Annons

Ny bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Aurum

Medlem
Halloj
Då var det dags för en ordentlig bildskärm! Jag sitter och velar mellan tre skärmar, Eizo ColorEdge CG222WK, NEC SpectraView 2190 och LaCie 320. De ligger på någorlunda lika i pris hos återförsäljarna. Det jag lyckats tyda i djungeln av olika parametrar är att alla tre har olika paneler och NEC skärmen har sämst kontrast förhållande. Jag är inte så värst påläst om vad man bör titta efter när man ska ha en skärm för bildredigering så om någon vänlig själ kan ta sig tid och reda ut vilken skärm som är bäst lämpad.

Länkar:
Eizo: http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TAB=2&PRODUCT=1939
LaCie: http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=10787
NEC: http://www.nec-display-solutions.se.../Current/SV-2190/SV-2190/index,group=all.html

/André
 
Jag har ej testat nec och lacie:n, men äger själv eizon och tycker den är väldigt bra. Jag köpte till kalibratorn x-rite i1 display för ca 3000kr, med en total kostnad på ca 13000kr för skärm och kalibrator. Då får jag en skärm som direkt har stöd för den kalibratorn i hårdvaran. Enligt ett test så ska x-rite vara bäst när det kommer till kalibrering. När jag kalibrerar min skärm och verifierar färgerna sedan säger mjukvaran att maximala avvikelsen (delta-e) från perfekta färger är 2,6 (bör max ligga på 3). Det är rätt bra.

Här finns ett test av den:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eye_one_display2.htm
 
Jag har ej testat nec och lacie:n, men äger själv eizon och tycker den är väldigt bra. Jag köpte till kalibratorn x-rite i1 display för ca 3000kr, med en total kostnad på ca 13000kr för skärm och kalibrator. Då får jag en skärm som direkt har stöd för den kalibratorn i hårdvaran. Enligt ett test så ska x-rite vara bäst när det kommer till kalibrering. När jag kalibrerar min skärm och verifierar färgerna sedan säger mjukvaran att maximala avvikelsen (delta-e) från perfekta färger är 2,6 (bör max ligga på 3). Det är rätt bra.

Här finns ett test av den:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eye_one_display2.htm

Tack för svaret! Jo Eizo skärmen är väldigt bra men det är de andra två också. Det jag försöker luska ut är vilken som är bäst. Då jag som sagt inte är vidare kunnig inom området så skulle jag uppskatta om någon som vet vad dom pratar om ger några hints på vad som är bra med respektive skärm.
 
I brist på någon som faktiskt kan nåt om de specifika skärmarna så tror jag att nu när du lämnat de övriga dåliga billighetsskärmarna (TN-panel) som dataspelande svenssons sitter med så spelar det lite roll vad du väljer, det är som att välja mellan toppmodellerna av Canon eller Nikon, de har säkert små skillnader och vilken man föredrar beror på personligt tycke och smak. Men vad du borde göra är att försöka se skärmarna i verkligheten, för de pengarna vore det värt den ansträngningen.
PS. Sen så finns ju oxå Apples erkänt bra skärmar, om de är bättre el sämre än dina tre valda vet jag inte men jag bara tipsar. De känns som säkra kort liksom.

Lite kort om skärmtyper: http://techworld.idg.se/2.2524/1.80422
Ips ska det va enl honom.
 
Enligt ett test så ska x-rite vara bäst när det kommer till kalibrering. När jag kalibrerar min skärm och verifierar färgerna sedan säger mjukvaran att maximala avvikelsen (delta-e) från perfekta färger är 2,6 (bör max ligga på 3). Det är rätt bra.

Allt under tre är bra, allt under två är inte synbart för ögat (om jag inte nu har missuppfattat det helt. Jag får 1.66 i Delta-E.

www.ekvallphoto.se/temp/kalibrering.jpg

Klipp och klistra länken. Jag vet inte varför det inte fungerar med direktlänkning.

Sådär blir min NEC 2690 med hårdvarukalibrering med en Spyder 2.

Alla tre är riktigt bra skärmar och du kommer inte bli besviken, oavsett vilken du väljer.
 
marna i verkligheten, för de pengarna vore det värt den ansträngningen.
PS. Sen så finns ju oxå Apples erkänt bra skärmar, om de är bättre el sämre än dina tre valda vet jag inte men jag bara tipsar. De känns som säkra kort liksom.

Sämre, klart sämre. Apple har erkänt bra design, men panelerna är okej, inte mer. Att det haussas upp är väl lite typiskt när det gäller Apple. Allt de gör är inte superbra.
 
