Annons

Ny bildkategori!?

Produkter
(logga in för att koppla)

michap

Aktiv medlem
Nyligen fick vi ett par nya bildkategorier som i alla fall jag uppskattade.

Nu slog det mig precis att det inte finns någon "Snapshot-/street-/gatufoto-kategori".
Skulle det kunna tänkas vara något?

/Micha

åandrasidan vet jag inte om reklam, mode, reportage är motiv det heller. känns mer som en genre än en motivkategori.

kallar man reportagebild för ett motiv så kan man kalla Snapshot-/street-/gatufoto-bild för ett motiv det också tycker jag.

ursäkta att jag går lite vid sidan av trådens ursprung men jag tycker att indelningen av kategorier är lite lustig. motiv och teknik.
man kan ju jämföra det med när man ska leta efter något att läsa. det är inte alltid som jag då letar utifrån vad boken handlar om(väldigt sällan) , utan i vilken genre den befinner sig. skönlitteratur, lyrik, deckare osv. det är väl lite samma sak här.

nu spelar det förvisso ingen roll vad man kallar det, men det känns rätt tvetydigt enligt min mening. känns som det under motivkategorierna både finns genre-kategorier, och motiv. det är lite skillnad på kategorierna "barn" och "reklam" tex

anser man att det man sysslar med är konst så är det konst.

vet dock inte om någon som jobbar som repotagefotograf skulle säga om du frågade vad han/hon sysslade med för sorts fotografi skulle svara
"jag sysslar med konstfoto" ....

sen kan man ju tycka att det är en konst i sig att fotografera men det är en annan sak

det är ingen lätt kategori, det håller jag med om. kanske inte någon som ska finnas heller, jag vet inte, det är ett stort begrepp och det finns inga exxakta definitoner på det, medans en reklambild eller reportagefoto vet alla vad det är. men ett konstfoto, vad är det?

jag kan inte säga annat än att om du anser dig syssla med konst så gör du det. det finns inga givna motiv, givna "stilar" så det går inte att svara på. ett porträtt är en bild på en människa, men konst är...vad som helst.-)

jag tror inte att det skulle behöva vara ett problem att ha en konstkategori, men det kanske blir diskussioner, jag vet inte.

vill du fortsätta diskutera öppna en ny tråd i ämnet så kör vi:)
jag lägger ner just denna bit i den här tråden, känner att jag kom lite väl långt ifrån huvudinlägget

nej vi kan sluta här tycker jag.

ville bara säga detta oxå.
konst för mig. är helt vanliga foto bara lite mer artistiska. som konst på ett galleri. hehe

tja du förstår säkert vad jag menar

michap skrev:

Nu slog det mig precis att det inte finns någon "Snapshot-/street-/gatufoto-kategori".
Skulle det kunna tänkas vara något?

/Micha

Finns ju redan "reportage/ögonblicksbild". En ögonblicksbild är just ett snap-shot, men på svenska.

/magnus (som har massor med bilder i kategorin "reportage/ögonblicksbild")

Re: Re: Ny bildkategori!?

froderberg skrev:
Finns ju redan "reportage/ögonblicksbild". En ögonblicksbild är just ett snap-shot, men på svenska.

/magnus (som har massor med bilder i kategorin "reportage/ögonblicksbild")

Uj, visserligen heter den "situationsbild", men visst har du rätt! Undrar hur jag kunde missa det!

Värst vad tråden spårade ur föresten! ;-)

/Micha

Vad jag menade var att fotografer ofta beskriver sina bilder på det sättet...

"jag håller på med repotage, produkt och konstfotografi" de flesta skulle nog veta ungefär vad man menade om man sa så, eller hur?

Jag vill inte gå in på hela "vad är konst" tråden igen... det har redan gjorts förut. Det är klart att det är upp till var och en vad man vill kalla konst eller inte. Men som det är nu så finns inte ens möjligheten att välja den kategorin.

Jag tycker iden om konstkategori är bra. Sen skulle det vara upp till var och en att avgöra vilka bilder man anser är konst då man laddar upp.

Jag skulle personligen inte vilja klassa alla fotografier som konst, förmodligen inte så många bilder ur den först föreslagna kategorin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar