Annons

Ny Canon Eos300d eller ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Korpen

Ny medlem
Hej
Jag tänkte be om lite vägledning i mitt köp av ny kamera. Jag är nybörjare och förutom vanlig "vardagsfotografering" har jag fotat en del natur. Alltså insekter och växter på nära håll. Det är med den inriktingen jag vill ha en anpassad kamera.Jag velar mellan Eos 300d och en Powershot Pro 1(jag är medveten om att det är skillda världar). Jag har även Eos 10d i tankarna efter att ha läst en del inlägg i detta forum. Tacksam för tips.Ps.jag vill hålla mig till Canon.
 
Det handlar lite om olika filosofi att välja mellan 300D/10D eller Pro 1
Är inte insatt i detaljerna krimg just Pro 1, men generell är kompaktkamerorna bra på makro - dvs. närbilder. Den andra fördelen med den är storlek och vikt, samt att du får med ett ganska bra objektiv på köpet.
Att istället välja en 300D eller 10D är bara början på systemet. Du behöver fler objektiv och får snart en ganska tung kameraväska att bära på...
Men vad du får är möjligheten att välja specifika objekt för olika ändamål, och framförallt en bättre bildkvalitet. Du kan använda mycket högre ljuskänslighet (ISO1600 är fullt användbart).
En annan skilnad är att du med en större bildsensor får möjlighetet att använda kortare skärpedjup. Kanske inte alltid en fördel vid makrofotografering, men oftast önskvärt vid porträtt.
Dessutom är generellt kameran snabbare (autofokus, avtryck, när du slår på den) på en systemkamera jämfört med en kompaktkamera.

Själv valde jag nyligen en begagnad 10D, som är mycket prisvärd. Men tänk också på att du behöver objektiv...
För makro titta på Canon 100/2,8 USM Macro, Tamron 90/2,8 Macro eller Soligor 100/3,5 Macro

/Johan
 
JAg är en ren vardagsfotograf men föröker förbättre mina kunskaper lite i alla fall.

Jag köpte en Eos300d i början av sommaren och är helnöjd med den.
 
Tack för tipset.Jo just att man har allt samlat i en kamera är en stor fördel med kompaktkameror men jag är rädd för att snabbt bli begränsad när jag inte har några objektiv att välja på. Det som ändå får mig att tveka mest är det här med snabbheten. Jag har nu en Minolta kompaktkamera av billigare modell och det är mycket irriterande att det tar så lång tid mellan autofocus och tagning.Om jag väljer en systemkamera, behöver jag då två objektiv för att "klara mig" när det gäller macro+vanlig fotografering?
 
Nej då, beroende på vilket objektiv du väljer naturligtvis (och i vissa fall vilken optik som följer med om du köper paket; kamera + objektiv) så brukar man klara sig i alla fall hyfsat med samma objektiv vid macro som vid kortare avstånd vid "vanlig" fotografering.

Exempelvis har Sigma ett objektiv på 28-80mm där macro-funktion finns på. Det finns givetvis många andra objektiv också, men det är det som vi har i alla fall och det funkar ypperligt vid "normal" fotografering också.
 
Carina

Jag är också som du nybörjare med stort intresse för att bilder. Har haft icke digitala system kameror. Men nu har jag köpt en Eos 300d och den är CanonBra.

Dessutom nu får du 900 kr. tillbaka och ett minneskort på 256mb på köpet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.