Kalibrerar jag enligt eizos rekommendation på 80 cd/m2, 6500K och gamma 2,2 så får jag en max delta-e på 2,1. Dock ligger medel delta-e på 0,6 och det är bara en mörkblå färg som skärmen har en aning svårt att visa rätt. Det är den andra uppifrån på testrapporten i bilden som har 2,1.
 

Bilagor

  • cal1.jpg
    cal1.jpg
    24.5 KB · Visningar: 1,135
  • cal2.jpg
    cal2.jpg
    26.7 KB · Visningar: 1,139
Jag har också en Eizo CG222WK som jag är mycket nöjd med. Vid 80cd/m2, 6500K och gamma 2.2 får jag delta-E Max 1,5 och ett genomsnittsvärde på 0,7. Kalibrerar med en Xrite i1 Display II.
 
Jag har också en Eizo CG222WK som jag är mycket nöjd med. Vid 80cd/m2, 6500K och gamma 2.2 får jag delta-E Max 1,5 och ett genomsnittsvärde på 0,7. Kalibrerar med en Xrite i1 Display II.

Sitter ni vid 80 cd/m2 bör ni ha en mycket mörk miljö runtomkring skärmen. Belysningen i rummet ska ha en ljusstyrka på 32 lux, vilket är en riktigt svag belysning. Höjer ni ljusstyrkan till 120-140 cd/m2 så kan ni ha en mer normal belysning i rummet. Nackdelen är att lysrören i skärmen kommer att förbrukas snabbare.

Stefan
 
Tack för alla svaren! Jo bildskärmsbranschen lär inte skilja sig från någon annan så skillnaden mellan skärmarna är förmodligen blott en smakfråga. Dock är jag osäker på vilken typ av panel NEC'en kör då den är helt okänd för mig och enligt vad jag lyckats läsa till mig ska s-PVA skärmarna lämpa sig bättre för text hantering och kontrast värdet ska vara deras starka sida. Medans IPS har större kalibrerings möjligheter och återskapar färger bättre än PVA. Därför lutar det åt LaCie skärmen. Men innan jag bestämmer mig ska jag se om jag inte kan hitta någon butik som har skärmarna framme för visning så man kan se hur dom är i verkligheten och inte bara på en specifikation.
 
Tack för alla svaren! Jo bildskärmsbranschen lär inte skilja sig från någon annan så skillnaden mellan skärmarna är förmodligen blott en smakfråga. Dock är jag osäker på vilken typ av panel NEC'en kör då den är helt okänd för mig och enligt vad jag lyckats läsa till mig ska s-PVA skärmarna lämpa sig bättre för text hantering och kontrast värdet ska vara deras starka sida. Medans IPS har större kalibrerings möjligheter och återskapar färger bättre än PVA.
NEC SpectraView har IPS-panel.

Sedan börjar dessa riktlinjer luckras upp, vilket inte minst märks av att Eizo använder alltmer PVA-skärmar i sin ColorEdge-serie.

Stefan
 
NEC SpectraView har IPS-panel.

Sedan börjar dessa riktlinjer luckras upp, vilket inte minst märks av att Eizo använder alltmer PVA-skärmar i sin ColorEdge-serie.

Stefan

Är du säker på att hela spectraview serien kör det för dom har skrivit att 2190 kör SA-SFT (SuperAdvanced SuperFine Technology).

Jag ska in och kolla på Eizo och LaCie skärmarna nu i veckan så jag får se hur jag uppfattar skillnaden.
 
Är du säker på att hela spectraview serien kör det för dom har skrivit att 2190 kör SA-SFT (SuperAdvanced SuperFine Technology).

Jag ska in och kolla på Eizo och LaCie skärmarna nu i veckan så jag får se hur jag uppfattar skillnaden.

Kontrollera betraktningsvinklar, kontrollera hur mjuk och jämn en gråkil är. Kontrollera att du kan se skillnad mellan 0, 0, 0 och 4, 4, 4 å ena sidan, 255, 255 255 och 254, 254, 254 å andra sidan.

Stefan
 
Kontrollera betraktningsvinklar, kontrollera hur mjuk och jämn en gråkil är. Kontrollera att du kan se skillnad mellan 0, 0, 0 och 4, 4, 4 å ena sidan, 255, 255 255 och 254, 254, 254 å andra sidan.

Stefan

Tack för tipsen. Är det något mer jag bör tänka på? Färgkarta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.