Annons

Ny dator för bildbehandling etc

Produkter
(logga in för att koppla)
Tveksamt vilken nytta du kommer att ha av 128 GB RAM. 32 eller möjligen 64 borde räcka. Jag skulle nog satsa på ett något modernare grafikkort t.ex. 3060ti.

I den senaste versionen av kundvagnen bytte jag grafikkortet till detta:

AMD är den enda PC som inte kräver vattenkylning på alla varianter. DDR 5 är ganska billiga nu och DDR4 är ute...

Hur menar du nu? Det går utmärkt att köra Intel med luftkylning.

Faktum är att jag väljer luftkylning varje dag i veckan för att slippa pump etc (även closed-loop -system). Med ett bra chassie och genomtänkt luftflöde och styrning samt placering av fläktarna går det utmärkt att bygga en tyst burk som bara hörs när den måste anstränga sig och det brukar vara en mycket liten del av tiden.

Jag hade inte stoppat i en 5400rpm inuti datorn, utan valt 7200rpm.
Däremot som backupdisk utanför.
Men jag gör mina backuper manuellt.

Jag hade inte stoppat i en 5400rpm inuti datorn, utan valt 7200rpm.
Däremot som backupdisk utanför.
Men jag gör mina backuper manuellt.

Det är ju bara lagringsdisk ändå och till det räcker 5400rpm. En 5400rpm är ju dessutom tystare och håller sig svalare än en 7200rpm.

Det är ju bara lagringsdisk ändå och till det räcker 5400rpm. En 5400rpm är ju dessutom tystare och håller sig svalare än en 7200rpm.
Nej jag använder diskarna i datorn som prime lagringsplats och jobbar direkt mot dem i LRC/PS.
Backup har jag givetvis utanför datorn som inte är inkopplad mer än när jag kör backup.
Vill inte att en åskskräll tar död på båda.
Men det är jag det.

Nej jag använder diskarna i datorn som prime lagringsplats och jobbar direkt mot dem i LRC/PS.
Backup har jag givetvis utanför datorn som inte är inkopplad mer än när jag kör backup.
Vill inte att en åskskräll tar död på båda.
Men det är jag det.

Jag kör också en disk i datorn med RAW-filerna på och den är 5400rpm. Jag använder Capture One och när jag importerat RAW-filerna där så har jag ju previewsen på min SSD och då laddas ju allt därifrån istället så att ha en snabbare lagringsdisk skulle ju inte ge nån direkt fördel, annat än att det kanske skulle gå aningen snabbare att importera filerna. LR funkar väl på samma sätt?
Sen oavsett hastighet så är ju mekanisk disk fortfarande just en mekanisk disk, dvs. seg :p

Senast ändrad:
Jag leker med tanken på att under året låta t ex Inet eller annan leverantör bygga mig en ny dator. Den jag har börjar gå lite segt nämligen. Leker med tanken alltså... jag är inte alls säker på att jag kommer att lägga en beställning i närtid, utan detta är ett försök att pejla lite vad man kan få för 15-20k idag.
Hur har det gått med ditt datorbygge Graylingman? Jag har med stort intresse följt din tråd i ämnet (och även andra liknande) då jag själv står inför motsvarande "upprustningsplaner".

Under de senaste åren har jag nästan ständigt följt utbudet av färdiga datorer på marknaden men inte funnit något som precis passar mina behov och som liknar dom som du beskriver i ingressen. De färdigt konfigurerade PC:n som ligger närmast brukar vara speldatorer, men med alltför mycket betoning på avancerade spel, något som jag inte sysslar med alls. Här är det fotoredigering som gäller! Kan även jobba med någon videosnutt emellanåt.

Idag kör jag: HP Pavillion med i5 8400, 2,8/4 GHz, 16GB RAM, SSD M.2 256 GB Primärlagring och SATA 2,5" SSD 2TB Sekundärlagring, NVIDIA GeForce GTX 1050 2GB grafik.

Imorgon vill jag ha: Xx med i5(i7) 14xxx, 2,8/4 Ghz, 32(64) GB RAM, SSD M.2 1TB Primärlagring och Mekanisk SATA 3,5" 4TB Sekundärlagring + ev SATA 2,5" SSD 2TB Sek.lagr. II, NVIDIA GeForce RTX 3050(60) 8(12)GB grafik. Kabinett, fläktar, moderkort och nätaggregat tillkommer såklart. (Vad har jag glömt?)

I de färdigbyggda datorer som jag hittar t.ex. på nätet, saknas alltid någon komponent i min önskade specifikation och tycks heller inte gå att själv komplettera med. T.ex. på grund av för lite strömförsörjning. Eller för lite plats i lådan! Eller så är det många grejer som jag inte behöver! Därför tänker jag också försöka bygga en egen genom Inet. Och har redan lagt upp ett preliminärt bygge med ovanst. spec.. Men innan jag går till beställning skulle det vara av stort värde att få ta del av erfarenheter från andra, som själva konfigurerat sin dator från Inet.

Tacksam för alla relevanta synpunkter och kommentarer.

Jag hade gått på RTX4060.

Vill du bara ha 4TB sekundärlagring hade jag kört SSD.

Jag byggde min helt själv 2022. Kräver att man klarar av att hantera Youtube för vissa moment och att man inte har tummen mitt i handen. Skall du bygga själv och har plats hemma, köp en stor låda. Kabeldragning i små lådorna brukar frambringa svordomar man inte ens visste att man kände till.

Jag hade gått på RTX4060.

Vill du bara ha 4TB sekundärlagring hade jag kört SSD.

Jag byggde min helt själv 2022. Kräver att man klarar av att hantera Youtube för vissa moment och att man inte har tummen mitt i handen. Skall du bygga själv och har plats hemma, köp en stor låda. Kabeldragning i små lådorna brukar frambringa svordomar man inte ens visste att man kände till.
Har trevat mig fram till följande prel. bygge hos Inet och kommer troligen att låta dom sköta montage och "igångkörning":

Väntar dock med beställning tills ev buggar i konfigurationen åtgärdats!
PS Notera att jag tänkt mig två sekundära diskar på 4+2 TB! DS

2013 byggde jag en ihop en dator helt själv, men det var efter åtskilliga timmars läsning på internet vad den skulle bestå av och den blev verkligen toppen, men nu senast när det var dags att byta dator, så la jag inte på långa vägar så mycket tid på att söka information själv, utan jag satte ihop en dator på Inet och visade upp den här på FS och fick finfina tips på saker som skulle bytas ut. Efter att jag lagt beställningen, så hörde Inet av sig och vill ändra lite till och resultatet blev verkligen alla tiders och datorn fungerar förträffligt.

Har trevat mig fram till följande prel. bygge hos Inet och kommer troligen att låta dom sköta montage och "igångkörning":

Jag brukar säga är disken under 4TB eller mindre så definitivt SSD om den skall sitta i en dator.
Större diskar än 8TB kan ekonomisk försvaras att det är snurrdiskar.

Jag skulle byta ut 2TB disken med SATA interface till en med M.2 istället, du har ju 2 platser på moderkortet. Och skillnaden i läshastighet är rejäl

Jag skulle byta ut 2TB disken med SATA interface till en med M.2 istället, du har ju 2 platser på moderkortet. Och skillnaden i läshastighet är rejäl
Tackar för bra tips! Jag har tänkt mig att lägga allt sådant som behöver behandlas snabbt (tex bildbehandling etc) på primära disken, den blir på 1 TB SSD (M.2 NVMe). Där kommer även op-system och program (tex CO) att läggas. Övrig(a) diskenheter skall bara användas för lagring.

Intel förväntas släppa en ny generation processorer i höst om jag fattat det rätt så jag kommer vänta tills dess iaf.

Hur har det gått med ditt datorbygge Graylingman? Jag har med stort intresse följt din tråd i ämnet (och även andra liknande) då jag själv står inför motsvarande "upprustningsplaner".
Såhär blev det till slut. Drygt ett år sen nu och givetvis drog det iväg ekonomiskt, men det är glömt nu :)

Jag är väldigt nöjd, måste jag säga. Det rullar på bra. I min gamla dator tog t ex Lightrooms brusreducering med AI ungefär en kvart (!) per bild. Nu går det på 10-12 sekunder.

Som sagt över ett år sen nu och jag antar att man idag kan få mycket mera pang för pengarna.

Bilagor

• Screenshot 2023-08-14 185953.png
    Screenshot 2023-08-14 185953.png
    107.5 KB · Visningar: 43
Såhär blev det till slut. Drygt ett år sen nu och givetvis drog det iväg ekonomiskt, men det är glömt nu :)

Jag är väldigt nöjd, måste jag säga. Det rullar på bra. I min gamla dator tog t ex Lightrooms brusreducering med AI ungefär en kvart (!) per bild. Nu går det på 10-12 sekunder.

Som sagt över ett år sen nu och jag antar att man idag kan få mycket mera pang för pengarna.
Intressant! Visst kan det dra iväg med kronorna när man sitter framför alla dessa faktablad. Det blir gärna att man lägger på lite här och där när man ändå håller på, liksom! Men, så här kommer nog min slutliga(?) beställningslista från Inet att se ut: https://www.inet.se/datorbygge/b1535084/datorbygge-i5-13600-64gb
och med den PC:n hopas jag på samma nöjaktighet som du uttrycker. Måste tillägga att det har varit givande att få del av andras erfarenheter genom detta forum.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar