Hade jag velat ha IS i huset? Japp självklart! Skulle jag vilja ha valfrihet mellan IS i huset eller IS i objektiv där det passar bättre? Otroligt gärna!
Klarar jag mig helt utan IS. Faktiskt! Har lite IS objektiv, men tar förmodligen 90% av mina bilder utan IS. Och resterande 10% skulle också gå att ta utan IS, men det är ganska bekvämt att bara slå på IS funktionen.
Tror ofta uppgifterna hur mycket IS hjälper är överdrivna. Har iofs bara testat generation I, II och III. Därför tror jag att det för de flesta i praktiken inte spelar någon större roll med IS i hus eller objektiv. De som fotograferar mycket med tele tycker kanske ofta det är bättre med objektiv IS. De allra flesta tar en stor andel av sina bilder med standardzoomen. Inga problem då både Canon och Nikon har bra standardzoomar med IS. 24-70/2,8 är lite förvånande att de ännu inte har IS. Speciellt Nikons som ju kom i ny version alldeles nyligen. Men det kommer väl snart.
Faktum är att jag tycker att de långa slutartider som kan bli möjliga med IS nästan alltid skapar rörelseoskärpa istället för skakningsoskärpa. Så fort folk är inblandade tycker jag man behöver 1/60 till 1/125s _minst_!!! Det klarar man oftast utan IS. En fast bl 1,4 vidvinkel eller normal. Visst, klart häftigt med IS, Men i ärlighetens namn skulle jag ändå blända ner till mellan 2,0 till 2,8 för att få hyffsad skärpa, och vid 2,8 finns det redan IS alternativ, och det kommer fler. Med ISO som man gärna fotar p åupp till 6400 med bra resultat, njae..... IS blir mindre och mindre viktigt
Ingen stor sak alls. Definitivt inget att välja system efter.