PS

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Jag är i färd med att köpa en ny dator för att kunna amatörbehandla mina digitala bilder. Jag vill ha en dator som är fullt tillräcklig för Lightroom och Photoshop. Jag gillar inte långa väntetider eller långsamma datorer.

Ni som är duktiga på kravspecar för PS och LR kanske kan hjälpa mig. Frågan är om denna Lenovo är tillräcklig. Tänker komplettera med mer minne också så att det är mer än 8 GB.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3641784

Tror ni den är bra nog?

Processorn räcker till. Men jag skulle inte köpa en dator utan SSD idag.

Hur långa väntetider man står ut med är ju personligt, jag kör Lightroom på en betydligt långsammare laptop och upplever inga problem. Men det är ju ingen garanti för att du blir 100% nöjd.

När du köper den datorn betalar du för mus, tangentbord, DVD och 1x8GB RAM.
Vore det inte bättre att köpa en dator med 32GB från början och flytta över din DVD, och behålla mus & t-bord?
Kanske se över vilken fläkt du köper oxå - om du vill ha en tystare dator.

Instämmer med föregående talare om SSD. Köpa dator 2016 utan SSD känns som att köpa en ny bil med fyra reservhjul max 60kmh monterade.

LR tycker om processorfrekvens. Jag har en 5 år gammal dator som hade en AMD athlon II x4 640 (4kärnor 3 GHz) med 16 GB ram och här om dagen bytte jag till FX 8350 (8 kärnor 4 GHz). Export tiden för 30 st 20 Mpix raw filer>fullstora jpg gick från 2 min 8 sek till 1 min 3 sek. Samma export på jobbdatorn med i5 4200M 4GB ram tog 1 min 48 sek.
Numera så reagerar reglagen direkt man rör dom och hopp mellan moduler och bilder går smärtfritt. En del av snabbheten kommer från att ram minnet arbetar bättre nu också tack vare mera cache minne i processorn.

Har du kollat vad något liknande som lenovon skulle kosta på inet eller komplett så kunde du enkelt få in en SSD disk samt lite snabbare processor, kungen för LR är väl fortfarande i7 4790.

LR tycker om processorfrekvens. Jag har en 5 år gammal dator som hade en AMD athlon II x4 640 (4kärnor 3 GHz) med 16 GB ram och här om dagen bytte jag till FX 8350 (8 kärnor 4 GHz). Export tiden för 30 st 20 Mpix raw filer>fullstora jpg gick från 2 min 8 sek till 1 min 3 sek. Samma export på jobbdatorn med i5 4200M 4GB ram tog 1 min 48 sek.

Nu blir jag ju väldigt petid här, men det du skriver går tvärt emot påståendet att LR tycker om klockfrekvens. Dina tester visar att i ditt scenario så:

-En nyare laptop-cpu (2 kärnor, samma maxfrekvens) är bättre än en gammal 4-kärnig cpu
-En nyare processor med fler kärnor fungerar mycket bättre

Vad dina tester inte visar är hur övrig utrustning i datorerna påverkar resultatet.

Nu blir jag ju väldigt petid här, men det du skriver går tvärt emot påståendet att LR tycker om klockfrekvens. Dina tester visar att i ditt scenario så:

-En nyare laptop-cpu (2 kärnor, samma maxfrekvens) är bättre än en gammal 4-kärnig cpu
-En nyare processor med fler kärnor fungerar mycket bättre

Vad dina tester inte visar är hur övrig utrustning i datorerna påverkar resultatet.

En nyare cpu har väl nytta av nyare teknik samt att intel kanske fungerar bättre än AMD med LR.

Jag sökte olika tester och forumtrådar före jag kastade ut 190€ på en 4 år gammal processor, 2 år nyare än min gamla, eftersom alternativet skulle ha varit en helt ny dator med ny windowslicens och hela köret.
Ett test jag kom in på testade i7 4790K mot en X99 plattform, tror jag det var, med dubbla 10 kärnors 2,5 GHz intel processorer. Upp till 6 kärnor blev det bättre men 4790 datorn var snabbare ändå. Baserat på det så tyder det på att LR hellre har högre frekvens än mera kärnor. Adobe rekommenderar också upp till 6 kärnor för LR.
Övrig utrustning i datorn är ASRock 890 moderkort, 16 GB (4*4) kingston valueram 1333 MHz, ett gammalt radeon hd 6450 grafikkort, 250 GB 850 EVO SSD, bilderna ligger på en ny 2 TB WD blue HD.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar