ANNONS
Annons

Ny Canon... Nu eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej,

Står i valet och kvalet att köpa nytt hus.
Har ca 35000:- att spendera och har suktat på en EOS 5D länge..

Då alla tror sig veta att att det kommer en efterföljare både till 30D och till 5D är jag väldigt förbryllad över om jag ska vänta och se vad som kommer eller om jag ska slå till nu?

Andra sidan om en ny kamera kommer så har jag den troligtvis inte i handen förns om minst 6 månader? och så länge vill jag inte vänta.

Vad tror Ni om priset på 30D och 5D om en pressrelease kommer i Mars? kommer priset droppa på 30D och 5D genast?

Vet att jag kommer vara otroligt nöjd med en 5D oavsätt, men samtidigt när man ändå ska spendera känns det jobbigt att veta att jag kunde fått en bättre och nyare om jag håller mig till tåls några månader ???

och om en ersättare till 5D kommer, vad tror Ni den ligger i för prisklass?

Hjälp !
Många frågor som säkert bara kan spekuleras i, men skulle behöva lite input från Er som vet hur prisutvecklingen blir när det kommer nya hus..

/Stefan Krantz

Senast ändrad:
Folk kan bli lite mer trevliga.

Alla har inte lika bra insikt om t.ex.nær Canon slæpper sina pressreleases, prissænkningar vid nylansering osv.

Stisse skrev:
Hej,

Står i valet och kvalet att köpa nytt hus.
Har ca 35000:- att spendera och har suktat på en EOS 5D länge..

Då alla tror sig veta att att det kommer en efterföljare både till 30D och till 5D är jag väldigt förbryllad över om jag ska vänta och se vad som kommer eller om jag ska slå till nu?

Andra sidan om en ny kamera kommer så har jag den troligtvis inte i handen förns om minst 6 månader? och så länge vill jag inte vänta.

Vad tror Ni om priset på 30D och 5D om en pressrelease kommer i Mars? kommer priset droppa på 30D och 5D genast?

Vet att jag kommer vara otroligt nöjd med en 5D oavsätt, men samtidigt när man ändå ska spendera känns det jobbigt att veta att jag kunde fått en bättre och nyare om jag håller mig till tåls några månader ???

och om en ersättare till 5D kommer, vad tror Ni den ligger i för prisklass?

Hjälp !
Många frågor som säkert bara kan spekuleras i, men skulle behöva lite input från Er som vet hur prisutvecklingen blir när det kommer nya hus..

/Stefan Krantz

Som du sager, aven om det slapps en ny 5D pa PMA, sa kommer det droja minst 6 manader innan du kan fa tag pa den. Jag kopte en 5D i julas, ar grymt nojd, jag skulle sla till nu, du har ju fortfarande mail in rebate har i USA i alla fall, kop ett objektiv till kamera och du far $600 tillbaka.. Det gjorde jag.

Köp en begagnad 5D (om du hittar nån), så förlorar du inte nämnvärt sen om du vill uppgradera till den eventuella efterföljaren.

Vänta in och se hur grym uppföljaren till 30D blir. Den kanske inte kommer ligga så långt efter dagens 5D och då kan du spara många tusenlappar. Men precis som du själv säger så lär det dröja innan Svensson får tillgång till de nya modellerna. Om du inte orkar vänta så tycker jag du skall slå till på ex en 400D eller en beg 350D och sälja den när de nya modellerna äntrar svenska marknaden.

350D + objektiv

Håller med Paul. 350D är en väldigt bra kamera som just nu kan vara en bra "gap filler" tills vi ser vad Canon släpper. 350D + 17-40 o 70-200 ger mycket "foto".. och båda objektiven kan du använda på en FF senare.

Iofs är det ju alltid så att det kommer bättre, men just nu känns det som att Canon måste "slå till" ordentligt för att de dels inte släppt något riktigt nytt sedan 5D och för att ta tillbaka position mot D200 och Pentax K10 vilka båda två är väldigt mycket bättre än motsv Canon modeller (oj.. nu startar jag väl ett krig.. ;)

/tibor
som har både 5D o 1DMkIIn och är väldigt nöjd med dem, men kanske inte skulle köpa någon av dem just idag...

Senast ändrad:
Ett tips! OM du bestämmer dig för en 5D så är här
en länk till det billigaste priset jag sett i Sverige ännu så länge. Nästan samma pris som AC-Foto i Tyskland.
Vet inte hur de är att handla med, men de har ju butik i Sthlm så det verkar ju vara seriöst. Finns säkert någon som känner till dem bättre än jag.

Senast ändrad:
Arne S skrev:
Ett tips! OM du bestämmer dig för en 5D så är här
en länk till det billigaste priset jag sett i Sverige ännu så länge. Nästan samma pris som AC-Foto i Tyskland.
Vet inte hur de är att handla med, men de har ju butik i Sthlm så det verkar ju vara seriöst. Finns säkert någon som känner till dem bättre än jag.
Det var väldigt bra pris och som det verkar utan några jobbiga förbehåll. Typ en tysk bruksanvisning eller dylikt. Vissa säljer på det viset och vill man ha svensk bruks kostar det extra, men här verkade allting grönt. Jag känner inte till butiken men hemsidan kändes seriös och de uppger att vid reklamationer o dylikt så kan man maila alternativt ringa vilket känns förtroendeingivande. Detaljister som enbart ger service via mail tycker jag är mer suspekta.

Efter som vi(?) VET att Canon ev. lanserar flera nya modeller i dagarna, kanske redan imorgon, är det väl ganska meningslöst att spåna om vad man bör köpa idag?

Ja jag vet att jag ställer en fråga som ingen eller bara jag kan svara på...
men jag ville ha lite stöd och synpunkter i min situation..

Vad tror ni om pris på 5D om det släpps en efterföljare?, kommer det droppa?

När otåligheten tar över......

Vi borde veta: Att ge trådstarter nån vägledning om detta nu; kann vara en björntjänst :)
På andra sidan har trådstarter hängt med på olika trådar om detta lenge nog till att veta att svaren inte finns..... ennu.
/Erik J

Stisse skrev:
Ja jag vet att jag ställer en fråga som ingen eller bara jag kan svara på...
men jag ville ha lite stöd och synpunkter i min situation..

Vad tror ni om pris på 5D om det släpps en efterföljare?, kommer det droppa?

Priset på 5D kommer att droppa oansett vad som händer med nya modeller!
Mitt "stöd" till dej; måsste vara en plunta tålamod :)
/Erik J

Vänta lite till!

Vore jag i din situation så skulle jag helt klart vänta och se vad PMA ger. Kommer det en ny modell så kan du då begrunda om det är värt att vänta några månader till tills den når handeln. Eller så väljer du att då köpa en 5D som förmodligen blir några snäpp billigare samtidigt. Kommer det däremot ingen efterföljare på PMA så har du bara förlorat några veckor i tid, men inget i pengar.

Re: Re: Ny Canon... Nu eller vänta?

Canon brukar ha en pressvisning i februari, oftast v8 eller v9 om de har några släpp. Dessutom är det ju inför PMA.

fredriklindstrom skrev:
Som du sager, aven om det slapps en ny 5D pa PMA, sa kommer det droja minst 6 manader innan du kan fa tag pa den.
- - -
Varför skulle det dröja 6 månader. Nu är du nog ute och cyklar en del. 20D släpptes i början av Augusti, jag fick min i slutet av Augusti. 350D fanns ute efter ett par veckor. De enda kamerorna som har dröjt riktigt länge har varit 1D-serien, och då för att backloggen på dem blev oändligt mycket större än vad de beräknat. Vad gällde 5D så fick de första här på fotosidan sina i september, en knapp månad efter den hade kommit i ljuset första gången i en press-release.

Ju billigare kamera, ju fler köpare, ju större lager har Canon lagt upp redan innan lanseringen. Dyrare kameror, mindre serie, mindre lager, mer intrimmning av hela leveransen, hårdare kvalitetskontroll, etc.

Beroende på vad det är för kameror så prioriteras kunder olika. Pressen brukar få förtur, speciellt om det är något stort evenemang i faggorna och det är en proffskamera, typ som när 1D mk2 var och det var OS.

Re: Re: Re: Ny Canon... Nu eller vänta?

Damocles skrev:
Canon brukar ha en pressvisning i februari, oftast v8 eller v9 om de har några släpp. Dessutom är det ju inför PMA.

Varför skulle det dröja 6 månader. Nu är du nog ute och cyklar en del. 20D släpptes i början av Augusti, jag fick min i slutet av Augusti. 350D fanns ute efter ett par veckor. De enda kamerorna som har dröjt riktigt länge har varit 1D-serien, och då för att backloggen på dem blev oändligt mycket större än vad de beräknat. Vad gällde 5D så fick de första här på fotosidan sina i september, en knapp månad efter den hade kommit i ljuset första gången i en press-release.

Ju billigare kamera, ju fler köpare, ju större lager har Canon lagt upp redan innan lanseringen. Dyrare kameror, mindre serie, mindre lager, mer intrimmning av hela leveransen, hårdare kvalitetskontroll, etc.

Beroende på vad det är för kameror så prioriteras kunder olika. Pressen brukar få förtur, speciellt om det är något stort evenemang i faggorna och det är en proffskamera, typ som när 1D mk2 var och det var OS.

tack, det var precis vad jag ville höra

Re: Re: Re: Re: Ny Canon... Nu eller vänta?

Stisse skrev:
tack, det var precis vad jag ville höra
Nu något du inte vill höra. Det som presenteras på PMA tror jag knappast du lär kunna inhandla tre-fyra veckor senare. Däremot kanske du får ett releasedatum under PMA.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar