Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det är just detta jag menar. Ang. lekkameror så var det någon som benämnde dessa som sådana, därför la jag in det.

Jag har verkligen funderat på en 300D med budgetzoomen till att börja med, men har under dessa diskussioner som varit ifrågasatt om dom som tänkt köpa denna kamera insett det du säger om kostnaderna som kommer om man vill utnyttja den till fullo, jag gjorde det inte i början.

När det dessutom framkommer att 300D har fler kreativitetsbegränsande saker i sig än exempelvis Canon G3 så har åtminstone jag lagt den åt sidan.

Jag vet inte men antar att Eos 300 samt 300v fungerar på ett liknade sätt, då pratar vi dock om billiga kameror som många använt med billig optik för att använda till att göra små kopior av.

Lägger man ut 9000 + optik för stora summor så tror jag att man har lite andra mål.

Oberoende av sensorstorlek så har jag en känsla av att man med Sonyn är klart mindre låst av programstyrning samt för en överkommlig summa får en zoomoptik av hög klass inpå. Jag måste faktiskt erkänna att jag kan ta en ngt sämre bildkvalite för att istället få styra det jag vill själv, nu vet vi ju i & för sig inte vad Sonyn presterar...

Larsa

Bortsätt från problemet med att få till kort skärpedjup (framför allt vid portträttfotografering) så verkar både sonyn och Minoltan vara mycket bra alternativ...särkilt då om man tycker 28-200mm täcker in det man behöver..men det behöver ju inte stana vid det heller..iaf sony har ju flera kvalitetskonvertrar till sin kamera som utvidgar brännvidderna betydligt.
Sen skulle iaf jag sakna att inte kunna använda 400 resp 800 ISO med det mycket låga bruset man får med 10D och 300D..skulle vara klart begränsande..plåtade idag ett barndop i en kyrka utan blixt...800ISO f/2.8 1/200 motsv. 80mm resp 160mm...hade inte fungerat med sonyn/minoltan.

Senast ändrad:
Kim10D skrev:
Bortsätt från problemet med att få till kort skärpedjup (framför allt vid portträttfotografering) så verkar både sonyn och Minoltan vara mycket bra alternativ.

Jo jag saknar ibland möjligheten att kunna få till den där underbara suddiga bakgrunden som man behöver en större sensor till. I gengäld så har jag ju dock inga problem att få stort skärpedjup.

Kim10D skrev:
plåtade idag ett barndop i en kyrka utan blixt...800ISO f/2.8 1/200 motsv. 80mm resp 160mm...hade inte fungerat med sonyn/minoltan.

Nä, det hade det nog inte. Törs man fråga vad kombinationen du nämner betingar för pris jämfört med Minoltan & Sonyn?

Fotade själv bröllop i kyrka för några veckor sedan med D7i både med upplättngsblixt samt utan, 200 ASA stativ + neatimage. Blev super med tanke på utrustningens pris.

Mvh/Larsa

Bilagor

• blockflöjt fs2.jpg
    blockflöjt fs2.jpg
    47.3 KB · Visningar: 461
larsaz skrev:

Nä, det hade det nog inte. Törs man fråga vad kombinationen du nämner betingar för pris jämfört med Minoltan & Sonyn?

Mvh/Larsa

Priset som jag gav för 10D 18975:- Canon 50mm f/1.8 900:- (beg) Sigma 105mm EX f/2.8 3000:- (beg)

Som alla vet så är priset på 10D nu lägre...vad priserna på sonyn/minolta hamnar på vet man ju inte än.

För mig är iaf de extra slantarna inget att tveka om..men det beror ju på ekonomi och prioriteringar...som alltid.

Jo Kim, det jag vänt mig lite emot i denna tråd är 300D:s "prisvärdhet". 10D anser jag vara grymt prisvärd redan när du köpte den. För mycket begränsningar på 300Denligt mig.

Larsa

När kommer den i butik?

Är det någon som vet lite mer exakt när 300D kommer ut i butik?
Det senaste jag vet är i oktober bara. Inget mer specifikt.

Re: När kommer den i butik?

cagn skrev:
Är det någon som vet lite mer exakt när 300D kommer ut i butik?
Det senaste jag vet är i oktober bara. Inget mer specifikt.

24 oktober kl 13.30, men det kan förstås variera från butik till butik o i olika länder... men det är min gissning... ;-)

Jag lyfter denna tråd lite.
Just nu sitter jag med en kompakt digitalkamera och ska köpa en dig. system.
Det har lutat åt en 300D en stund nu, men jag har även hittat en beg. 60D för samma pris.
Vilken ska man välja, 300 är visserligen nyare, men 60 verkar mer robust. Dessutom verkar båda har samma upplösning

/Anders

Uhm..den heter D60 :)

Skulle satsa på en 300D ifall jag vore du. Den har nyare sensor och nyare elektronik. Autofokusen är snabbare också.

Men 300D är ju så plastig och har inte möjligget att fälla upp spegeln innan plåtandet och inte heller blixtljuskompensation och så är den silverfärgad, det ser billigt ut....

Walle skrev:
Uhm..den heter D60 :)

Skulle satsa på en 300D ifall jag vore du. Den har nyare sensor och nyare elektronik. Autofokusen är snabbare också.

Jag har en 300D, tycker den funkar mycket bra. Det jag ångrar är att jag inte grävde lite djupare i börsen och valde 10D från början. Till rätt pris är ju D60 en mycket bra kamera.

Bengt-Arne skrev:
Jag har en 300D, tycker den funkar mycket bra. Det jag ångrar är att jag inte grävde lite djupare i börsen och valde 10D från början. Till rätt pris är ju D60 en mycket bra kamera.

Jag tror att D60:ns hus gick på ca 9500. Är det ett ok pris?

Ett tillägg angående val av kamera. Det här med snabbheten hos dessa kameror, objektiven har ju stor betydelse här. En D60 med ett lättfokuserat objektiv eller 10D med ett segt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar