Annons

Ny blixt, Pentax 540 FGZ eller Metz 58 AF-1?

Produkter
(logga in för att koppla)

BERG

Medlem
Behöver ny blixt till min Pentax k20d. Finns några erfarenheter vid användning av Metz 58:an på k20? En funktion vid trådlös sync jag skulle vilja ha är kunna trigga den externa blixten med kamerans inbyggda i fullt autoläge.Har hört att det ska funka med 540:n. Nån som vet?, Funkar det med Metzen?
 
Behöver ny blixt till min Pentax k20d. Finns några erfarenheter vid användning av Metz 58:an på k20? En funktion vid trådlös sync jag skulle vilja ha är kunna trigga den externa blixten med kamerans inbyggda i fullt autoläge.Har hört att det ska funka med 540:n. Nån som vet?, Funkar det med Metzen?

540 är en kanonbra blixt. Fungerar och är gjord för digitala kameror.

Jag har lillebror 360. Den fungerar precis likadant förrutom att den INTE är vridbar! och att den inte är lika kraftig.

Se över detta två först!

Blixtar skulle jag alltid satsa på orginal :)
 
Går nåt med Pentax blixtar så går det nog oxå med Metz 58an. Skulle metz ha missat nåt med 58an kan dom lägga ut en uppdatering som du grejar själv med USB porten. Pentax 540 har blivit dyr nu men du kan köpa Samsung istället billigare än Metz;
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6291356
Fördel Metz är den extra lilla upplättningsblixten och stroboskop.
Specifikation och bruksanvisning(på Svenska) finns att ladda ner;
http://www.focustrading.se/Index.aspx?ItemId=9533
 
Tack för info. Känns som om Metzen ligger närmast till hands, gäller bara hitta "hyggligaste" priset...med vår numera dåliga valutakurs...
 
Ledsen att jag hoppar in här och ställer frågor i din tråd Peter, men även jag står i valet och kvalet för ett köp av en Pentax 540 FGZ (eller motsvarande blixt).

Till er som kan blixtar, kan man säga att Metz 58 AF-1 är en motsvarighet till Pentax 540 FGZ?

Finns det några (kända) skillander mellan dem?

Någon som vet om några tester som gjorts av dessa blixtar som man kan läsa om på nätet eller ladda ned?

Tack på förhand!

/Mats
 
Det finns en del diskussioner kring 540 och Metz 58 på pentaxforums (US) Egentligen är de nog ganska likvärdiga prestandamässigt, Metzen har dubbla blixtrör vilket kan vara en trevlig funktion. Tror också man kan få den något billigare än 540 nu.

58:an kostar runt 4000 i Sverige och ca 3-3500 från Tyskland,har dock aldrig handlat från leverantörer som Foto-Erhardt mfl, vet inte om det är mödan värt...
 
Tack till er båda, Peter och Bo. Jag ska kolla in Pentaxforums, och även gamla nummer av t.ex. Foto. Bra tips!

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.