Annons

Ny dator för bild/video-redigering. Förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

aracaboi

Aktiv medlem
Hallå där!

Jag planerar att köpa en ny dator för att kunna sköta bilder lite bättre/enklare/utan krux. har, trots min ringa förmåga, satt ihop ett paket på inet. Tänkte om någon hade några synpunkter/förslag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1358432/2012-01-12

Helst hade jag kommit undan billigare då min budget är sådär.

Tänkte bara fråga, jag har sett många rekommendera paket som inte innehåller något extra grafikkort, behövs det alltså inte om man ska redigera bilder? duger det med det som är inbyggt i processorn?

Något annat som fattas? Är trådlöst nätverkskort värt om man kör internet på distans?

mvh

Plusval:

- Chassi (jag har ett sådant för min server, suveränt för pengarna)
- Processor
- Minnena
- PSU

Hur tänkte du:

- Moderkort i ATX-format. För stort för chassit.
- Grafikkortet är överspecat för dina behov, ett grafikkort för ca 600 kr räcker. Om du skall ha inbyggd grafik behöver du H61/H67/Z68/... chipset i moderkortet.
- SSD på 60 Gb kan bli tight, jag har 45 Gb i min OS-disk just nu utan att ha installerat allt än (mer än bara fotoprogram dock...)
- Windows OS har du inte tagit med.
- Behöver du monteringshjälpen? 800 kr är relativt mycket pengar i paketet.
- Skall du återanvända gammal hårddisk?

Övrigt:
- Trådlöst nätverkskort eller USB-anslutet spelar väl ingen större roll.
- DVD-brännare?

Senast ändrad:
Hallå där!

Jag planerar att köpa en ny dator för att kunna sköta bilder lite bättre/enklare/utan krux. har, trots min ringa förmåga, satt ihop ett paket på inet. Tänkte om någon hade några synpunkter/förslag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1358432/2012-01-12

Helst hade jag kommit undan billigare då min budget är sådär.

Tänkte bara fråga, jag har sett många rekommendera paket som inte innehåller något extra grafikkort, behövs det alltså inte om man ska redigera bilder? duger det med det som är inbyggt i processorn?

Något annat som fattas? Är trådlöst nätverkskort värt om man kör internet på distans?

mvh

Själv har jag ett Z68 moderkort med 2600K, det fungerar utmärkt med den inbyggda grafiken. Vid behov kan grafikkort sättas in, har inte behövt det än på 7 månader

Ser rätt bra ut...

* Hårddisk: Jag har en 60GB SSD som systemdisk. Fungerar bra, men man får tänka till innan man installerar något. Kör främst Windows och Photoshop på den disken (sånt som jag vill ha ut max prestanda ur). Annat som installeras ligger på en separat SATA-disk.

Visst har du tänkt ha nån mer disk än bara SSD-disken?

* Grafikkort: Räcker med nåt billigare, alternativt ett inbyggt - se över alternativen...

* Minne: Uppdaterade nyligen från 8GB till 16GB just för att det var så billigt. Märkte inte någon skillnad egentligen. Med 8GB så flöt allt på jäkligt bra. Photoshop startar på under 3 sekunder och minnet räcker då gott till de bilder jag arbetar med och grundinställningarna i Photoshop. Jag köpte 1600-minnen och har överklockat CPU:n lite lätt. Kostade några kronor mer, men kanske inget du tänkt göra.

Du kan spara några kronor och nöja dig med 8GB... värt det?

* Du kan spara några kronor på en billigare låda. Använder själv nån för ~350:- som fungerar bra. Så klart inte den tystaste, men har ändå datorn bakom väggen i klädkammaren (så helt tyst för min del).

* Operativsystem. En laglig version av Windows 7 är så klart att rekommendera. Kostar en del. Är du student så brukar många Universitet ha möjlighet för eleverna att ladda ner utbildningsversioner. Vet att Dreamspark finns för utvecklare/tekniker, men finns nåt annat där även operativsystemen ingår.

* Monteringen. Det är inte så svårt att sätta ihop en dator, men har man inte gjort det så är det så klart inte enkelt. Du har säkert nån i din närhet som kan hjälpa dig. Kompis, grannens son etc?

* DVD-läsare kommer att bespara dig några svordomar då du kommer på att du saknar läsare den dag det kommer en skiva i din hand.

Annars tycker jag du är på rätt spår. Är ungefär runt 10000:- man hamnar med skärm. Kan få ner det lite om du snålar - kan återanvända från nån gammal dator.

byt moder kort till tex ett sånt här
http://www.inet.se/produkt/1902046/gigabyte-ga-z68ma-d2h
om du vill ha den lådan, hoppa sedan över grafik kortet tills vidare det kan du alltid köpa sen
köp sedan en 120GB system disk tex http://www.inet.se/produkt/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb
nätdel skulle jag köpa corsair dom har jag bra erfarenhet av tex
http://www.inet.se/produkt/6909618/corsair-cx-500w-v2-80
500w räcker till den dator lätt
kan du inte sätta i hop datorn själv så sparar du 800

oj wow tack för all info! uppskattas verkligen

- Jag hade glömt att lägga dit DVD-spelare det har jag givetvis räknat med att ta med.

- Hade mycket riktigt tänkt att köpa fler hårddiskar än SSD:n på 60Gb, dock tänkte jag kanske att det vore mer praktiskt med kanske en usb 3-driven extern, eller finns det några nackdelar med det kontra en intern?

- Vet somsagt väldigt lite om datorer och känner mig alldeles för tekniskt osäker för att satsa på att bygga den själv, har ingen annan jag känner som kan göra det åt mig vad jag vet. kanske kan jag fixa någon ev.

- så vad behöver man externt grafikkort till av det mer avancerade slaget förutom spel? Jag trodde kort med CUDA-stöd osv var bra och till stor fördel vid användning av t.ex. premiere.

- Windows 7 har jag från det jag använde till min förra dator

- Ang. ramminnet så har jag läst att det ska underlätta med minst 16GB om man ska kunna öppna många filer samtidigt, i synnerhet raw osv?

mvh

byt moder kort till tex ett sånt här
http://www.inet.se/produkt/1902046/gigabyte-ga-z68ma-d2h
om du vill ha den lådan, hoppa sedan över grafik kortet tills vidare det kan du alltid köpa sen
köp sedan en 120GB system disk tex http://www.inet.se/produkt/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb
nätdel skulle jag köpa corsair dom har jag bra erfarenhet av tex
http://www.inet.se/produkt/6909618/corsair-cx-500w-v2-80
500w räcker till den dator lätt
kan du inte sätta i hop datorn själv så sparar du 800

Jag tänkte köpa ett Corsair först men blev lite osäker när jag läste recensionerna. tack för infon om moderkortet var lite osäker vilka typer som passar till vad (tur att jag inte beställde utan att höra mig för :) )

för photoshop och premiere behövs inte så våldsamma grafik kort utan det år främst till spel och 3d renderings prog som dom behövs Photoshop jobbar 2d så ska du inte spela kan du först testa med det integrerade som finns i core i5 processorn
adobes prog har stöd för cuda jag kör med ett gammalt geforce 8800gt och det duger lätt till Photoshop
så ett GeForce GT440 1024MB duger gott om du inte ska köra nya spel.
ända nackdelen med en extern är att det går inte lika snabbt att föra över data till den mot en intern sata 3 disk men en extern behövs i alla fall för backup på alla foton för en hård disk rasar förr eller senare.

för photoshop och premiere behövs inte så våldsamma grafik kort utan det år främst till spel och 3d renderings prog som dom behövs Photoshop jobbar 2d så ska du inte spela kan du först testa med det integrerade som finns i core i5 processorn
adobes prog har stöd för cuda jag kör med ett gammalt geforce 8800gt och det duger lätt till Photoshop
så ett GeForce GT440 1024MB duger gott om du inte ska köra nya spel.
ända nackdelen med en extern är att det går inte lika snabbt att föra över data till den mot en intern sata 3 disk men en extern behövs i alla fall för backup på alla foton för en hård disk rasar förr eller senare.

Ok inte ens om den externa är usb 3 alltså?

Funderar ändå på att ta med grafikkortet (460) för att framtidssäkra, kommer inte kunna öppna och fixa senare annars eftersom jag somsagt har tummen mitt i hand vad gäller sådana saker.

Anledningen att jag valde det chassit osv var att jag ville ha usb 3-portar inklusive firewire utifall att. kanske tänker jag fel, kanske finns usb 3 redan tillräckligt i moderkortet

Funderar ändå på att ta med grafikkortet (460) för att framtidssäkra, kommer inte kunna öppna och fixa senare annars eftersom jag somsagt har tummen mitt i hand vad gäller sådana saker.

Om du tänker redigera DSLR-video i Premiere Pro CS5 och senare ska du ABSOLUT ha ett 460. 440 är för klent för att göra någon reell nytta i redigeringen.

Backup på extern USB3-disk är helt ok. Det är ju ändå bara för backup och är bra mycket snabbare än USB2.

Om du tänker redigera DSLR-video i Premiere Pro CS5 och senare ska du ABSOLUT ha ett 460. 440 är för klent för att göra någon reell nytta i redigeringen.

Backup på extern USB3-disk är helt ok. Det är ju ändå bara för backup och är bra mycket snabbare än USB2.

Bra att veta. Tack!

mvh

Är det någon större vits? Ingen av korten är med här i alla fall, http://www.adobe.com/products/premiere/tech-specs.html

hmmm personligen vet jag inte. men tänker lite, om man ska kolla på film i hd/filma i full hd osv kräver det inte ett grafikkort för att gå smort? även om jag typ aldrig spelar spel känns det lite som att man alltid vill ha möjligheten om andan skulle falla på.

fast det jag tänker egentligen är att eftersom det blir så liten prisskillnad ändå kanske det kan vara värt att lägga 600 extra. men somsagt så trodde jag att cuda var en fördel vid videoredigering (dock har jag inte riktigt förstått vad det i själva verket gör)

mvh

edit: ok ser först nu listan där nere med stödda GPU'n. verkar alltså bara som det är dom främsta som funkar för det.

ps.2 dessutom tänkte jag om man ska hålla på i after effects med typ 3d-grejs kanske 460 funkar ds.2

Senast ändrad:
Ok nu har jag gjort ett nytt (vilket blev ännu dyrare...allting började vid "max 7000" men har stigit allt eftersom tycks det)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1365451/2012-01-14

Kan komma med lite förslag och tips.

Bildskärmen som du valt har visserligen IPS-display men det är en mycket billig variant (e-IPS) som inte kommer att visa alla färger. Fungerar om du bara är ute efter sRGB och webbaserade bilder, eller har låga krav. Den billigaste jag vet om annars är ASUS PA24Q med P-IPS.
http://www.webhallen.com/hardvara/131268-asus_24_pa246q

Personligen skulle jag bytt ut 2500K mot en 2600K, pga Hyperthreadingen, och skippat det dyra grafikkortet. HT gör att processorn blir flertrådad (virtuella kärnor) och jobbar snabbare. Det du tjänar in där, tidsmässigt i arbetstid, kan du aldrig få igen med ett grafikkort.
Vill du ha HDMI, dubbla skärmar etc. som du kan få med grafikkort, finns det billiga för 400kr som räcker gott och väl.
2500K är en populär processor för gamers och fungerar bättre än 2600K till spel, men ska man använda flertrådade program så fungerar en flertrådad procsessor bäst/snabbast.

Då RAM-minnen är billiga idag så är det aldrig fel att köpa in mer än man för tillfället behöver. 16GB är bra om du håller på med mycket RAW-filer. Själv tankar jag in 100-300 RAW-filer åt gången, ibland mer. Det fungerar bra med 16GB, men nu uppgraderade jag till 32GB. :)

Dock kan jag rekommendera dessa minnen då de är lite snabbare, än de du valt. De fungerar bra, så länge du inte ska peta på en stor fet processorkylare, som kommer gå över minnena då dessa har en högre kylfläns.
http://www.inet.se/produkt/5315203/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-quad-channel

Håller med om att SSD:n var i minsta laget och skulle också gått på en 120GB minst. Men det beror på hur man jobbar med bilderna. Själv lägger jag alltid bilderna på skrivbordet först och bearbetar dem därifrån. Sen för jag över dem till lagringsdiskar/NAS.
Går betydligt snabbare att komma åt dem från en SSD, än en slö lagringsdisk, medans man jobbar med dem.

I övrigt såg det bra ut.

Lagringsdisk är ju värt att vänta lite att köpa, tills priserna har sjunkit till normala nivåer igen.

Senast ändrad:
Kan komma med lite förslag och tips.

Bildskärmen som du valt har visserligen IPS-display men det är en mycket billig variant (e-IPS) som inte kommer att visa alla färger. Fungerar om du bara är ute efter sRGB och webbaserade bilder, eller har låga krav. Den billigaste jag vet om annars är ASUS PA24Q med P-IPS.
http://www.webhallen.com/hardvara/131268-asus_24_pa246q

Personligen skulle jag bytt ut 2500K mot en 2600K, pga Hyperthreadingen, och skippat det dyra grafikkortet. HT gör att processorn blir flertrådad (virtuella kärnor) och jobbar snabbare. Det du tjänar in där, tidsmässigt i arbetstid, kan du aldrig få igen med ett grafikkort.
Vill du ha HDMI, dubbla skärmar etc. som du kan få med grafikkort, finns det billiga för 400kr som räcker gott och väl.
2500K är en populär processor för gamers och fungerar bättre än 2600K till spel, men ska man använda flertrådade program så fungerar en flertrådad procsessor bäst/snabbast.

Då RAM-minnen är billiga idag så är det aldrig fel att köpa in mer än man för tillfället behöver. 16GB är bra om du håller på med mycket RAW-filer. Själv tankar jag in 100-300 RAW-filer åt gången, ibland mer. Det fungerar bra med 16GB, men nu uppgraderade jag till 32GB. :)

Dock kan jag rekommendera dessa minnen då de är lite snabbare, än de du valt. De fungerar bra, så länge du inte ska peta på en stor fet processorkylare, som kommer gå över minnena då dessa har en högre kylfläns.
http://www.inet.se/produkt/5315203/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-quad-channel

Håller med om att SSD:n var i minsta laget och skulle också gått på en 120GB minst. Men det beror på hur man jobbar med bilderna. Själv lägger jag alltid bilderna på skrivbordet först och bearbetar dem därifrån. Sen för jag över dem till lagringsdiskar/NAS.
Går betydligt snabbare att komma åt dem från en SSD, än en slö lagringsdisk, medans man jobbar med dem.

I övrigt såg det bra ut.

Lagringsdisk är ju värt att vänta lite att köpa, tills priserna har sjunkit till normala nivåer igen.

Tack för info och förslag Danne B!

Dock har jag inte råd med en dyrare skärm för tillfället, så det får kanske bli en uppgradering vid senare tillfälle.

Det verkar som om det råder viss samstämmighet angående grafikkortet. Finns det något särskilt för ett mindre belopp som är prisvärt? Om jag ska uppgradera processorn måste jag nog nedgradera grafikkortet ändå. Dock undrar jag somsagt hur det blir om man ska hålla på med 3d-åkningar osv i After Effects, behövs inte grafik till det?

Måste man inte manuellt 'låsa upp' 1600mhz ram-minnen? har läst det här och var.

Hade i det senare paketet bytt 60GB mot 120GB SDD-disk. Tänker att det kanske fungerar så länge, har ju lite andra diskar att lagra på osv. under tiden.

mvh

Tack för info och förslag Danne B!

Dock har jag inte råd med en dyrare skärm för tillfället, så det får kanske bli en uppgradering vid senare tillfälle.

Det verkar som om det råder viss samstämmighet angående grafikkortet. Finns det något särskilt för ett mindre belopp som är prisvärt? Om jag ska uppgradera processorn måste jag nog nedgradera grafikkortet ändå. Dock undrar jag somsagt hur det blir om man ska hålla på med 3d-åkningar osv i After Effects, behövs inte grafik till det?

Måste man inte manuellt 'låsa upp' 1600mhz ram-minnen? har läst det här och var.

Hade i det senare paketet bytt 60GB mot 120GB SDD-disk. Tänker att det kanske fungerar så länge, har ju lite andra diskar att lagra på osv. under tiden.

mvh

Ska du använda GPU:n (Grafikkortets processor) i t.ex. filmredigerings/3D-program måste du upp i klasserna, om du ska få någon märkbar skillnad. Det mesta görs med processor/minne, så det är där du ska lägga krutet i första hand.
Själv har jag ett ASUS GTX 580 och skulle inte märka skillnad i Photoshop om jag bytte ut det mot denna t.ex.
https://www.inet.se/produkt/5409331/gigabyte-geforce-g210-512mb-oc

Det finns några få plug-in´s/program (Beauty Box, Premiere PRO) där du har nytta av CUDA, men troligtvis inget som du kommer använda. Det stora stödet för bättre flyt (PS, Premiere o AfterEffects) ligger i OpenGL och finns i alla grafikkort, oavsett tillverkare, vad jag vet.

1600Mhz minnen är 1333Mhz i grunden, men ställs enkelt upp i BIOS. Detta kommer du åt när du startar upp datorn och trycker in "DEL" (på de flesta datorer), kan även vara typ F12.
Hur som helst står det under uppstarten vad det är för knapp du ska trycka på.
Ändra inte för mycket i BIOS om du inte vet vad du gör.. det går dock att reseta om du gjort något galet.

När det gäller SSD:n så uppdatera firmware:n på den om det inte är den senaste, för att undvika blåskärmar etc. Sen att du sätter den i rätt SATA-port och ställt in att den ska köras i AHCI i BIOS. Låter krångligt kanske men det är inte så farligt. ;-)

Ska du använda GPU:n (Grafikkortets processor) i t.ex. filmredigerings/3D-program måste du upp i klasserna, om du ska få någon märkbar skillnad. Det mesta görs med processor/minne, så det är där du ska lägga krutet i första hand.
Själv har jag ett ASUS GTX 580 och skulle inte märka skillnad i Photoshop om jag bytte ut det mot denna t.ex.
https://www.inet.se/produkt/5409331/gigabyte-geforce-g210-512mb-oc

Det finns några få plug-in´s/program (Beauty Box, Premiere PRO) där du har nytta av CUDA, men troligtvis inget som du kommer använda. Det stora stödet för bättre flyt (PS, Premiere o AfterEffects) ligger i OpenGL och finns i alla grafikkort, oavsett tillverkare, vad jag vet.

1600Mhz minnen är 1333Mhz i grunden, men ställs enkelt upp i BIOS. Detta kommer du åt när du startar upp datorn och trycker in "DEL" (på de flesta datorer), kan även vara typ F12.
Hur som helst står det under uppstarten vad det är för knapp du ska trycka på.
Ändra inte för mycket i BIOS om du inte vet vad du gör.. det går dock att reseta om du gjort något galet.

När det gäller SSD:n så uppdatera firmware:n på den om det inte är den senaste, för att undvika blåskärmar etc. Sen att du sätter den i rätt SATA-port och ställt in att den ska köras i AHCI i BIOS. Låter krångligt kanske men det är inte så farligt. ;-)

Ok jag kollade på videon och där verkar det ju som att man har användning av ett grafikkort med...den där funktionen han använde, eller missförstår jag nu? Kommer playback alltså fungera så där hackigt utan att jag har något av dom främsta korten eller hur ligger det till?

Någon påstod att det var knappt märkbar skillnad mellan 1333mhz och 1600mhz ram men jag har ju inte testat och jämför personligen så kanske är det en värd investering.

Eftersom jag inte ska montera datorn själv hoppas jag att inet fixar med att sätta allt i rätt portar osv men jag läste det där om att man var tvungen att uppgradera firmwaren. kan inte påstå att jag är insatt i dom detaljerna heller men enklare saker brukar lösa sig relativt smidigt.

Jag kommer alltså använda premiere pro typ. och avhdc-format endel om man säger. är grejen att det inte är någon mening att köpa ett halv bra utan antingen det bästa eller ett för några hundra?

dyra minnen har du bara behov av om du ska överklocka annars duger dom du har i din kundvagn
sen om du behöver 16gb är väl lite tveksamt möjligen att det kan ha betydelse vid redigering av stora video filer dom flesta sidor på internet säger att det märks ingen skillnad på prestanda och det går alltid att uppgradera du borde ha någon kompis som j´hjälpa dig såtta in mer om det behövs annars står det hur man gör i moderkorts manualen men har du en ssd disk så hjälper det upp mycket jag har 8GB i min dator och mårker ingen skillnad från 4gb som jag hade tidigare men jag kör bara photoshop cs4 och där beösdet inte

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto