En olycka kommer sällan ensam, brukar man säga och även om det inte är en olycka som inträffat, verkar det som att jag nu behöver byta ut min skärm efter det att jag uppgraderat hårdvaran i datorn.
Skälet till varför jag gör bedömningen att jag kan behöva köpa en ny skärm (också) är därför att det är stört omöjligt att kalibrera och profilera den som jag nu har. Har säkert gjort fem försök i kväll/natt, men inte lyckats få skärmen kalibrerad och profilerad enligt önskemål. Dessutom, om jag mot all för förmodan skulle lyckas kalibrera och profilera skärmen, hände det (sist) att efter en lyckad kalibrering/profilering, blev skärmen helt plötsligt (utan yttre påverkan) i samband med att jag satt och redigerade en bild, väldigt varm, d v s att färgtemperaturen sjönk betydligt. Detta tolkar jag som att skärmen är slut och det är dags att byta ut den, eller hur tolkar ni andra (som har bättre kunnande än mig), det ovan nämnda !?
Kan ju lägga till att skärmen är nog ett tiotal år gamma (det verkar som att datorkomponenter och skärm åldras med samma hastighet), så den kanske har gjort sitt, trots att den stått oanvänd under långa perioder. Är intresserad att höra av er andra vad det kan vara som gör att skärmen uppför sig som den gör, men som sagt, åldrandet är väl en faktor som inte kan förbises, oaktat om den stått oanvänd under långa perioder, eller ej (?)
Med det sagt, en ny skärm kanske blir aktuell att införskaffa, och jag såg en nyligen författad artikel här på Fs om ett test av en Eizo-skärm som inte var blodigt dyr (Eizo ColorEdge CS2400S) men det var ett par saker som fick minus: Ingen skärmkeps och låg upplösning samt avsaknaden av en inbyggd colorimeter.
Skärmkeps kan man komplettera med i efterhand, colorimeter har jag sedan tidigare (Xrite i1display pro), men det jag funderar på mest egentligen är upplösningen. Är fundersam på en 4K-skärm, men de är väl betydligt dyrare !? Skälet till varför jag önskar en 4K-skärm är för att upplösningen blir så mycket bättre än det jag har nu (1900*1200), vilket f ö är samma som på Eizo-skärmen ovan.
Tar gärna emot synpunkter och tips på en skärm i bra kvalite som inte kostar skjorta och byxor, gärna med 4K upplösning samt för och nackdelar med en såpass högupplöst skärm (om de nu finns några nackdelar).