Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny canon eos 7d hittar inte fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Jossejossan

Aktiv medlem
Hej!
Jag har precis skaffat en Canon eos 7d och har ett 50mm 1.8 objektiv till.
Nu är det så att jag har inte en enda gång fått autofokusen att bli grön utan den är alltid röd.
Är nybörjare så jag undrar om det är någon som har varit med om liknande och om det kan vara fel på kameran eller om det brukar vara objektivet som är knas när det blir så?

Vad menar du med röd? Fokuspunkten i sökaren blinkar rött för att visa vilken eller vilka punkter som har har hittat fokus. I sökarens nedre kant finns en liten display där det tänds en grön punkt när autofokus hittat rätt. Om du menar att det blinkar rött i sökarbilden så är det som det ska.

Jag har ingen 7d men så här fungerar det på alla andra canonkameror som jag testat.

/Lars

Vad menar du med röd? Fokuspunkten i sökaren blinkar rött för att visa vilken eller vilka punkter som har har hittat fokus. I sökarens nedre kant finns en liten display där det tänds en grön punkt när autofokus hittat rätt. Om du menar att det blinkar rött i sökarbilden så är det som det ska.

Jag har ingen 7d men så här fungerar det på alla andra canonkameror som jag testat.

/Lars

Okej TACK! :) Det förklarar en hel del....
Känner mig lagom dum men är glad att det inte var värre än så ;-)

Jag anatar att du menar att det blinkar Rött i sökaren.
I så fall är det normalt om det är lite ljus se sidan 52 i manualen.

Om du använder live view och kontrastfokusering ska faktiskt fokuseringsrektangeln bli grön. Men det är en undantagsfunktion på den kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar