Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet med 1.0x sensor är inte bara kostnaden.
Ett större problem är att en stor sensor gör att strâlarna frân objektivet träffar sensorn i en brant vinkel i utkanterna. Det gör inget pâ en film, men en sensor klarar inte det lika bra.

Re: Re: Ljudet blev sista spiken

stranden skrev:
Ärligt talat; det var nog en av de dummaste anledningar jag hört för att man inte skulle välja en toppkamera.

Som om det skulle få alla andra fördelar att hamna i skam.

Så om du radar upp och jämför(med din mera lekorienterade A1a) så i slutändan så är det bara en faktor som avgör?

Det uppstår ett ljud(försumbart faktiskt) vid bildtagning?

Hohum..

Har bara hittat två saker som Canonen kan som min leksak inte kan... byta linser... men den glugg som sitter fast på A1 täcker över 90% av mina behov. I de andra fallen får jag väl gå närmare eller backa lite...
Och så är det det där med den stora CMOS´en. För övrigt har jag hittat massor av saker som leksaken kan som en sk DSLR inte kan...
Eftersom jag ändå bara räknar med att ha den i ett år så kommer förstås utbudet av DSLR´r vara mycket större och bättre om ett år... den kanske t o m hänger med 1,5 år o då ere helt andra saker än 10D (o 300D) som man diskuterar. Förmodligen blir det dessutom billigare...

Re: Re: Re: Ljudet blev sista spiken

müsli skrev:

Om det står och väger som i det här fallet, kan det faktiskt ha betydelse, speciellt om man ska använda kameran i miljöer där en slamrande kamera kan vara störande.

Precis... ett av de få tillfällen som jag använder kameran regelbundet till annat än lek är vid schackturneringar.

En digitalkamera (om man inte glömmer att stänga av blixten) stör ingen. Annars råder ofta fotoförbud efter de första 2-5 minuterna av varje rond.

Jag lovar, när det är knäpptyst när SM-gruppen spelar finalpartierna om titeln kan jag tycka att min relativt tysta Dimage 7 låter som en smärre jordbävning, speciellt som mina Olympuskameror inte lät nåt alls...

Skulle jag lägga mej till med en 300D eller 10D skulle jag få sluta plåta vid såna tillfällen, eller ha en extrakamera med mej, förutom all optik man ska släpa på.

Alla ljud är vibrationer... har jag nu fått en kamera med total AS så inte vill jag ha en massa jordbävningar inne i huset inte...

Så jag får nog stå ut med en leksak ett år till... *s*

Objektiv till 300D

Hej alla läsare.
Jag har följt detta forum ganska väl och har förstått att EF-S 18-55mm objektivet inte ska vara så himla bra. Det förväntade jag mig inte heller. Men jag har beställt en 300D och medföljade 18-55. Funderar på vilka objektiv jag ska satsa på i framtiden. Har i dag en gammal pentax med gamla objektiv så jag har inte någon nytta av dom till 300:an.

Har siktat in mig på
EF 28-135/3,5-5,6 IS USM med bildstabilisator :) och kanske ett
EF 70-200/4,0L USM
Dessa objektiv ger väldigt fina bilder med en 10D vet jag.

Vad tror ni om detta val?
Eller ska man välja andra märken? Sigma, Tamron?

Re: Re: Ljudet blev sista spiken

KanonCanon skrev:
Canon tänker lite längre..det är ju ljudet som "lockar" levande motiv att titta mot dig. Har du en A1 så får du bara bilder på bakdelen av djur etc.. ;-)

Är det så? o jag som trodde att de flydde när de hörde symaskiner eller tryckpressar ute i naturen. Men det är ju lätt att lösa... på Minoltas Dimager kan man (om man vill) få höra ett simulerat slutarljud som får djuret att titta... men det kanske är så att djuren hör skillnad mellan syntetiskt o äkta spegelskrammel. Nåja får väl plåta bakifrån då... kan vara en nisch det med!

Bilagor

• algbak.jpg
    algbak.jpg
    36.1 KB · Visningar: 358
Re: Objektiv till 300D

cagn skrev:

Har siktat in mig på
EF 70-200/4,0L USM

Grymt bra val. Finns ingen anledning att inte köpa dem.

Själv beställde jag ett "Tamron 28-75/2,8 XR Di" Tror ni jag blir nöjd med det? Inte så mycket vidvinkel, men det kan jag leva med tills jag skaffar en sådan.

cagn skrev:
Hej alla läsare.
Jag har följt detta forum ganska väl och har förstått att EF-S 18-55mm objektivet inte ska vara så himla bra. Det förväntade jag mig inte heller. Men jag har beställt en 300D och medföljade 18-55. Funderar på vilka objektiv jag ska satsa på i framtiden. Har i dag en gammal pentax med gamla objektiv så jag har inte någon nytta av dom till 300:an.

Har siktat in mig på
EF 70-200/4,0L USM

Jag har beställt 300D utan EF-S och kommer troligtvis att välja Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM som första objektiv till 300D:n. Men det kan också bli ett motsvarande från Sigma som jag har bra erfarenhet från min tidigare kamera.

anders300D skrev:
Själv beställde jag ett "Tamron 28-75/2,8 XR Di" Tror ni jag blir nöjd med det? Inte så mycket vidvinkel, men det kan jag leva med tills jag skaffar en sådan.

Jag funderade också på det. Det fick bra betyg i senaste foto tidningen. Det är ju bra ljusinsläpp. 2.8. Sedan XR Di, vad innbär det? Har ingen erfarenhet av tamron.

Senast ändrad:
Tamron skriver "Di, Digitally Integrated Design. Di is a designation Tamron puts on lenses featuring optical systems designed to meet the performance characterstics of digital SLR cameras.

SP som också ingår i namnet står för super performance

Vad XR står för vet jag däremot inte?

Efter att ha tittat på bilderna som lanserades i går på dpreview.com så verkar nog Canons EF-S vara en aning för billigt. Man kunde tydligt se skillnaden på de bilder som var tagna med EF 28-135 enligt min mening.

För min del så tänkte jag nu när jag bytt läger satsa lite mer på objektiven än med den tidigare utrustningen.

cagn skrev:

Har siktat in mig på
EF 70-200/4,0L USM

2 trevliga objektiv..själv är jag sugen på att skaffa en Canon EF 17-40/4L USM..gillar inte (hur bra den än är) fast 17mm som jag nu kör med...vill ha zoom.

Damocles skrev:

Såg lite saker i dpreviews review. Dom säger att den inte har sync på andra ridån och blixtexponeringskompensation, men på canons hemsida står det att den har det. Verkar som om dom har lagt till lite saker från dpreviews preproduction model.

Har den inte blixtexponeringskompensation så kan jag inte begripa att någon kan köpa den, förutsatt att man aldrig ska använda blixt förstås, sync på andra ridån är en självklarhet på en kamera i detta prissegment.

Förutsätter att uppgiften om blixtexponeringskompensationen är felaktig men dock så börjar begränsningarna bli för många.

Att vara totalt låst vid att programval väljer AF-läge! Vad väljer den i P-Läge, förmodligen det läge där kameran själv väljer huruvida den ska låsa fokus eller arbeta kontinuerligt?

Att inte kunna förskjuta färgbalansen i Kelvingrader vilket jag tom kan göra på min D7i! OK D7i visar det inte i Kelvingrader & har inte så många steg men det går & jag gör det ofta eftersom dom manuella mätningarna ofta blir för neutrala för min smak.

Om ovanstående blixtbegränsningar stämmer så påvisar detta att 300D enbart är en kamera som är framtagen för dom som drömmer om DSLR-kameran samt nöjer sig med budgetzoomen. Om man kan tänka sig att köpa fin optik så tror jag att man kan ta dom tusenlappar som det är upp till 10D.

Observera att *lekkamerorna* i Minolta A1 & Sony F828-segmentet galant grejar ovanstående saker.

Den enda fördelen med 300D är att man med god, dyr optik förmodligen når en högre bildkvalite samt att AF förmodligen är bättre. Det sista är inte utrett eftersom Cyberphoto enligt KGS säjer att A1 är lika snabb, det tror jag dock när jag ser det.

Om 300D dessutom känns hälften så billig i utförande som 300v (kände på den igår) så tycker jag att, om man kan ta dess begränsningar, ska invänta en rejäl prissänkning eller istället satsa på en 10D, eller varför inte en Beg. D60?

Jag har själv funderat på 300D & kan tom ta en billig känsla, tycker dock att den inte verkar vara tillräckligt kreativ för min smak.

Har jag missat några fler begränsningar?

Mvh/Larsa som hukar sig under bordet & återkommer, om jag törs...

larsaz skrev:
Har jag missat några fler begränsningar?

Oh ja... leksakerna kan mycket som 300D inte kan... men jag ids inte upprepa mej, har bara hittat två fördelar med 300D o 10D men många fler nackdelar... för mej är foto en lek, en hobby, så en leksaks A1 blir perfekt för mej!

Finns det plats för en till under ditt bord? *S*

Å andra sidan skulle jag inte ens vilja bli funnen död med nåt mindre än en 1Ds (helst två) om jag vore yrkesfotograf...

//kg som tar bilder bakifrån

Bilagor

• yrkesfotografer.jpg
    yrkesfotografer.jpg
    28.1 KB · Visningar: 555
De va nåt jag hade glömt.

Man kan inte ändra ljusmätningsmetod manuellt, mao så är man helt & hållet hänvisad till motivprogrammen...

Det är möjligt att det förekommer felaktigheter i dpreviews test ang. detta, tycker dock att det är mysko om dom missat blixtexponeringskompensationen som tom nämns i som en nackdel i slutet av testen.

Larza: Jag förstår att du provocerar med din benämning av modeller som Di7 och F828 som "lekkameror", men anar ett visst allvar i din ton... Minoltan och Sonyn är alltså "prosumer"-kameror som är de absolut mest avancerade kameror som finns i "icke-DSLR"-segmentet.

En Canon 300D eller 10D med optik som matchar Sonyn blir ett paket på mellan 40-50.000 kronor...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar